[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 72-60 برگشت به فهرست نسخه ها
تجارب کارکنان خدمات سلامت از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا در مراکز آموزشی درمانی
روح انگیز محمدی خشویی1 ، شایسته صالحی#* ، نرگس سعیدیان
1- اصفهان خ مدرس کوی 21 کوچه شهید رجایی مقابل پلاک 9 منزل سه طبقه زنگ سوم
#دانشیار دانشکده پرستاری مامایی، اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان دانشکده پرستاری مامایی، اصفهان، ایران ، salehi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (5140 مشاهده)
مقدمه: ایمنی بیمار زیر مجموعه ای از فرهنگ سازمانی بوده و به عنوان مجموعه ای از اولویت ها، ارزش ها، نگرش ها و رفتارهای فردی و سازمانی تعریف شده که به دنبال حداقل سازی خطاها و آسیب های ناشی از فرآیند ارائه مراقبت به بیمار می باشد که از طریق مدیریت مناسب خطاها می توان در جهت بهبود فرآیندها گام برداشت.
هدف: این مطالعه به منظور توصیف تجارب کارکنان مراکز آموزشی درمانی از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا انجام شده است.
روش: این پژوهش یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدار شناسی می باشد. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف متشکل از 17 نفر از کارکنان صف و ستادی ارائه دهنده خدمات سلامت در مراکز آموزشی درمانی انجام گرفته و از شرکت کننندگان مصاحبه عمیق به عمل آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کلایزی استفاده شده است.
یافته ها: یافته ها مشتمل بر 353 کد اولیه ، 14 دسته موضوعی و 7 تم اصلی با عناوین فرهنگ سازی گزارش دهی اصولی خطاها درمقابل مخفی سازی خطاها ؛ فرهنگ تنبیهی و بازرسی در مقابل فرهنگ تشویقی در برخورد با خطاها ؛ بررسی و ریشه یابی علل خطاها با رویکرد فردی در مقابل رویکرد سیستمی ؛ یادگیری سازمانی و به اشتراک گذاری تجارب خطاها؛ پایه گذاری رسالت سازمانی بر اساس رعایت استانداردهای ایمنی بیمار و اقدامات اصلاحی پیشگیرانه خطاها؛ فرهنگ کار تیمی  و رعایت حقوق قانونی بیمار بود.
 نتیجه گیری: با توجه به حساسیت بیشتر و دامنه وسیع تر پیامدهای حاصله از خطا در نظام سلامت، لزوم کنترل و مدیریت آنها ضروری می باشد ؛ لذا مداخلات اصلاحی مدیران ارشد سازمان در جهت ایجاد، حفظ و ارتقاء فرهنگ گزارش دهی اصولی خطاها ، درس آموزی و به اشتراک گذاری تجارب خطاها در میان کارکنان و در نهایت  توسعه فرهنگ ایمنی و بهبود کیفیت امری ضروری به نظر می رسد.

 
واژه‌های کلیدی: واژ ه های کلیدی:فرهنگ سازمانی، ایمنی بیمار، مدیریت خطا
متن کامل [PDF 308 kb]   (1458 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/28 | پذیرش: 1397/5/6 | انتشار: 1397/8/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi khoshooei R, Salehi# S, Saeidian N. The experiences of health care staff from the organizational culture of patient safety and error management in educational centers. مدیریت پرستاری 2018; 7 (2) :60-72
URL: http://ijnv.ir/article-1-556-fa.html

محمدی خشویی روح انگیز، صالحی# شایسته، سعیدیان نرگس. تجارب کارکنان خدمات سلامت از فرهنگ سازمانی ایمنی بیمار و مدیریت خطا در مراکز آموزشی درمانی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (2) :60-72

URL: http://ijnv.ir/article-1-556-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645