[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 47-58 برگشت به فهرست نسخه ها
اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری
فریدخت یزدانی
مربی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان
چکیده:   (12579 مشاهده)

 

مقدمه: اضطراب امتحان پاسخی به شرایط مربوط به ارزیابی عملکرد دانشجو یان است. اضطراب امتحان می‌‌تواند با عملکرد تحصیلی ضعیف، مرتبط باشد.

هدف: هدف از انجام این پژوهش، تعیین سطح اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری بوده است.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1390 بر روی 161 نفر از دانشجویان پرستاری دختر مشغول به تحصیل در ترم تحصیلی دوم تا ششم انجام شد. ابزارها شامل مقیاس اندازه‌‌گیری اضطراب امتحان ساراسون 37 سؤالی با ضریب آلفا کرونباخ 88/0 و همسانی درونی 95% و روایی معیار 72/0 و پرسشنامه 14 سؤالی مشخصات فردی و تحصیلی بود. عملکرد تحصیلی بر اساس معدل تحصیلی (میانگین کل نمرات ترم‌‌های گذرانده شده) به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل، آزمون توان دوم کای، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تحلیل واریانس، تحلیل رگرسیون خطی و تحلیل لجستیک توسط نرم افزارSPSS16 در سطح معنی‌‌داری 05/0 انجام شد.

یافته‌ها: در این پژوهش، میانگین نمره اضطراب امتحان دانشجویان دختر پرستاری 16/18 و میانگین معدل تحصیلی 53/14 بود. بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان، ارتباط معناداری در جهت معکوس (213/0- = r , 007/0= P) دیده شد. همچنین متغیرهای اشتغال به کار و ترم تحصیلی به عنوان متغیر پیشگو بیشترین تأثیر منفی را روی عملکرد تحصیلی داشتند. آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد با در نظر گرفتن سایر متغیرها و از جمله سطح اضطراب امتحان به عنوان متغیر پیشگو، ارتباط معنا‌‌ داری در جهت معکوس با عملکرد تحصیلی(047/0‌=P) وجود دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، کمک به یادگیری دانشجویان برای مدیریت مؤثر اضطراب یک وظیفه‌ی چالش برانگیز است که نیاز به تلاش گروهی درتمامی مراحل فرایند آموزشی به ویژه درسیستم‌‌های آموزشی عالی دارد.

واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، دانشجویان دختر پرستاری، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 299 kb]   (1834 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani F. Test anxiety and academic performance in female nursing students. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (1) :47-58
URL: http://ijnv.ir/article-1-64-fa.html
یزدانی فریدخت. اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (1) :47-58

URL: http://ijnv.ir/article-1-64-fa.html

دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 787 queries by yektaweb 3506