[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 18-27 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین ابعاد یادگیری گروهی و فردی در یادگیری سازمانی پرستاران بالینی : مطالعه موردی
خانم زینب چاوشی ، خانم معصومه نیکبخت، دکتر هادی مخترع، آقای آیت اله اکبری، خانم فاطمه میربازغ
کارشناس پرستاری- کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان فارابی
چکیده:   (2685 مشاهده)

مقدمه: یادگیری کارکنان به عنوان کلید اصلی توسعه و یکی از  ارکان مهم هر سازمان  در جهت پویایی و اثربخشی آن محسوب می­شود. پرستاران به عنوان یکی از منابع بزرگ دانش سازمانی و از عناصر مهم انتقال دانش در بیمارستان­ها می­توانند نقش اصلی در فرآیند یادگیری سازمانی را ایفا نمایند که باید توسط مدیران پرستاری تسهیل گردد.

 هدف :این مطالعه به منظور تعیین رابطه بین ابعاد یادگیری فردی و گروهی در پرستاران بیمارستان فارابی تهران انجام شده است.

مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در طی سال های ( 1393- 1392 ) انجام شده که در آن( 205 ) پرستار شاغل در بیمارستان فارابی تهران به صورت تمام شماری انتخاب شدند.  ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه استاندارد شده یادگیری فردی و گروهی بود. پایایی پرسشنامه یادگیری فردی (911/0)  و یادگیری گروهی (904/0) از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. داده­ها با استفاده  از نرم افزار SPSS نسخه 19 و روش­های آماری توصیفی-تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته­ ها : نتایج نشان دادند که میزان یادگیری در ابعاد فردی و گروهی در این بیمارستان در سطح  متوسط  بوده، طوری که میانگین نمره کل قابلیت یادگیری در بعد فردی (78/11±78/65) و میانگین کل قابلیت  یادگیری در بعد گروهی (12/8±56/43)  بوده است. ارتباط بین آن­ها بر اساس ضریب همبستگی پیرسون  مستقیم است(556/0=r ) و برازش رگرسیون خطی نشان داد که  ( 31% ) نمره یادگیری در بعد فردی توسط نمره یادگیری در بعدگروهی افراد تبیین می­شود (31/0=R Square ).

نتیجه‌گیری: مدیران پرستاری و بیمارستان می توانند با توسعه یادگیری پرستاران در بعد گروهی، میزان یادگیری را در بعد فردی آنها افزایش دهند. لذا، به آنها پیشنهاد می شود به اتخاذ روشهای گروهی در آموزش و یادگیری پرستاران در دوره های آموزشی ضمن خدمت مبادرت شود.

واژه‌های کلیدی: کلید واژه: یادگیری فردی، یادگیری گروهی، پرستار
متن کامل [PDF 339 kb]   (982 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۶ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

chavoshi Z, Nikbakht M, Mokhtare H, Akbari A, Mirbazegh F. Relationship between levels of group and individual learning in clinical nurses' organizational learning: a case study . 3. 2016; 4 (4) :18-27
URL: http://ijnv.ir/article-1-312-fa.html
چاوشی زینب، نیکبخت معصومه، مخترع هادی، اکبری آیت اله، میربازغ فاطمه. رابطه بین ابعاد یادگیری گروهی و فردی در یادگیری سازمانی پرستاران بالینی : مطالعه موردی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1394; 4 (4) :18-27

URL: http://ijnv.ir/article-1-312-fa.html

دوره 4، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 793 queries by yektaweb 3461