:: دوره 2، شماره 1 - ( 3-1392 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 47-38 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه مدیریت مراقبت بر کیفیت زندگی کودکان هموفیلی پیش دبستانی
سیده شهره آقا سید میرزا1 ، ربابه معماریان* ، زهره ونکی1
1- تهران
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، memari_r@modares.ac.ir
چکیده:   (15132 مشاهده)

مقدمه: بیماری هموفیلی بر روی تمام ابعاد زندگی کودک و خانواده اثر میگذارد و باعث کاهش کیفیت زندگی او میگردد؛ بنابراین نیازمند یک برنامه جامع مراقبتی و مدیریت مراقبت است.

هدف: این مطالعه به منظور بررسی تأثیر برنامه مدیریت مراقبت توسط پرستاران برکیفیت زندگی کودکان هموفیلی پیش دبستانی انجام شد.

مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که برروی 52 کودک هموفیلی 7-4 سال مراجعه کننده به مرکز درمانی جامع هموفیلی تهران درسال 1390 انجام شد. نمونه‌ گیری به صورت تمام ‌ شماری و تخصیص نمونه‌ ها به دو گروه شاهد (26نفر) و آزمون (26نفر) به صورت تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، فرم بررسی وضعیت سلامت کودک و پرسشنامه کیفیت زندگی کودک هموفیلی 7-4 سال بود که پس از تعیین روایی به روش اعتبار محتوا و پایایی به روش همگنی درونی بکار گرفته شد. ضریب آلفای کرونباخ برای هر بعد در محدوده 8/0-7/0 و پایایی کلی 787/0 برآورد گردید. برای گروه آزمون، پس از تدوین استانداردهای ساختاری، سازماندهی تیم مراقبت جامع، تعیین شرح وظایف اعضاء تیم، مشخص کردن جایگاه پرستار مدیر مراقبت با نقش هماهنگ کننده در چارت سازمانی و آماده سازی و آشنایی پرسنل با برنامه، مداخله بر اساس فرآیند برنامه مدیریت مراقبت (بررسی و مشکل ‌ یابی، تدوین برنامه مراقبتی، اجرا، ارزشیابی و پایش مجدد و مداوم) به مدت 3 ماه اجرا گردید. داده ها قبل و بعد از مداخله سنجیده و مقایسه گردید. یافته‌ ها با استفاده ازنرم افزار SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همسان بودند (05/0< P). نمره کل کیفیت زندگی کودکان قبل از مداخله، با آزمون تی مستقل بین دو گروه اختلاف معنادار نداشتند (34/0= P)؛ در حالی که مقایسه اختلاف میانگین نمره کل کیفیت زندگی کودکان با آزمون تی مستقل بین دو گروه بعد از مداخله اختلاف معنا داری را نشان داد (00/0= P). آزمون آماری تی زوجی نشان داد میانگین نمره کل کیفیت زندگی کودکان درگروه آزمون قبل (90/37) و بعد از مداخله (27/20) اختلاف معنا داری داشت (00/0= P) ولی همین آزمون درگروه شاهد بین میانگین نمره قبل (47/40) و بعد از مداخله (50/37) اختلاف معنا داری نشان نداد (26/0= P).

نتیجه‌ گیری: پیشنهاد میگردد مدیران پرستاری برنامه‌ ای طراحی شده را برای تجدید سازماندهی تیم درمانی و مراقبتی، برنامه مدیریت مراقبت در مراکز درمانی با هدف ارتقاء کیفیت زندگی کودکان مد نظر قرار دهند.

واژه‌های کلیدی: برنامه مدیریت مراقبت، کودک هموفیلی پیش دبستانی، کیفیت زندگی
متن کامل [PDF 727 kb]   (4234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/11/28 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1392/7/14


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها