[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 17-25 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری بر اساس خود ارزیابی
رضوان حکیم زاده، نوروز علی کرم دوست، ربابه معماریان، اکرم قدرتی ، جمال میر موسوی
دانش آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی سبزوار
چکیده:   (13645 مشاهده)

 

مقدمه: کسب صلاحیت بالینی توسط دانشجویان، هدف نهایی و معیار اثربخشی آموزش پرستاری ذکر شده و شامل توانمندی به کار گیری دانش و اطلاعات، ارتباط و مهارت‌های بین فردی، حل مشکل و مهارت‌های فنی آنان می‌باشد.

هدف: هدف از این مطالعه، بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری است.

مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال 1390 انجام شده است. نمونه‌گیری به شیوه تمام شماری بر روی 90 نفر از دانشجویان ترم پنجم تا هشتم دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام گرفته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته صلاحیت بالینی بود که سؤالات آن در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی حرکتی تنظیم گردید. روایی این پرسشنامه از طریق روایی محتوی و پایایی این ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، 94/0 تعیین گردید. روش تکمیل پرسشنامه خود ارزیابی بود. داده‌ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین نمرات در دو حیطه عاطفی و روانی حرکتی به ترتیب 32/3 و 32/3 بوده و دانشجویان میزان صلاحیت بالینی خود را در این دو حیطه، کمی بالاتر از متوسط ارزیابی نموده‌اند (001/0‌>‌P). در حیطه شناختی نیز تفاوت میانگین این حیطه (05/3) با مقدار جامعه معنادار نیست؛ به عبارتی پاسخ‌دهندگان میزان صلاحیت خود را در این حیطه در سطح متوسط ارزیابی کرده‌اند. به طورکلی می‌توان نتیجه گرفت، دانشجویان صلاحیت‌های خود را به طور معناداری بیش از متوسط (3) ارزیابی نموده‌اند (001/0‌>‌P).

نتیجه‌گیری: دانشجویان صلاحیت بالینی خود را کمی بالاتر از متوسط ارزیابی نموده‌اند. دستیابی به نتیجه مطلوب حداکثری، به ثمر بخش بودن آموزش و مصرف بهینه امکانات و منابع اشاره دارد. بنابراین باید به دنبال راه‌هایی بود تا میزان کسب صلاحیت بالینی در دانشجویان در طول و پس از دوره آموزش پرستاری به بالاترین میزان ممکن برسد.

واژه‌های کلیدی: صلاحیت بالینی، آموزش پرستاری، خود ارزیابی
متن کامل [PDF 279 kb]   (1945 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۰/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hakimzadeh R, Karamdost N, Memarian R, Ghodrati A, Mirmosavi J. Assessing nursing students’ clinical competency:self-assessment. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (1) :17-25
URL: http://ijnv.ir/article-1-56-fa.html
حکیم زاده رضوان، کرم دوست نوروز علی، معماریان ربابه، قدرتی اکرم، میر موسوی جمال. بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری بر اساس خود ارزیابی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (1) :17-25

URL: http://ijnv.ir/article-1-56-fa.html

دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 799 queries by yektaweb 3506