[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 1، شماره 3 - ( 9-1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 54-46 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی علل عدم اثر بخشی پاداشها برای پرستاران: یک مطالعه موردی
افسانه محمدی ، زهره ونکی* ، ربابه معماریان
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس ، vanaki_z@modares.ac.ir
چکیده:   (19345 مشاهده)

مقدمه: نظام‌های پاداش در سازمان‌ها، هم از نظر جلب رضایت کارکنان و هم از نظر اثربخشی سازمان حائز اهمیت فراوانی است؛ بنابراین درک مدیران از استفاده مناسب و طراحی برنامه‌های پاداش دهیِ اثربخش ضروری است.

هدف: بررسی علل عدم اثر بخشی پاداش‌ها برای پرستاران هدف مطالعه حاضر است.

مواد و روش‌ها: این یک مطالعه موردی است که بر روی تمامی پرسنل؛ 9 سرپرستار و 33 پرستار شاغل در 5 بخش بستری(غیر سرپایی) یکی از بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1390 انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل: 1. پرسشنامه‌ی بررسی علل اثر بخشی پاداش‌ها در هفت بعد مدیریت پاداش بر اساس مقیاس لیکرت و 2. پرسشنامه تجربه پاداش‌ها، در دو بعد پاداش‌های درونی و بیرونی با مقیاس بلی و خیر از دیدگاه پرستاران بوده است. روایی ابزارها از نظر صوری و محتوایی سنجیده شده و پایایی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ هر دو ابزار بالای 70% به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از نرم افزار SPSS17 و آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) استفاده شد. همچنین مصاحبه نیز با سرپرستاران در زمینه نحوه پاداش‌دهی انجام شد که یافته‌های آن مورد تحلیل کمی قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند پاداش‌ها از اثر بخشی لازم برخوردار نبوده‌اند. بیشترین علل عدم اثربخشی از دیدگاه پرستاران به ترتیب شامل عدم کفایت پاداش‌ها، استفاده نکردن از نظرات پرستاران در نحوه پاداش‌دهی، دقیق نبودن معیارهای پاداش‌دهی، عدم اعطای پاداش با ارزش در دفعات مکرر، هر یک با  (97%)، در نظر نگرفتن پاداش‌های متنوع، توزیع غیرمنصفانه پاداش‌ها نیز هر یک با (94%)، عدم برقراری رابطه مناسب میان عملکرد مطلوب و پاداش‌ها (8/78 %) و عدم وجود توازن مناسب میان تجربه پاداش‌های درونی و بیرونی بوده است. همچنین از دیدگاه سرپرستاران، نبود ابزار مناسب جهت ارزشیابی عملکرد و خط مشی‌های پاداش، علل عدم اثربخشی عنوان شده است.

نتیجه‌گیری: مدیران پرستاری می‌توانند راهبردهایی جهت رفع عوامل بازدارنده شناسایی شده بر اثر بخشی پاداش‌ها به کار گیرند.

واژه‌های کلیدی: اثربخشی پاداش، مدیریت پاداش، پاداشهای درونی و بیرونی، پرستاری
متن کامل [PDF 599 kb]   (2707 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/4/5 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1392/7/14
فهرست منابع
1. 1ـ Kritner R, Kinki A. Behavior organizational management: concepts, theories and applications.[AA.Farhangi and H.Safarzade, trans.]. 2nd Ed. Tehran: Dynamic Message Publication. 2007. [Persian].
2. 2ـ Chiang FFT, Birtch TA. Reward climate and its impact on service quality orientation and employee attitudes. International Journal of hospitality management. 2011; 30(1): 3–9. [DOI:10.1016/j.ijhm.2010.03.007]
3. Al-Enezi N, Chowdhury RI, Shah MA, Al-Otabi M. Job satisfaction of nurses with multicultural backgrounds: a questionnaire survey in Kuwait. Applied Nursing Research. 2009;22(2):94-100. [DOI:10.1016/j.apnr.2007.05.005]
4. Li J, Galatsch M, Siegrist J, Müller BH, Hasselhorn HM. Reward frustration at work and intention to leave the nursing profession ـProspective results from the European longitudinal study. International Journal of Nursing Studies. 2011; 48(5): 628-635 [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2010.09.011]
5. 5ـ Takase M, Maude P, Manias E. Explaining nurses' work behaviour from their perception of the environment and work values. International Journal of Nursing Studies.2005; 42(8): 889–898. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2004.12.008]
6. Greenslade JH, jimmieson NL. Organizational factors impacting on patient satisfaction: a cross sectional examination of service climate and linkages to nurses' effort and performance. International Journal of Nursing Studies. 2011;48:1188–98. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2011.04.004]
7. Saadat E. Human resource management. First ed.Tehran: Samt Publication.2010.[Persian)].
8. Rabins S. Organizational behavior management. [A.Parsayan and M. Aarabi, trans.]. Vol III. Tehran: Institute for Business Research publication. 1995. [Persian].
9. Abdulabadi M, Ebadi A, Taghi Sh. Relationship job Satisfaction with the implementation of per case plan from nurses' perspectives. Journal of Nursing and Midwifery of Birjand. 2005; 2(1): 19-24.[Persian].
10. 10ـ Swansburg RC, Swansburg RJ. Management and Leadership for nurse Administrators. 5th Ed. NewYork: McGraw-Hill Co. 2009.
11. Mohammadzade A, Mehruzhan A. Behavior organizational- contingency approach. Tehran: Allameh Tabatabai University publication. 1996.[Persian].
12. 13 ـ Armstrong M , Duncan B ,Reilly P. Increasing the effectiveness of reward management: an evidence-based approach. Employee Relations 2011;33(2):106 - 120. [DOI:10.1108/01425451111096668]
13. HajKarimi AA, Rangryz H. Human resource management.Tehran: Business Publishing &Printing. 2002. [Persian].
14. Doulan S, Shouler R. Employee and human resources management.[trans. Mohammad Ali Toosi, Mohammad Saebi]. 5th ed. Tehran: Educational Center of Govermental Management. 2001. [Persian].
15. 16 ـ Boyt TE, Lusch RF, Naylor G. Role of professionalism in determining job satisfaction in professional services: a study of marketing reasearchers. Journal of Service Research. 2001; 3(4):321-330. [DOI:10.1177/109467050134005]
16. 17 ـ Chen HM, Hsieh YH. Key trends of the total reward system in the 21st Century. Compensation Benefits Review. 2006; 38(6):64-70. [DOI:10.1177/0886368706292542]
17. Tymon Jr WG, Stumpf SA, Doh JP. Exploring talent management in India: the neglected role of intrinsic rewards. Journal of World Business. 2010;45(2):109-21. [DOI:10.1016/j.jwb.2009.09.016]
18. 20 ـ Lawler E. Reward practices and performance management system effectiveness. Organizational Dynamics. 2005;32(4): 396-404. [DOI:10.1016/j.orgdyn.2003.08.007]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi A, Vanaki Z, Memarian R. Assessing the in-effective factors in rewards for nurses: A case study. مدیریت پرستاری 2012; 1 (3) :46-54
URL: http://ijnv.ir/article-1-88-fa.html

محمدی افسانه، ونکی زهره، معماریان ربابه. بررسی علل عدم اثر بخشی پاداشها برای پرستاران: یک مطالعه موردی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (3) :46-54

URL: http://ijnv.ir/article-1-88-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645