[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 3 - ( 9-1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 65-74 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر اجرای برنامه بهسازی سرپرستاران براساس نقشه مفهومی بر سبک رهبری و اثربخشی آنان از دیدگاه خود و پرسنل پرستاری
پرستو اوجیان، زهره ونکی ، ابراهیم حاجی‌زاده، اکرم پرنده، حمید شریف نیا
دانشیار گروه پرستاری دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (13027 مشاهده)

مقدمه: برنامههای بهسازی مدیران از الویتهای دستیابی به موفقیت سازمان است. ایجاد محیط بالینی مطلوب برای استفاده از توانمندیهای پرستاران و شناسایی استعدادهای نهفته آنان نیازمند ایفای مهارت رهبری کارآمد سرپرستان است.

هدف: بررسی تأثیر اجرای برنامه بهسازی سر پرستاران بر اساس نقشه مفهومی بر سبک رهبری و اثریخشی آن از دیدگاه خود و پرسنل پرستاری است.

مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع خود شاهد شده است که در یکی از بیمارستانهای آموزشی منتخب شهر تهران با انتخاب تصادفی انجام شد. نمونهها شامل 25 نفر سرپرستار و120 پرستار بود که به صورت تمام شماری انتخاب و در دو مرحله قبل از مداخله (آموزش به روش نقشه مفهومی) و یک ماه پس از انجام مداخله، اقدام به تکمیل پرسشنامه نمودند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه سبک رهبری پرستاران از دیدگاه سرپرستاران و پرسنل پرستاری و بر اساس مدل سه بعدی هرسی- بلانچارد بود که ضریب پایایی آن در سرپرستاران 94/0 و در پرسنل پرستاری 95/0 به دست آمد و طراحی و اثر بخشی هرکدام از سبکهای انتخاب شده در صورت تناسب با موقعیت، بر اساس پرسشنامه امتیازبندی گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و با ارائه آمار توصیفی و آزمونهای کای دو، ویلکاکسون انجام گرفت.

یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که سرپرستاران در مرحله قبل از مداخله، سبک رهبری خود را استدلالی (سبک غالب 37%) و دستوری (سبک حمایتی 32%) معرفی کردهاند. اما بعد از مداخله، 42% سبک رهبری خود را استدلالی (سبک غالب) و 26% سبک حمایتی خودشان را به مشارکتی تغییر داده بودند. همچنین از دیدگاه پرسنل پرستاری، قبل از مداخله، پرستاران سبک رهبری سرپرستاران خود را استدلالی (سبک غالب 37%) و دستوری (سبک حمایتی 5/36%) و بعد از مداخله 42% استدلالی (سبک غالب) و 5/32% مشارکتی (سبک حمایتی) بیان کردندو آزمون آماری ویلکاکسون تفاوت معناداری را  قبل و بعد مداخله نشان داد (P<0.001). میزان اثر بخشی رفتار رهبری مدیران قبل از مداخله در حد کم و بعد از مداخله در حد متوسط به دست آمد. همان آزمون آماری تفاوت معناداری در خصوص میزان اثر بخشی رفتار رهبری سرپرستاران قبل و بعد از مداخله نشان داد (P<0.05).

نتیجهگیری: با توجه به اثر بخشی استفاده از روش نقشه کشی مفهومی در بهسازی سبک رهبری سرپرستاران، بکارگیری این روش برای آموزش و بهسازی مدیران توصیه میگردد.

واژه‌های کلیدی: نقشهکشی مفهومی، سرپرستاران، سبکهای رهبری، بهسازی مدیر
متن کامل [PDF 611 kb]   (1142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۷/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ojian P, Vanaki Z, Hajizadeh E, Parandeh A, Sharifnia H. Effect of management development program based on concept mapping for head nurses on their leadership style and its' effectiveness. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (3) :65-74
URL: http://ijnv.ir/article-1-103-fa.html
اوجیان پرستو، ونکی زهره، حاجی‌زاده ابراهیم، پرنده اکرم، شریف نیا حمید. تأثیر اجرای برنامه بهسازی سرپرستاران براساس نقشه مفهومی بر سبک رهبری و اثربخشی آنان از دیدگاه خود و پرسنل پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (3) :65-74

URL: http://ijnv.ir/article-1-103-fa.html

دوره 1، شماره 3 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.057 seconds with 799 queries by yektaweb 3506