[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 26-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری
مریم مقیمیان ، راضیه امینی
مربی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان
چکیده:   (13661 مشاهده)

 

مقدمه: تفکر خلاق در به کارگیری دانش و مهارت‌های علمی و حرفه‌ای نقش مهمی دارد. شیوه‌های تفکر می‌تواند مهارت‌های مختلفی از جمله ظرفیت‌های تصمیم‌گیری را توسعه دهد.

هدف: هدف از این پژوهش، تعیین تأثیر به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری بوده است.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طراحی دو گروه قبل و بعد می‌باشد. مداخله، به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» در کارآموزی مدیریت پرستاری بود. نمونه‌گیری به روش غیراحتمالی بر روی 60 نفر از دانشجویان ترم هشتم کارشناسی پرستاری (ورودی سال 86) دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در سال تحصیلی 90-1389 صورت گرفت. مداخله طی دوره کارآموزی در مدت یک نیمسال تحصیلی انجام شد. نمونه‌ها به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره آزمون و شاهد به طور مساوی تقسیم شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها، مقیاس سنجش تفکر خلاق پیتر هانی و فرم ارزشیابی مهارت‌های مدیریتی درکارآموزی بر اساس روش بارس بودند. پایایی این ابزارها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0 و 95/0 بود. با به کارگیری آزمون‌های تی مسبقل، تی زوجی و آزمون همبستگی به تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم افزار SPSS16 پرداخته شد. سطح معنا داری کلیه آزمون‌ها کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: در گروه آزمون میانگین نمرات مهارت‌های مدیریتی بعد از مداخله نسبت به قبل به طور معناداری افزایش یافت( 001/0 >P). میانگین نمرات مهارت‌های مدیریتی در گروه شاهد نیز قبل و بعد از آزمون به طور معنادار افزایش نشان داد (004/0 =P). به عبارت دیگر، دو گروه در دو مرحله قبل ( 08/0 =P)و بعد ( 13/0 =P) از مداخله دارای تفاوت معنا دار نبودند. البته میانگین نمرات خلاقیت در دو گروه در مرحله قبل معنادار نبودند

( 405/ 0 =P) ولی بعد از مداخله تفاوت آنها معنا‌دار شده بود( 004/0 =P). بین نمرات تفکر خلاق و مهارت‌های مدیریتی هم در گروه آزمون بر خلاف گروه شاهد رابطه معنا دار مشاهده شد ( 01/0 =P =0/360 r).

نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد اگر چه آموزش تفکر خلاق می‌تواند تفکرخلاق را بهبود بخشد ولی بروز رفتارها یا مهارت‌های مدیریتی دانشجویان نیاز مند زمان بیشتری است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود دست‌اندرکاران آموزش پرستاری، در به کارگیری این الگو در برنامه‌ریزی‌های درس‌های نظری و عملی بطور همزمان توجه بیشتری مبذول نمایند تا اثربخشی آن بیشتری داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد»، دانشجوی پرستاری، مهارت‌های مدیریتی
متن کامل [PDF 289 kb]   (1088 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghimian M, Amini R. Effect of applying «Ranco and Chad’s» creative thinking pattern on nursing students’ managerial skills. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (1) :26-35
URL: http://ijnv.ir/article-1-6-fa.html
مقیمیان مریم، امینی راضیه. تأثیر به کارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر مهارت‌های مدیریتی دانشجویان پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (1) :26-35

URL: http://ijnv.ir/article-1-6-fa.html

دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.055 seconds with 790 queries by yektaweb 3506