[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 9-16 برگشت به فهرست نسخه ها
مهارت رهبری در پرستاران، لازمه‌ی بروز رفتارهای فرانقش و تعالی حرفه‌ای
رفعت رضاپور نصرآباد
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1385 مشاهده)

مقدمه: ایجاد و یا تقویت مهارت رهبری در کارکنان، به منظور پاسخگویی به نیازهای حرفه‌‌ای در آینده و به‌عنوان یکی از عوامل توسعه و تعالی‌ حرفه‌‌ای در سازمان‌های پیچیده، مانند سازمان‌های بهداشتی و درمانی است. اما ایجاد و یا تقویت مهارت رهبری در کارکنان نیازمند شناخت جوانب مختلف و مؤلفه‌های مؤثر بر آن می‌باشد.
هدف: لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین مؤلفه‌های اصلی مهارت رهبری در پرستاران و به روش تحلیل محتوای قراردادی طراحی و انجام شده‌ است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای قراردادی یا استقرایی انجام شده‌ است. شرکت‌کنندگان در پژوهش از میان پرستاران موفقی بودند که به روش نمونه‌‌گیری هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه چهره به چهره و نیمه ساختارمند قرار گرفتند. در این مطالعه 19مصاحبه انجام شد که پس از ثبت، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در ابتدا شباهت‌های معنایی مورد بازنگری قرار گرفت و زیرطبقات مشخص شد و سپس در بازنگری مجدد زیرطبقات مرتبط در یک طبقه قرار گرفتند.
یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها در نهایت منجر به استخراج 400 کد اولیه، 19 زیر طبقه، 4 طبقه اصلی و یک تم گردید. در این مطالعه طبقات اصلی شامل: خود رهبری، قابلیت‌سازی در دیگران به منظور الگوپروری، مدیریت مؤثر وظایف و مسؤولیت‌‌های حرفه‌‌ای و تلاش در جهت جامعه‌‌پذیری حرفه‌‌ای بود که همه در تم نهایی تحت عنوان بینش راهبردی حرفه‌‌ای قرار داده شد.
نتیجه‌‌گیری: در راستای یافته‌‌ها می‌توان گفت که با وضع سیاست‌ها و استراتژی‌های مناسب، زمینه‌ ایجاد و تقویت چنین مهارت‌هایی؛ الگوپروری، مدیریت مؤثر وظایف و مسؤولیت‌‌های حرفه‌‌ای و تلاش در جهت جامعه‌‌پذیری حرفه‌‌ای در پرستاران ایجاد نمود و از این طریق زمینه‌ ارتقای کیفیت خدمات پرستاری را فراهم نمود.

واژه‌های کلیدی: حرفه‌ پرستاری، خود تنظیمی، رهبری، تعالی‌ حرفه‌‌ای، مسؤولیت‌‌های حرفه‌‌ای
متن کامل [PDF 269 kb]   (455 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۷
فهرست منابع
1. Parham W. Toward clinical excellence in nursing. Nurse Education today Journal.2002; 7(5):199-200
2. Ghelichli B.Human Resourses Excellency.Tehran:Saramad: Publication.2001.[Persian].
3. Tabarsa GH.A.Effective Factors in Organizational Citizenship Behavior in a Military Hospital. Military Medicine J.2005; 12(2):93-99.[Persian].
4. Ohadi M.R, Farboud Manesh S.Toward Endless Progress.Tehran:Asim: Publication.2001.[Persian].
5. Courtney M, Farnsworth L. Professional competence for private practitioners in occupational therapy. Australian Occupational Therapy J. 2005; 50(4):234-43 [DOI:10.1111/j.1440-1630.2003.00402.x]
6. Cohen Aaron, Koll Yardena. Professionalism and organizational citizenship behavior: an empirical examination among Israeli nurses. Journal of managerial psychology. 2014; 19(4):187-196
7. Homaunfar S.M.Excellency Pioneer, introduction excellence organizations.Tehran:Samt:Human Resourse Study Publication.2000.[Persian].
8. Mirzaee T. Exploring of the time management concept in nursing student's point of view. PhD dissertation, Tehran. University of Medical Sciences, Nursing & Midwifery School.2001.[Persian]
9. Kakhaky Ahmad, Gholipour Arian. Organizational Citizenship Behaviors, another step to improve organizational operations. Trade studies Journal. 2007; 45: 35-40. [Persian].
10. Corbin J, Strauss A. Basics of qualitative research: techniques and procedures for Developing Grounded Theory. UK: Sage: Publication. 2008.
11. Carpenter DR, Streubert Speziale HJ. Qualitative Research in Nursing, Advancing the Humanistic Imperative. 4th ed. Philadelphia: Lippincott Williams &Wilkins Publication.2007.
12. Punch K.F.Introduction to social research quantitative and qualitative approach. London: Sage: publication. 2005.
13. Smith C. A, Organ D. Organizational citizenship behavior: Its nature and antecedents. Journal of Applied Psychology. 1993; 68: 653–663 [DOI:10.1037/0021-9010.68.4.653]
14. Organ D.W. Organizationl citizenshipe behavior: the good soldier syndrome. Lexington book. London: Lexington: publication. 2005.
15. Graham JW. An essay on organizational citizenship behavior. Employee Responsibilities and Rights Journal. 1998; 4: 249–270 [DOI:10.1007/BF01385031]
16. Stefaniak K. Discovering nursing excellence through appreciative inquiry. Nurse Leader. 2007; 5(2): 42-46 [DOI:10.1016/j.mnl.2007.01.010]
17. Stevenson A. Striving for excellence: Insights from a key informant survey on nursing work environment improvement and innovation .Nurse Leader. 2014; 1(6):13-20 [DOI:10.1016/j.mnl.2003.10.001]
18. Seraydarian H. In the Excellence Way. Esfehan: Ghasede Sahar: Publication.2001. [Persian].
19. Katz D. The social psychology of organizations. New York: Wiley: publication. 2013.
20. Schnake M. Organizational Citizenship: A Review, Proposed Model, and Research Agenda. Human Relations Journal. 1991;44: 735-759 [DOI:10.1177/001872679104400706]
21. Vigoda G. Organizational citizenship behaviorin the education system: a scale reconstruction and validation. Educational Administration Quarterly Journal.2012; 43(4): 462-493 [DOI:10.1177/0013161X07299435]
22. Katz D. Motivational basis of organizational behavior. Behavioral Science. 1994; 9:131–146 [DOI:10.1002/bs.3830090206]
23. Hossam Abuelanain. Relationship between Personality and Organizational citizenship Behavior. International Review of Business Research papers. 2008; 3(4):31-43
24. Podsakoff P.M, Mackenzie S.B. Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management. 2010; 26(3): 513-563 [DOI:10.1177/014920630002600307]
25. Cope R, Root T. effective project management: A knowledge management and organizational citizenship behaviors approach. Journal of business and economics research.2007;5(9):312
26. Vey M.A, Campbell J.P. In role or extra role organizational citizenship behavior: which are we measuring?. Human performance Journal.2004;17(1):119
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezapour Nasrabad R. Leadership skills is necessary for extra roles behaviors and professional excellence. مدیریت پرستاری. 2016; 5 (1) :9-16
URL: http://ijnv.ir/article-1-433-fa.html

رضاپور نصرآباد رفعت. مهارت رهبری در پرستاران، لازمه‌ی بروز رفتارهای فرانقش و تعالی حرفه‌ای. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (1) :9-16

URL: http://ijnv.ir/article-1-433-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3768