[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 29-39 برگشت به فهرست نسخه ها
همدلی پرستار با بیمار: اثر حمایت‌های اجتماعی ادراک‌شده و مسؤولیت‌‌پذیری اخلاقی در برابر بیمار
حبیب الله رعنایی کردشولی ، احمد الهیاری بوزنجانی
دانشیار دانشگاه شیراز
چکیده:   (845 مشاهده)

مقدمه: همدلی پرستاران با بیماران، به عنوان رفتاری اخلاقی در راستای حفظ کرامت انسانی بیماران، همواره مدنظر مدیران بیمارستان‌ها و سیاستگذاران حوزه سلامت بوده است. در این راستا آنچه حائز اهمیت است، شناسایی علل و زمینه‌هایی است که بتوان از طریق آنها بروز چنین رفتارهایی را در پرستاران تقویت نمود.
هدف: هدف از مطالعه حاضر، آزمون مدلی است که در آن، عوامل مؤثر بر رفتارهای همدلانه‌ی پرستاران در برابر بیماران تبیین شده‌ است.
مواد و روش‌ها: در مطالعه‌ی حاضر، نمونه‌ای مشتمل بر 143 نفر از پرستاران یک بیمارستان دولتی در شهرستان یاسوج، با استفاده از روش نمونه‌‌گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه‌های سنجش حمایت‌های اجتماعی ادراک‌شده پرستاران، سنجش دلبستگی شغلی پرستاران و سنجش مسؤولیت‌‌پذیری اخلاقی در بین آنها توزیع گردید. همچنین، جهت سنجش رفتارهای همدلانه‌ی پرستاران نیز از پرسشنامه‌ای محقق ساخته استفاده شد. جهت ارزیابی پایایی ابزار مربوطه، از شاخص‌های ضریب آلفای کرونباخ (0/71-0/91) و پایایی مرکب(0/85-0/92) استفاده گردید. پرستاران به‌صورت خود گزارشی ابزارها را تکمیل نمودند. به منظور تحلیل توصیفی داده‌ها از مجموعه‌ای از آزمون‌های توصیفی در بستر نرم‌افزار آماری (SPSS) و جهت تحلیل روابط میان متغیرهای پژوهش نیز از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌‌ها حاکی از این بود که هر دو بُعد حمایت‌های اجتماعی ادراک‌شده پرستاران، مشتمل بر حمایت عاطفی و حمایت ابزاری، به ترتیب با میزان تأثیر 0/27 و 0/34 و سطح معنی‌داری 2/41 و 3/13 بر دلبستگی پرستاران به شغل تأثیرگذار است. افزون بر این، دلبستگی شغلی و مسؤولیت‌‌پذیری اخلاقی پرستاران نیز، به ترتیب با میزان تأثیر 0/28 و 0/45 و سطح معنی‌داری 3/50 و 5/37 بر همدلی آنها با بیماران تأثیرگذار بودند.
نتیجه‌‌گیری: به مدیران پرستاری پیشنهاد می‌شود که با فراهم نمودن حمایت‌های اجتماعی برای پرستاران به عنوان یک عامل مدیریتی و در کنار آن، مسؤولیت‌‌پذیری اخلاقی پرستاران به عنوان یک عامل فردی، و تشویق ان با عملکرد‌های مدیریتی، بروز رفتارهای همدلانه عاطفی آنها با بیماران را افزون نمایند.

واژه‌های کلیدی: حمایت‌های اجتماعی ادراک‌شده، دلبستگی شغلی، مسؤولیت‌پذیری اخلاقی، همدلی پرستار
متن کامل [PDF 297 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranaei Kordshouli H, Allahyari Bouzanjani A. Nurses’ empathy with patient: the effect of perceived social supports and ethical responsibility to patient. مدیریت پرستاری. 2016; 5 (1) :29-39
URL: http://ijnv.ir/article-1-410-fa.html
رعنایی کردشولی حبیب الله، الهیاری بوزنجانی احمد. همدلی پرستار با بیمار: اثر حمایت‌های اجتماعی ادراک‌شده و مسؤولیت‌‌پذیری اخلاقی در برابر بیمار. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (1) :29-39

URL: http://ijnv.ir/article-1-410-fa.html

دوره 5، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 790 queries by yektaweb 3506