[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 3، شماره 1 - ( فصلنامه بهار 1393 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 54-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نیازهای آموزشی پرستاران با روش دیکوم: یک مطالعه موردی
رضوان حکیم زاده1، محمد جوادی پور1، سیمین منسوبی*، حسین قربانی3، محمدعلی فلاح مهرجردی4، محسن غفاریان5
1- دانشکده‌ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
ایران، آموزش بزرگسالان، دانشکده‌ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
3- آموزش بزرگسالان، دانشکده‌ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
4- سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تهران
5- دیریت MBA، دانشگاه پیام نور، واحد دماوند
چکیده:   (13877 مشاهده)

مقدمه: امروزه گستردگی نقش‌های پرستاری ، نیاز به آموزش مداوم و بازبینی در وظایف و صلاحیت­های پرستاری را افزایش داده‌ است. الگوی دیکوم رویکردی است که فعالیت‌ها و اقداماتی را که در درون آن وظیفۀ اصلی و فرعی یک شغل وجود دارد را شناسایی و برای شناخت نیازهای آموزشی تمرکز خود را بر وظایف اصلی و فرعی قرار می­دهد

هدف:  این مطالعه اجرای روش دیکوم برای شناسایی وظایف اصلی و فرعی پرستاران ، برای تعیین صلاحیت­های ضروری برای انجام این وظایف  و نیاز های آموزشی آنان در هر یک از این صلاحیت ها در بیمارستان فوق‌تخصصی مرکزی نفت تهران بوده است.

مواد و روش ها: این پژوهش با استفاده از روش دیکوم و در دو مرحله انجام گرفته است. در مرحلۀ اول، بطور هدفمند 12 نفر از پرستاران خبره و باسابقۀ بیمارستان نفت تهران انتخاب و در کارگاه اولیۀ دیکوم شرکت کردند. پس از تشریح و تبیین اهداف کارگاه و فرایند دیکوم، شرکت کنندگان با توافق همۀ اعضاء، وظایف اصلی و فرعی و تکالیف شغل پرستاری را مشخص کردند. سپس بر اساس تکالیف مشخص شده، پرسشنامه‌ای با مقیاس لیکرتی حاوی 59 سؤال بر مبنای سه مؤلفۀ دانش، نگرش و مهارت تنظیم شد که پرستاران ( 127 نفر) در دو بعد وضعیت موجود و وضعیت مطلوب  نظر خود را بیان داشته اند. در مرحلۀ دوم پرستارانی تعداد آنها با استفاده از فرمول  کوکران تعیین شده و تصادفی گزینش شده بودند به پرسشنامه طراحی شده پاسخ دادند. از روایی محتوایی و از آلفای کرونباخ برای پایایی استفاده شده که میزان آن (83/0) حاصل شد . برای تحلیل داده­ها از آزمون تی­دونمونۀوابسته استفاده شده است.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد پرستاران شاغل در بیمارستان نفت در تمامی وظایف شغلی خود نیاز به آموزش دارند. بر طبق این نتایج و با توجه به اختلاف میانگین بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، در شایستگی‌های دانش؛ " آشنایی نسبی با اصول برنامه‌ریزی و سازماندهی جهت بهره‌وری بیشتر"، با اختلاف میانگین( 02/2)، در شایستگی‌های مهارت؛" مدیریت هزینه-فایده، ارزیابی و انتخاب بهترین راه‌حل با افق زمانی مختلف"  و همچنین" نظارت و سنجش عملکرد خود، افراد دیگر یا سازمان به منظور بهبود یا اقدام اصلاحی" با اختلاف میانگین(25/1 )، و در شایستگی‌های نگرش؛ " انگیزش بالا در راستای ارائۀ خدمات بهتر" با اختلاف میانگین( 67/0 )، به‌عنوان مهم‌ترین نیازهای آموزشی پرستاران به حساب می‌آیند.

نتیجه‌گیری: از این یافته ها می­توان در تدوین دوره های آموزشی پرستاران این بیمارستان وسایر مراکز درمانی مشابه استفاده نمود. همچنین با استفاده از روش نیازسنجی آموزشی معرفی شده (دیکوم) می­توان برای نیازسنجی آموزشی سایر سطوح سازمانی در این بیمارستان وسایر مراکز درمانی مشابه  بهره گرفت.

واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، تجزیه و تحلیل شغل و وظیفه، پرستاری، روش دیکوم
متن کامل [PDF 279 kb]   (14086 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/6/26 | پذیرش: 1393/5/19 | انتشار: 1393/5/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nurses' educational needs assessment by DACUM method: a case study . مدیریت پرستاری 2014; 3 (1) :45-54
URL: http://ijnv.ir/article-1-184-fa.html

حکیم زاده رضوان، جوادی پور محمد، منسوبی سیمین، قربانی حسین، فلاح مهرجردی محمدعلی، غفاریان محسن. بررسی نیازهای آموزشی پرستاران با روش دیکوم: یک مطالعه موردی . فصلنامه مديريت پرستاري. 1393; 3 (1) :45-54

URL: http://ijnv.ir/article-1-184-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( فصلنامه بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645