[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 3 - ( 9-1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 46-54 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی علل عدم اثر بخشی پاداشها برای پرستاران: یک مطالعه موردی
افسانه محمدی، زهره ونکی ، ربابه معماریان
دانشیار گروه پرستاری دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (11644 مشاهده)

مقدمه: نظامهای پاداش در سازمانها، هم از نظر جلب رضایت کارکنان و هم از نظر اثربخشی سازمان حائز اهمیت فراوانی است؛ بنابراین درک مدیران از استفاده مناسب و طراحی برنامههای پاداش دهیِ اثربخش ضروری است.

هدف: بررسی علل عدم اثر بخشی پاداشها برای پرستاران هدف مطالعه حاضر است.

مواد و روشها: این یک مطالعه موردی است که بر روی تمامی پرسنل؛ 9 سرپرستار و 33 پرستار شاغل در 5 بخش بستری(غیر سرپایی) یکی از بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1390 انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل: 1. پرسشنامهی بررسی علل اثر بخشی پاداشها در هفت بعد مدیریت پاداش بر اساس مقیاس لیکرت و 2. پرسشنامه تجربه پاداشها، در دو بعد پاداشهای درونی و بیرونی با مقیاس بلی و خیر از دیدگاه پرستاران بوده است. روایی ابزارها از نظر صوری و محتوایی سنجیده شده و پایایی ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ هر دو ابزار بالای 70% به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از نرم افزار SPSS17 و آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) استفاده شد. همچنین مصاحبه نیز با سرپرستاران در زمینه نحوه پاداشدهی انجام شد که یافتههای آن مورد تحلیل کمی قرار گرفت.

یافتهها: یافتهها نشان دادند پاداشها از اثر بخشی لازم برخوردار نبودهاند. بیشترین علل عدم اثربخشی از دیدگاه پرستاران به ترتیب شامل عدم کفایت پاداشها، استفاده نکردن از نظرات پرستاران در نحوه پاداشدهی، دقیق نبودن معیارهای پاداشدهی، عدم اعطای پاداش با ارزش در دفعات مکرر، هر یک با  (97%)، در نظر نگرفتن پاداشهای متنوع، توزیع غیرمنصفانه پاداشها نیز هر یک با (94%)، عدم برقراری رابطه مناسب میان عملکرد مطلوب و پاداشها (8/78 %) و عدم وجود توازن مناسب میان تجربه پاداشهای درونی و بیرونی بوده است. همچنین از دیدگاه سرپرستاران، نبود ابزار مناسب جهت ارزشیابی عملکرد و خط مشیهای پاداش، علل عدم اثربخشی عنوان شده است.

نتیجهگیری: مدیران پرستاری میتوانند راهبردهایی جهت رفع عوامل بازدارنده شناسایی شده بر اثر بخشی پاداشها به کار گیرند.

واژه‌های کلیدی: اثربخشی پاداش، مدیریت پاداش، پاداشهای درونی و بیرونی، پرستاری
متن کامل [PDF 599 kb]   (1197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۱/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi A, Vanaki Z, Memarian R. Assessing the in-effective factors in rewards for nurses: A case study. مدیریت پرستاری. 2012; 1 (3) :46-54
URL: http://ijnv.ir/article-1-88-fa.html
محمدی افسانه، ونکی زهره، معماریان ربابه. بررسی علل عدم اثر بخشی پاداشها برای پرستاران: یک مطالعه موردی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (3) :46-54

URL: http://ijnv.ir/article-1-88-fa.html

دوره 1، شماره 3 - ( 9-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 793 queries by yektaweb 3506