[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 47-58 برگشت به فهرست نسخه ها
اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری
فریدخت یزدانی
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان
چکیده:   (14118 مشاهده)

 

مقدمه: اضطراب امتحان پاسخی به شرایط مربوط به ارزیابی عملکرد دانشجو یان است. اضطراب امتحان می‌‌تواند با عملکرد تحصیلی ضعیف، مرتبط باشد.

هدف: هدف از انجام این پژوهش، تعیین سطح اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری بوده است.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1390 بر روی 161 نفر از دانشجویان پرستاری دختر مشغول به تحصیل در ترم تحصیلی دوم تا ششم انجام شد. ابزارها شامل مقیاس اندازه‌‌گیری اضطراب امتحان ساراسون 37 سؤالی با ضریب آلفا کرونباخ 88/0 و همسانی درونی 95% و روایی معیار 72/0 و پرسشنامه 14 سؤالی مشخصات فردی و تحصیلی بود. عملکرد تحصیلی بر اساس معدل تحصیلی (میانگین کل نمرات ترم‌‌های گذرانده شده) به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل، آزمون توان دوم کای، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تحلیل واریانس، تحلیل رگرسیون خطی و تحلیل لجستیک توسط نرم افزارSPSS16 در سطح معنی‌‌داری 05/0 انجام شد.

یافته‌ها: در این پژوهش، میانگین نمره اضطراب امتحان دانشجویان دختر پرستاری 16/18 و میانگین معدل تحصیلی 53/14 بود. بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان، ارتباط معناداری در جهت معکوس (213/0- = r , 007/0= P) دیده شد. همچنین متغیرهای اشتغال به کار و ترم تحصیلی به عنوان متغیر پیشگو بیشترین تأثیر منفی را روی عملکرد تحصیلی داشتند. آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد با در نظر گرفتن سایر متغیرها و از جمله سطح اضطراب امتحان به عنوان متغیر پیشگو، ارتباط معنا‌‌ داری در جهت معکوس با عملکرد تحصیلی(047/0‌=P) وجود دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، کمک به یادگیری دانشجویان برای مدیریت مؤثر اضطراب یک وظیفه‌ی چالش برانگیز است که نیاز به تلاش گروهی درتمامی مراحل فرایند آموزشی به ویژه درسیستم‌‌های آموزشی عالی دارد.

واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، دانشجویان دختر پرستاری، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 299 kb]   (2757 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
فهرست منابع
1. Hembree R. Correlates, causes, effects, and treatment of test anxiety. Review of Educational Research.1988; 58(1): 47-77. [DOI:10.3102/00346543058001047]
2. Latas M, Pantić M, Obradović D. Analysis of test anxiety in medical students. Medicinski pregled. 2010; 63(11- 12):863-6.
3. Powell D.H, (2004). Behavioral treatment of debilitating test anxiety among medical students. Journal of Clinical Psychology. 2004; 60(8):853-865 [DOI:10.1002/jclp.20043]
4. Sarason I G, & Sarason BR. Test anxiety. In Leitenberg H. (Editor), Handbook of social and evaluative anxiety. New York: Plenum Press. 1990. [DOI:10.1007/978-1-4899-2504-6_16]
5. Zeidner M. Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum Press. 1998.
6. Harris H L, Coy DR. Helping Students Cope with Test Anxiety. ERIC Digest.2003.p: 4. [Internet]. [Cited 2003]. Available from :www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/recordDetail?accno=ED479355
7. Pless A, Treatment of test anxiety: A computerized approach. 2010. p:115 [Internet]. [Cited 2003]. Available from:www.eric.ed.gov/ERICWebPortal recordDetail?accno=ED515071
8. Brewer T. Test-taking anxiety among nursing and general college students. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services. (2002); 40(11):22-31.
9. Anisa T, Miranda Sh. How Does Exam Anxiety Affect the Performance of University Students? Mediterranean Journal of Social Sciences. 2011; 2(2):93-100.
10. Edelman M, Ficorelli C. A measure of success: nursing students and test anxiety. Journal for nurses in staff development. 2005; 21(2): 55-59. [DOI:10.1097/00124645-200503000-00004]
11. Schaefer A, Matthess H, Pfitzer G, Köhle K. Mental health and performance of medical students with high and low test anxiety. Psychotherapy Psychosomatic Medical Psychology. 2007; 57(7):289-97. [DOI:10.1055/s-2006-951974]
12. Cheraghian B, Fereidooni-Moghadam M, Baraz-Pardejani Sh, Bavarsad N. Test anxiety and its relationship with academic performance among nursing students. Journal of Knowledge & Health 2008; 3(3-4):25-29. [Persian].
13. Moadeli Z, Ghazanfari Hesamabadi M. Level of test anxiety in nursing and midwifery students in school of Hazrate Fateme. Journal of Strides in Development of Medical Education 2002; 1(2): 57-63. [Persian].
14. Saheb Alzamani M, Zirak A. Students Learning and Study Strategies in Isfahan University of Medical Sciences and their relationship with Test Anxiety. Journal of Iranian Education in Medical Science 2011; 11(1): 58-68. [Persian].
15. Sreeramareddy CT, Shankar PR, Binu VS. Psychological morbidity, sources of stress and coping strategies among undergraduate medical students of Nepal. BMC Medical education,2007; 7(26): 1-8. [DOI:10.1186/1472-6920-7-26]
16. Hashmat S, Hashmat M, Amanullah F, Aziz S. Factors causing exam anxiety in medical students. Journal of the Pakistan Medical Association. 2008; 58(4):167-70.
17. Heravi Karimoee M, Jadide Milani M, Rozhe N, Valaee N. The effects of relaxation exercises on test anxiety levels of students. Journal of Mazandaran Medical science 2004; 14(43): 86-91.[Persian]
18. Brewer T. Test-taking anxiety: Among nursing & general college students. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services.2002; 40(11): 22-29.
19. Baldwin DR, Chambliss LN. Optimism and stress: an African –American college student perspective. College Student Journal. 2003;2 (37): 276-85
20. Jomepour A. Emancipation of test anxiety. 1 st ed. Mashhad: Faraangizesh Press, 2006. [Persian].
21. Beyabangard A. Test Anxiety. 2 nd ed. Tehran: Farhange Eslami Press, 2007.[Persian].
22. Undergraduate Program Nursing, Bachelor of Science Degree.[Internet]. [Cited August 2012] Available from: http://www.northwestu.edu/programs/majors/nursing.php
23. Sujit S. Sansgiry, Monali Bhosle, Kavita Sail. Factor that affect academic performance among pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education. 2006; 70(5): 104. [DOI:10.5688/aj7005104]
24. Narimany M, Eslamdost S, Jafary M. A causal investigation of test anxiety and its coping methods among college students quarterly. Journal of Research and Planning in Higher Education, 2006; 12 (1) :23-40. [Persian].
25. Chapell MS, Benjamin Blanding Z, Silverstein M E, Takahashi M, Newman B, Gubi A, etal., Test anxiety and academic performance in Undergraduate and Graduate students. Journal of Educational Psychology. 2005; 97(2): 268-274. [DOI:10.1037/0022-0663.97.2.268]
26. Cassady JC. The influence of cognitive test anxiety across the learning-testing cycle. Learning and Instruction 2004; 14(6): 569-592. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2004.09.002]
27. Vitasari P, Abdul Wahab M N, Othman A, Herawan T, Kumar Sinnadurai S. The relationship between study anxiety and academic performance among engineering students. Proceedings International Conference on Mathematics Education Research 2010 (ICMER 2010): Procedia - Social and Behavioral Sciences 2010; 8: 490- 497. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.12.067]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani F. Test anxiety and academic performance in female nursing students. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (1) :47-58
URL: http://ijnv.ir/article-1-64-fa.html

یزدانی فریدخت. اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (1) :47-58

URL: http://ijnv.ir/article-1-64-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781