[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
قابلیت‌ یادگیری سازمانی در پرستاران
ابراهیم بلی کوهی، مرتضی خاقانی زاده ، جمیله مختاری، محمد مهدی سالاری
چکیده:   (77 مشاهده)

مقدمه: پرستاران به‌عنوان یکی از منابع بزرگ دانش سازمانی و از عناصر مهم انتقال دانش در بیمارستان‌ها می‌توانند نقش اصلی در فرآیند یادگیری سازمانی ایفا نمایند.
هدف: این پژوهش باهدف تعیین قابلیت‌ یادگیری در یک بیمارستان نظامی (بقیه‌الله) انجام‌شده است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، جامعه پژوهش کلیه پرستاران شاغل دریکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی شهر تهران که واجد معیارهای ورود به مطالعه به تعداد 281 نفر به روش سرشماری در سال 1396 وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه است، بخش اول پرسشنامه جمع‌آوری اطلاعات فردی است. بخش دوم، پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی گومز (2005) است و در پژوهش حاضر نیز مجدداً پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی انجام گرفت که مقدار ضریب آلفای کرونباخ معادل 87/0 به دست آمد. بعد از جمع‌آوری اطلاعات بر اساس نوع متغیرها، با استفاده از روش‌های آمار توصیفی ازجمله میانگین انحراف معیار و آمار تحلیلی سطح معنی‌داری 05/0 در نظر گرفته شد و با استفاده از نرم‌افزار SPSS ورژن 19 وجهت نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره کل قابلیت یادگیری سازمانی پرستاران (98/8) 04/58 درصد که ازنظر مقیاس لیکرت در سطح متوسط بود. همچنین میانگین نمرات حیطه‌های تعهد مدیریت (33/3) 02/19، حیطه نگرش سیستمی با (88/1) 44/11، حیطه انتقال دانش (05/3) 67/13 در سطح متوسط، درحالی‌که حیطه فضای باز و آزمایشگری با میانگین نمره (80/2) 89/13، در سطح پایین قرار داشتند.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نقش غیرقابل‌انکار یادگیری سازمانی در بقای سازمان‌ها و نتایج به‌دست‌آمده در این پژوهش قابلیت یادگیری سازمانی در سه حیطه تعهد مدیریت، فضای باز و آزمایشگری و انتقال دانش در حد متوسط و پایین بود. با توجه به نتایج این پژوهش ضروری است جهت افزایش دانش سازمانی کارکنان، به قابلیت انتقال و یکپارچه‌سازی دانش پرستاران توجه خاص نمایند. همچنین ضروری است مدیران پرستاری با استفاده از روش‌های نوین به بررسی راهکاری‌های ارتقای قابلیت یادگیری پرستاران بپردازند و زمینه انتقال دانش و انتقال تجارب پرستاران فراهم کنند. تا درنهایت خدمات مطلوب و نزدیک به استانداردهای جهانی را در بالین داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: یادگیری، یادگیری سازمانی، قابلیت یادگیری سازمانی، پرستاران
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Balikouhi E, Mokhtary J, Salari M M. Organizational learning capabilities in nurses. مدیریت پرستاری. 2018; 7 (3)
URL: http://ijnv.ir/article-1-534-fa.html

بلی کوهی ابراهیم، خاقانی زاده مرتضی، مختاری جمیله، سالاری محمد مهدی. قابلیت‌ یادگیری سازمانی در پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (3)

URL: http://ijnv.ir/article-1-534-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790