:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
استراتژی های مدیران پرستاری در تسهیل فرایند گذار پرستاران تازه کار به پرستار بالینی
فروغ رفیعی1 ، محبوبه سجادی هزاوه* ، نعیمه سیدفاطمی1 ، محبوبه رضایی3
1- تهران- دانشگاه علوم پزشکی ایران- دانشکده پرستاری مامایی
اراک- دانشگاه علوم پزشکی اراک- دانشکده پرستاری مامایی اراک، اراک- دانشگاه علوم پزشکی اراک- دانشکده پرستاری مامایی اراک ، sajadimahbobeh@yahoo.com
3- قم- دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (10330 مشاهده)

مقدمه: گذار از فارغ التحصیلی به پرستاری بالینی، مرحله ای حساس در زندگی پرستاران است. سازمانهای مراقبت سلامتی تلاش می کنند تا راهکارهای موثر وکارآمدی برای تسهیل فرایند گذار پرستاران تازه فارغ التحصیل به نقش پرستار بالینی بیابند. هدف: شناسایی استراتژی های مدیران پرستاری درگیر در فرایند گذار پرستاران تازه فارغ التحصیل به نقش پرستار بالینی در سال ( 1392) بوده است . مواد و روشها : تحقیق کیفی از نوع تئوری پایه به عنوان یک روش مطالعه استفاده شد. تعداد 21 شرکت کننده(12 "پرستار تازه کار "و 9 مدیر پرستاری ) با استفاده از نمونه گیری هدفمند و نظری در این مطالعه شرکت کردند. نمونه گیری تا اشباع داده ها ادامه یافت. داده ها توسط مصاحبه نیمه ساختاری جمع آوری گردید. به منظور تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم اشتراوس وکوربین (1998) استفاده شد. یافته ها: مدیران پرستاری طی یک فرایند سه مرحله ای گام به گام پرستاران تازه فارغ التحصیل را با نقش بالینی خود عجین نموده اند. اقدامات آنها جهت تسهیل فرآیند گذار پرستاران تازه فارغ التحصیل در سه استراتژی آماده سازی، غوطه ورسازی و توانمندسازی بوده است. نتیجه گیری: استرتژیهای اماده سازی، غوطه ورسازی و توانمند سازی می تواند به عنوان راهنمایی برای مدیران پرستاری در جهت تسهیل فرایند گذار بکار رود و منجر به حمایت و حفاظت از نسل آینده پرستاری گردد.

واژه‌های کلیدی: فرایند گذار، پرستار تازه فارغ التحصیل، پرستار بالینی، مدیران پرستاری
متن کامل [PDF 692 kb]   (3030 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/26 | پذیرش: 1394/5/27 | انتشار: 1394/9/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها