رابط هی بین ارضای نیازهای بنیادین روا نشناختی مرتبط با کار، ویژگ یهای شخصیت و اشتیاق شغلی
|
جواد کریمی* ، عاطفه همایونی ، راضیه ایزدی |
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران ، dr.karimi10@yahoo.com |
|
چکیده: (11537 مشاهده) |
مقدمه: دو دسته عوامل در اشتیاق شغلی موثرند؛ عوامل محیطی کار و عوامل فردی. بررسی تاثیر این عوامل در سازمانهای آموزشی میتواند برای بهبود عملکرد مدیران آموزشی مفید واقع شود. هدف: بررسی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی مرتبط با کار، ویژگیهای شخصیت و اشتیاق شغلی در بین کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد است. مواد و روشها: این تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی بوده که تعداد (125) نفر از کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در سال تحصیلی 93-1392به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس ارضای نیازهای بنیادین مرتبط با کار؛ وندن بروک و همکاران (2010) ، مقیاس شخصیت پنج عاملی نئو کاستا و مککرا(1991) و مقیاس اشتیاق شغلی اترخت شوفیلی( 2003) پاسخ دادند. پایایی مقیاسها با استفاده از آلفای کرونباخ در محدوده (80/0 تا 92/0) بدست آمد. دادهها بوسیلهی آزمون آماری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان دادند که بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی مرتبط با کار، شخصیت برونگرایی و اشتیاق شغلی و ابعاد آن همبستگی مثبت و معنادار (001/0 P <) ولی بین شخصیت روانرنجوری و اشتیاق شغلی و ابعاد آن همبستگی منفی و معنادار (001/0 P <) وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی مرتبط با کار و برونگرایی با رابطه مثبت و روانرنجوری با رابطهی منفی نقش معنیداری (001/0 P <) در پیشبینی اشتیاق شغلی کارکنان دارد. این متغییرها قادرند در مجموع 46 درصد از تغییرات اشتیاق شغلی پیشبینی کنند. نتیجهگیری: ایجاد محیط ارضا کننده نیازهای بنیادین روانشناختی بمنظور افزایش اشتیاق شغلی و توجه به ویژگیهای شخصیتی (روانرنجوری و برونگرایی) در امر گزینش کارکنان به مدیران سازمانهای آموزشی پیشنهاد میشود. |
|
واژههای کلیدی: اشتیاق شغلی، سازمانهای آموزشی، پنج عامل بزرگ شخصیت، ارضا نیازهای بنیادین روانشناختی، . |
|
متن کامل [PDF 680 kb]
(5297 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/4/21 | پذیرش: 1393/12/27 | انتشار: 1394/5/14
|
|
|
|