رضایتمندی بیماران مبتلا به کووید-19 از خدمات درمانی، تسهیلات بیمارستان، و عملکرد کادر درمان در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1401-1400
|
روح انگیز نوروزی نیا ، نسترن سعیدی ، مریم آقابراری* |
دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران. ، aghabararym@gmail.com |
|
چکیده: (601 مشاهده) |
مقدمه: رضایت بیمار براساس میزان شباهت و نزدیک بودن کیفیت مراقبت ها و خدمات ارائه شده به شرایط ایده آلی که مدنظر بیمار است، تعریف می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایت بیماران مبتلا به کووید-19 بستری در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز از خدمات درمانی، تسهیلات بیمارستان، و عملکرد کادر درمان انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی است که به صورت مقطعی در فاصله زمانی اسفند 1400 تا شهریور 1401 انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه بیماران مبتلا به کووید-19 بستری در 3 بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز/ استان البرز که در زمان پاندمی کرونا به عنوان مراکز تخصصی ارایه خدمات به بیماران مبتلا به کووید-19 معرفی شدند، تشکیل دادند که به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه سنجش رضایت بود.
یافتهها: در این مطالعه 499 بیمار مبتلا به کووید-19 بستری (در مرحله ترخیص) وارد مطالعه شدند. میانگین سن پاسخگویان83/18± 35/51 سال بود. میانگین رضایت کلی بیماران (40/0± 78/3)؛ و به تفکیک برای هر یک از ابعاد پرسشنامه شامل تسهیلات و خدمات بیمارستان (39/0± 62/3)، و عملکرد کادر درمان (51/0± 97/3) بود. میانگین تمامی ابعاد، بالاتر از مقدار متوسط (5/3) بود. مقایسه میانگین نمره کل و ابعاد رضایتمندی بیماران بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی نیز تفاوت معنی داری را نشان نداد(P>0.05) .
نتیجهگیری: سطح رضایت بیماران در این مطالعه، بیشتر از حد متوسط بود. بالا بودن رضایت بیماران علاوه بر این که می تواند نشانه ای از کیفیت بالای خدمات باشد، نقش مهمی نیز در افزایش همکاری آن ها در پذیرش بیماری، روند درمان، و رعایت رژیم های دارویی و دستورات مراقبتی دارد. |
|
واژههای کلیدی: کووید-19، رضایتمندی، بیمار، کیفیت خدمات |
|
متن کامل [PDF 291 kb]
(360 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/8/27 | پذیرش: 1402/10/16 | انتشار: 1402/6/10
|
|
|
|