[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 2، شماره 4 - ( 12-1392 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 63-56 برگشت به فهرست نسخه ها
قابلیت‌های یادگیری سازمانی در پرستاران
شهین حیدری1 ، تابنده صادقی* ، زهره ونکی3 ، مجتبی خسروانجم4 ، عباس رودینی4
1- دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان
رفسنجان، ایران، دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان ، t.b_sadeghi@yahoo.com
3- تهران
4- رفسنجان- دانشکده پرستاری و مامایی
چکیده:   (11133 مشاهده)

مقدمه: یادگیری سازمانی مهمترین راه بهبود عملکرد در درازمدت است. بیمارستان­ها از نظر یادگیری سازمانی در جایگاه ویژه­ای قرار دارند و پرستاران به عنوان یکی از منابع بزرگ دانش سازمانی و از عناصر مهم انتقال دانش در بیمارستان­ها می­توانند نقش اصلی در فرآیند یادگیری سازمانی ایفا نمایند.

 هدف:  این پژوهش با هدف تعیین قابلیت­های یادگیری سازمانی در پرستاران شاغل در بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1391 انجام شد.

مواد و روشها : در این مطالعه توصیفی، جامعه پژوهش پرستاران شاغل در بیمارستان­های دانشگاهی رفسنجان و نمونه پژوهش  شامل کلیه پرستارانی بودند که  حداقل یک سال سابقه کار داشته و تمایل به  شرکت در مطالعه را داشتند.  ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی گومز(2005) و روش جمع­آوری آن­ها خودگزارشی بود. ضریب پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ (87/.) به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون t مستقل و آنالیز واریانس توسط نرم افزار  SPSSنسخه 18 انجام شد.

یافته­ها: نتایج نشان دادند که میانگین نمره کل قابلیت یادگیری سازمانی پرستاران(68/9 ±1/49 ) بود که بر اساس مقیاس لیکرت در سطح متوسط قرار گرفت. در بین سئوالات، بیشترین میانگین مربوط به عبارت"اگر مشکلی در محل کارم ایجاد شود می توانم از طریق تجارب ثبت شده قبلی آنرا حل کنم"(86/.±67/3) و کمترین میانگین مربوط به عبارت " پزشکان و مسئولین مکررا پرستاران را در تصمیم گیری­ها شرکت می­دهند"(11/1±54/2) ، بود.

نتیجه­گیری:  با توجه به یافته­ها، تغییر در دیدگاه مدیران به منظور مشارکت پرستاران در تصمیم گیری و داشتن دیدگاه سیستمی؛ اهمیت قائل شدن به تواناییهای افراد و شفاف سازی اهداف از طرف آنها از جمله موارد پیشنهادی است که می توانند در ارتقاء یادگیری سازمانی موثر واقع شوند.

واژه‌های کلیدی: یادگیری سازمانی، پرستاران
متن کامل [PDF 247 kb]   (5681 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/10/28 | پذیرش: 1393/4/15 | انتشار: 1393/4/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi T, heidari S, vanaki Z, khosroangam M, rodini A. Organizational learning capabilities of nurses. مدیریت پرستاری 2014; 2 (4) :56-63
URL: http://ijnv.ir/article-1-210-fa.html

حیدری شهین، صادقی تابنده، ونکی زهره، خسروانجم مجتبی، رودینی عباس. قابلیت‌های یادگیری سازمانی در پرستاران . فصلنامه مديريت پرستاري. 1392; 2 (4) :56-63

URL: http://ijnv.ir/article-1-210-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 12-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645