تاثیر رویدادهای استرس زای زندگی و بدتنظیمی هیجانی بر علائم جسمانی سازی با نقش میانجی ناگویی هیجانی در پرستاران
|
طاهره توسلی1 ، توران خدایی2 ، پوریا قاسمی* ، هاله نکوئی4 ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
1- htavasooli90@gmail.com 2- Toran.khodayi@gmail.com دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.، Pourya.ghasemii12@gmail.com ، Pourya.ghasemii12@gmail.com 4- psychologyhealth2020@gmail.com |
|
چکیده: (1195 مشاهده) |
مقدمه: مشکلات مربوط به کار از نظر جسمی و روانی بر پرستاران تأثیر منفی میگذارد و منجر به شکایات جسمانی میشود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رویدادهای استرسزای زندگی و بدتنظیمی هیجانی بر علائم جسمانیسازی با نقش میانجی ناگویی هیجانی در پرستاران انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه پژوهش شامل تمامی پرستاران مشغول به کار در بیمارستانها و مراکز درمانی شهر تهران بودند. در این مطالعه، 230 نفر به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارتاند از: پرسشنامه جسمانیکردن (PHQ-15)، مقیاس دشواریدرتنظیمهیجان (DERS)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (TAS-20) و مقیاس رویدادهای زندگی (LES). دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS و به کمک روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته ها: نتایج یافتهها نشان از برازش مدل مفروض است. همچنین اثر مستقیم رویدادهای استرسزای زندگی (150/0=β و 002/0=P)، بدتنظیمی هیجانی (563/0=β و 001/0=P) و ناگویی هیجانی (408/0=β و 021/0=P) بر علائم جسمانیسازی معنادار بودند. افزون بر این ناگوییهیجانی در رابطه بین رویدادهای استرسزای زندگی و بدتنظیمی هیجانی با علائم جسمانیسازی در پرستاران نقش میانجی داشت.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان از اهمیت نقش میانجی ناگوییهیجانی در رابطه بین رویدادهای استرسزای زندگی و بدتنظیمیهیجانی با علائمجسمانیسازی پرستاران است. بنابراین طراحی مداخلات مبتنی بر این مولفهها ضروری است، زیرا احتمالا میتواند بهطور قابل توجهی کارکردهای جسمانی و روانشناختی پرستاران را در یک محیط کاری پر استرس بهبود بخشد.
|
|
واژههای کلیدی: بدتنظیمی هیجانی، علائم جسمانی سازی، ناگویی هیجانی، پرستاران. |
|
متن کامل [PDF 370 kb]
(698 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/14 | پذیرش: 1402/8/8 | انتشار: 1402/6/10
|
|
|
|