[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 40-48 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه توانمندسازی روان‌شناختی با اعتماد سازمانی پرستاران: آزمون نقش میانجی یادگیری سازمانی
سیروس قنبری ، صادق شمشادی
دانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران
چکیده:   (266 مشاهده)

مقدمه: با توجه به اهمیت توانمند‌سازی پرستاران در راستای افزایش یادگیری سازمانی و شکل‌گیری اعتماد سازمانی پرداختن به این مسئله مهم جلوه می‌کند، چرا که منابع انسانی، به عنوان نقطه ثقل سازمان می‌توانند در راستای دسترسی به اهداف سازمانی نقش مهمی را ایفا کنند.
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی رابطه توانمندسازی روان‌شناختی با اعتماد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی یادگیری سازمانی است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری است که در سال 1394 انجام شد. جامعه مطالعه، کلیه پرستاران مشغول به کار در بیمارستان‌های آموزشی شهر همدان بودند که با نمونه‌‌گیری تصادفی طبقه‌ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،260 نفر به عنوان نمونه‌ آماری وارد مطالعه گردید. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه‌ استاندارد توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر (1995)، یادگیری سازمانی پایه مدل نیف (2001)و اعتماد سازمانی مورمن، بلاکلی و نیهوف (1998 ) استفاده شده‌ است که ضرایب پایایی این پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی نمونه‌ 30 نفری به ترتیب (0/87، 0/94 و 0/89) به دست آمد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SSPS16 و LISREL8.8 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند، بین توانمندسازی روانشناختی، یادگیری سازمانی و اعتماد سازمانی، روابط مثبت و معناداری وجود داشت (0/01>‌P). رابطه توانمندسازی روان‌شناختی با اعتماد سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی مثبت و معنادار بود(0/05>‌P).
نتیجه‌‌گیری: مدیران بیمارستان‌ها می‌توانند با به کارگیری برنامه‌های توانمندسازی کارکنان و فراهم آوردن شرایط مناسب برای توسعه و افزایش یادگیری سازمانی، زمینه‌های شکل‌گیری و استحکام اعتماد سازمانی در میان پرستاران را مهیا نمایند.

واژه‌های کلیدی: اعتماد سازمانی، توانمند‌سازی روان‌شناختی، پرستاران، یادگیری سازمانی
متن کامل [PDF 654 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghanbari S, shemshadi S. Assessing the relationship between psychological empowerment and nurses’ organizational trust; exploring the Mediating role of organizational learning. 3. 2016; 5 (1) :40-48
URL: http://ijnv.ir/article-1-381-fa.html
قنبری * سیروس، شمشادی صادق. بررسی رابطه توانمندسازی روان‌شناختی با اعتماد سازمانی پرستاران: آزمون نقش میانجی یادگیری سازمانی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (1) :40-48

URL: http://ijnv.ir/article-1-381-fa.html

دوره 5، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 783 queries by yektaweb 3430