[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 69-82 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزش‌های حرفه‌ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک
فهمیه السادات حسینی ، کبری پرون، وحید زمان‌زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (12802 مشاهده)

 

مقدمه: ارزش‌های‌حرفه‌ای، اساس عملکرد پرستاری می‌باشندکه اغلب به صورت غیر رسمی آموخته می‌شوند. لذا ارزیابی دیدگاه دانشجویان در این حیطه اهمیت دارد.

هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به اهمیت ارزش‌های‌حرفه‌ای در دانشگاه‌های‌علوم پزشکی تیپ یک به عنوان دانشگاه‌هایی با برترین سطح خدمات آموزشی می‌باشد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای به بررسی ارزش‌های‌حرفه‌ای 131 دانشجوی کارشناسی پرستاری نیم سال آخر در سه دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک در سال 1390 پرداخت. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ای دو قسمتی متشکل از مشخصات فردی- اجتماعی و مقیاس استاندارد بازنگری شده ارزش‌های‌حرفه‌ای پرستاران شانک و ویس به صورت خود گزارشی استفاده گردید. این ابزار متشکل از 26 مؤلفه در 5 بعد مراقبت، عمل گرایی، حرفه‌ای شدن، اعتماد و عدالت بوده و ارزش گذاری آن به صورت لیکرت پنج گزینه‌ای (از بی اهمیت تا بسیار مهم) می‌باشد. پایایی این ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، 91/0 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، استنباطی ناپارامتریک (آزمون‌های‌من ویتنی یو، کروسکال والیس) و ضریب همبستگی اسپیرمن رو در نرم افزار SPSS نسخه 13صورت پذیرفت.

یافته‌ها: میانگین نمرات ابعاد مراقبت، عمل گرایی، اعتماد، حرفه‌ای شدن، عدالت و نیز مجموع ابعاد با توجه به مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت به ترتیب 52/3، 19/3، 76/3، 48/3 ، 74/3 و 52/3 بود. حفظ صلاحیت و شایستگی در محیط بالینی (بعد اعتماد) و حفظ اسرار بیمار (بعد مراقبت) به ترتیب از مهمترین و نظارت بر عملکرد همکاران (بعد حرفه‌ای شدن) و فعالیت در انجمن‌های‌پرستاری حرفه‌ای و امور تحقیقاتی (بعد عمل گرایی) از کم اهمیت ترین مؤلفه‌ها بودند. بین جنس، شرایط اقتصادی خانواده و میانگین کل با دیدگاه دانشجویان نسبت به ارزش‌های‌حرفه‌ای ارتباط معناداری وجود داشت (05/0>‌P).

نتیجه‌گیری: گرچه میانگین کل نمرات دانشجویان پرستاری در محدوده نسبتاً مهم یا مهم از مقیاس لیکرت قرار می‌گرفت، اما اکثر دانشجویان در آستانه فارغ التحصیلی از اهمیت برخی ابعاد و مؤلفه‌های‌ارزشی مرتبط با وظایف غیر بالینی خود آگاهی کافی نداشتند؛ لذا به منظور ارتقاء همه جانبه ارزش‌های‌حرفه‌ای پرستاری، برنامه ریزی و به کارگیری روش‌های‌آموزشی مناسب ضروری به نظر می‌رسد.

واژه‌های کلیدی: ارزش‌های‌حرفه ای، ارزش‌های‌پرستاری، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 328 kb]   (1440 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseini F S, Parvan K, Zamanzadeh V. Professional values of the nursing students’ perspective in type 1 universities of medical sciences . مدیریت پرستاری. 2012; 1 (1) :69-82
URL: http://ijnv.ir/article-1-80-fa.html
حسینی فهمیه السادات، پرون کبری، زمان‌زاده وحید. ارزش‌های حرفه‌ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (1) :69-82

URL: http://ijnv.ir/article-1-80-fa.html

دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 793 queries by yektaweb 3506