:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر حمایت‌های دانشی ادراک‌شده سازمانی توسط پرستاران بر تسهیم دانش حرفه‌ای انان: مطالعه موردی
آذر کفاشپور1 ، احمد الهیاری بوزنجانی* ، موسی ایزدی3
1- دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، بخش مدیریت
دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، بخش مدیریت ، Allahyari@stu.um.ac.ir
3- دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت منابع انسانی
چکیده:   (12660 مشاهده)

مقدمه: کیفیت خدمات ارائه شده توسط پرستناران ، متاثر از دانش و تجربیاتی است که در ارایه مراقبت پرستاری از آن بهره‌مند هستند؛ دانش و تجربیاتی که توسعه و افزایش آن‌ها تا حد بسیاری می‌تواند متکی بر اکتساب از طریق همکاران باشد. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر حمایت‌های دانشی ادراک‌شده پرستاران بر رفتار تسهیم دانش آن‌ها است. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع پیمایشی – علی است که در سال( 1393) در یکی از بیمارستانهای شهر یاسوج انجام شده است. تمام پرستاران (104 نفر ) بطور سرشماری در این مطالعه شرکت داشتند. جهت گردآوری داده‌های از دو پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده از پرسشنامه Donate و Guadamillas (2011) و برای رفتار تسهیم دانش نیز از پرسشنامه Huang و همکاران(2013) استفاده گردید. آزمون روایی همگرا برای آنها بترتیب بین( 6/0تا 67 /0 ) ومحاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی نیز به ترتیب( 71/0 و 76/0 ) بوده است. داده‌های حاصل از (98) پرسشنامه( 94% برگشت) با استفاده از آزمون‌های توصیفی (نرم‌افزار SPSS) و همچنین مدل‌سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس (نرم‌افزار Smart PLS) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: در میان مولفه‌های حمایت دانشی ادراک‌شده پرستاران، تنها جو سازمانی دانش‌آفرین بر انگیزه تسهیم دانش میان آن‌ها تاثیر معنی‌داری داشت (&beta=0.41 T=3.86). ولی سایر مولفه‌های ؛ اقدامات مدیریت منابع انسانی و سرپرستی دانش‌گرا، فاقد چنین تاثیری بودند (T<1.96). هم چنین انگیزه پرستاران به تسهیم دانش خود (&beta=0.52 T=4.06) و وجود فرصت‌های تسهیم دانش برای آن‌ها (&beta=0.30 T=2.64) نیز به صورت فزاینده‌ای بر رفتار تسهیم دانش آن‌ها تاثیرگزار بودند. نتیجه‌گیری: مدیران پرستاری میتوانند با فراهم نمودن فرصت‌های لازم برای تسهیم دانش میان پرستاران و جو سازمانی حمایتی و مبتنی بر اعتماد که در آن تسهیم دانش به عنوان یک هنجار ارزشی پذیرفته شده باشد، تا حد مطلوبی انگیزه پرستاران را در جهت تسهیم دانش حرفه‌ای‌شان افزایش دهند .

واژه‌های کلیدی: پرستار، تسهیم دانش، جو سازمانی، حمایت دانشی ادراک شده، سرپرستی دانش گرا، مدیریت منابع انسانی، مدیران پرستاری.
متن کامل [PDF 684 kb]   (3375 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/2/14 | پذیرش: 1394/5/24 | انتشار: 1394/10/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها