[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 1، شماره 2 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 36-29 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش سخنرانی بر سطوح یادگیری پرستاران در آموزش مراقبت‌های پرستاری در حوادث هسته‌ای
جمیله مختاری نوری ، سید محمد خادم الحسینی* ، عباس عبادی ، عفت مرادی
دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...
چکیده:   (21747 مشاهده)

مقدمه: آمادگی پرستاران برای مواجهه با حوادث هسته‌ای، نقش مهمی در کاهش عواقب هسته‌ای خواهد داشت. بخش مهمی از فرایند آمادگی، آموزش است که به شیوه‌های مختلف ارائه می‌شود. آموزش به شیوه سخنرانی از شیوه‌های مؤثر آموزش است. در کشور ما هیچ محتوای آموزشی در مورد پرستاری مراقبت‌های هسته‌ای وجود نداشته و دوره آموزشی رسمی پرستاری در حوادث هسته‌ای برگزار نشده بود. با توجه به این که آموزش پرستاری مراقبت‌های هسته‌ای اولین بار انجام می‌شد، از این رو محتوای آن باید دارای مباحث نظری باشد و میزان اثربخشی این آموزش در سطوح مختلف یادگیری سنجیده می‌شد.

هدف: این تحقیق با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش پرستاری مراقبت‌های هسته‌ای به روش سخنرانی بر سطوح یادگیری انجام شد.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از پرستاران یکی از بیمارستان‌های منتخب نظامی شهر اصفهان در سال 1389 به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. پرسش نامه محقق ساخته‌ای حاوی 30 سؤال چند گزینه‌ای در رابطه با سطوح یادگیری شناختی شامل دانش، فهمیدن و کاربرد تهیه شد و آزمون در مراحل قبل، بلافاصله بعد و 4 هفته پس از آموزش پرستاری مراقبت‌های هسته‌ای به روش سخنرانی اجرا شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون کودریچاردسون (0/72= α) و آزمون همبستگی پیرسون (0/7=r) تأیید شد. نمرات توسط نرم افزار 17 SPSS و آزمون آنوای اندازه‌های تکراری مورد تحلیل قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه شدند.

یافته‌ها: میانگین نمرات سطح دانش در سه مرحله قبل، بلافاصله و چهار هفته پس از آموزش به ترتیب 2/01±4/4، 1/5±7/46، 2/02±5/7، میانگین نمرات سطح فهمیدن به ترتیب 1/8±3/7، 1/8±7/43 و 1/45±5/6، میانگین نمرات سطح کاربرد به ترتیب 1/45±1/96، 0/86±5/9 و 1/6±4/4 و میانگین نمرات مجموع سطوح به ترتیب 4/2±10/03، 3/04±20/8 و 3/58±15/97 بود. آزمون آماری تحلیل اندازه‌های تکراری روند یادگیری، در تمام مراحل و در تمام سطوح، اختلاف معنا داری نشان داد (0/001>P).

نتیجه‌گیری: مقایسه میانگین نمرات آزمون‌های پس از آموزش با قبل از آموزش بیانگر اثربخشی سخنرانی است. به دلیل این که آموزش سخنرانی یک روش آموزشی ارزان، مؤثر و جذاب است، می‌توان از آن در آموزش همچنان بطور گسترده استفاده نمود و آموزش مواجهه با حوادث هسته‌ای و افزایش آمادگی پرستاران در کوتاه‌ترین زمان با این روش امکان پذیر است.

واژه‌های کلیدی: آموزش ضمن خدمت، پرستاری مراقبت‌های هسته‌ای، سطوح یادگیری شناختی، روش سخنرانی
متن کامل [PDF 548 kb]   (4722 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/8/13 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1392/7/14
فهرست منابع
1. Dana N, Esna-Ashari H. Management practices in prevention and control of mental disorders in unexpected disasters. Tehran: Proceedings of the 4th Congress of Nursing Science Practical Military Medicine and Disaster Management, 2008. [Persian].
2. Bio terrorism training and curriculum program. [Internet]. [Cited April2007].Available from: www.HRSA- U.S Department of Health and Human services Health Resources and services Administration (BTCDP) 2007.
3. Charmi L, Kalkhali T. Triage in medical service (pre-hospital and hospital) what that nurses know. Proceedings Congress of the Promotion of Crisis Management in Disasters; 2006 Augst 29-30; Zanjan, Iran. (Persian).
4. Hasanpordehkordi A, Delaram M, Safdari F, Salehitali S,Hasheminiya SAM, Kasiri KA, et al. Comparison between lecture method and self- education in knowledge parents of children have major Thalassemia on caring for their children. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences. 2008; 10(2):52-8. [Persian].
5. Shabani H. Methods and techniques education. 2nd ed. Tehran: Teaching and making humanities universities; 2007.[.Persian].
6. Seif AA. Editor. Introducing on training thesis. Tehran: Ravan; 2007. [Persian].
7. Hasanpordehkordi A, Kheyri S, Shahrani M. Assessment impact training with PBL and lecture methods on knowledge, attitd multimedia software package methods on the knowledge level of personnel. Iranian Journal of Military Medicine. 2ude and practice ursing university. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences. 2006; 8(3):76-82. [Persian].
8. Daneshmandi M, Asgari A, Tadrisi SD, Ebadi A, Noori JM. Effect of self- and buddy-aid education by lecture an011: 13(1):7-10. [Persian].
9. Shirley W, Cantrell K, Ward S. Strategies for success in online learning. Nursing Clinics of North America. 2008; 43(4):547-55. [DOI:10.1016/j.cnur.2008.06.003]
10. Chaikoolvatana A, Kitiwongsoonthorn U. Evaluation of a computer interactive multimedia program in smoking cessation counseling for pharmacy students. Journal of Medicine Association of Thai. 2009; 92(11):1516-23.
11. Enise L, Wiksten J, Spanjer, Kathy L. Effective Use of multimedia technology athletic training education. Journal of Athletic Training 2002;37(4): 213–219.
12. Jenkins S, Goel R,Morrell DS. Computer-assisted instruction versus traditional lecture for medical student teaching of dermatology morphology: a randomized control trial. Journal of the American Academy of Dermatology.2008; 59(2): 255-9. [DOI:10.1016/j.jaad.2008.04.026]
13. Hoseini SH, Shoraka HR, Lashkardost H,Rajabzadeh R, Khakshor A. Comparative education with lecture method and pamphlet on knowledge and attitude student Maneh and Samleghan about aids patient. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences. 2011;2(4):13-8.[Persian]. [DOI:10.29252/jnkums.2.4.13]
14. Golshiri P, Sharifirad G, Baghernezhad F. Comparison of two methods of education (lecture and self- learning) on knowledge and practice of mothers with under 3 year old children about growth monitoring and nutritional development stages. Iranian Journal of Medical Education. 2010;10(5):927-36. [Persian].
15. Rezaei N, Tahbaz F, Kimiyagar M, Alavimajd H. Assessment impact teaching nutrient on knowledge, attitude, practice on patient suffering diabetes in Aligodarz. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences. 2006;8(2):52-9. [Persian]
16. Haghdoust Z, Safavi M,Yahyavie H. Effect of Triage Education on knowledge, attitude and practice of nurses in Poursina Educational and Therapeutic Emergency center in Rasht. Journal of Gilan Arak University of Medical Sciences. 2009;20(64):14-21. [Persian].
17. Bahadorani M, Yosefi A, Changiz T. Effectiveness 3 training methods to medical student: online, lecture and mixed teaching. Iranian Journal of Medical Education . 2006;6(2):35-43. [Persian]
18. Baraz S, Mohammadi E, Boroumand B. A comparative study on the effect of two methods of self-care education (direct and indirect) on quality of life and physical problems of hemodialysis patients. Journal of Arak University of Medical Sciences .2006;9(1):1-16. [Persian].
19. SadeghSaba M, Bazmamon H, Razavi Z. Comparative between lecture and virtual training on enhancement breast feeding. . Journal of Hamedan Arak University of Medical Sciences. 2005;37(3):42-7.[Persian].
20. Baghaeelake M, Atrkareroshan Z. Comparative impact teaching lecture and problem base solving on student nursing education. Journal of Gilan University of Medical Sciences . 2003;12(47):86-94.[Persian].
21. Ebadi A, Goshtasb SY, Khaghanizadeh M, Hosseini MJ, Raeisifar A, Masoumi M, et al. Comparison the effect of conventional and distance training on nurses' clinical skills. Iranian Journal of Military Medicine 2010; 12(2):71-4. [Persian].
22. Menchaca MP, Bekele TA. Learner and instructor identified success factors in distance education. Huston: Distance Education Publication; 2008.
23. IvanBagha R, Mashoofi M, Hoseini MM, Wakili Z, Mahmodikoli M, Shahrivar F. The effect of education on Knowledge, attitude and practice of mid-school girls on Iron–Deficiency Anemia in Khalkhal in 2009.Journal of Health and Healthy Ardabil. 2010:1(3): 57-66. [Persian].
24. Farshi M, Comparison effect e-learning and lecture method air evacuation and transport training by on nurses learning levels, MSc. Dissertation. Nursing faculty of Baqiatallah University. Tehran. Iran. 2012 .[Persian].
25. Madden C. Undergraduate nursing students' acquisition and retention of CPR knowledge and psychomotor skills. Nurse Education Today. 2005 ; 26(3): 218-227. [DOI:10.1016/j.nedt.2005.10.003]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari Nouri J, Khademolhosseini S M, Ebadi A, Moradi E. Effectiveness of lecture method on nurses’ learning levels in nursing education in nuclear accidents. مدیریت پرستاری 2012; 1 (2) :29-36
URL: http://ijnv.ir/article-1-16-fa.html

مختاری نوری جمیله، خادم الحسینی سید محمد، عبادی عباس، مرادی عفت. اثربخشی روش سخنرانی بر سطوح یادگیری پرستاران در آموزش مراقبت‌های پرستاری در حوادث هسته‌ای. فصلنامه مديريت پرستاري. 1391; 1 (2) :29-36

URL: http://ijnv.ir/article-1-16-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645