[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 39-29 برگشت به فهرست نسخه ها
همدلی پرستار با بیمار: اثر حمایت‌های اجتماعی ادراک‌شده و مسؤولیت‌‌پذیری اخلاقی در برابر بیمار
حبیب الله رعنایی کردشولی* ، احمد الهیاری بوزنجانی2
دانشگاه شیراز، شیراز، دانشگاه شیراز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی؛ بخش مدیریت ، h.ranaei@gmail.com
2- مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، گروه مدیریت
چکیده:   (7757 مشاهده)

مقدمه: همدلی پرستاران با بیماران، به عنوان رفتاری اخلاقی در راستای حفظ کرامت انسانی بیماران، همواره مدنظر مدیران بیمارستان‌ها و سیاستگذاران حوزه سلامت بوده است. در این راستا آنچه حائز اهمیت است، شناسایی علل و زمینه‌هایی است که بتوان از طریق آنها بروز چنین رفتارهایی را در پرستاران تقویت نمود.
هدف: هدف از مطالعه حاضر، آزمون مدلی است که در آن، عوامل مؤثر بر رفتارهای همدلانه‌ی پرستاران در برابر بیماران تبیین شده‌ است.
مواد و روش‌ها: در مطالعه‌ی حاضر، نمونه‌ای مشتمل بر 143 نفر از پرستاران یک بیمارستان دولتی در شهرستان یاسوج، با استفاده از روش نمونه‌‌گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه‌های سنجش حمایت‌های اجتماعی ادراک‌شده پرستاران، سنجش دلبستگی شغلی پرستاران و سنجش مسؤولیت‌‌پذیری اخلاقی در بین آنها توزیع گردید. همچنین، جهت سنجش رفتارهای همدلانه‌ی پرستاران نیز از پرسشنامه‌ای محقق ساخته استفاده شد. جهت ارزیابی پایایی ابزار مربوطه، از شاخص‌های ضریب آلفای کرونباخ (0/71-0/91) و پایایی مرکب(0/85-0/92) استفاده گردید. پرستاران به‌صورت خود گزارشی ابزارها را تکمیل نمودند. به منظور تحلیل توصیفی داده‌ها از مجموعه‌ای از آزمون‌های توصیفی در بستر نرم‌افزار آماری (SPSS) و جهت تحلیل روابط میان متغیرهای پژوهش نیز از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌‌ها حاکی از این بود که هر دو بُعد حمایت‌های اجتماعی ادراک‌شده پرستاران، مشتمل بر حمایت عاطفی و حمایت ابزاری، به ترتیب با میزان تأثیر 0/27 و 0/34 و سطح معنی‌داری 2/41 و 3/13 بر دلبستگی پرستاران به شغل تأثیرگذار است. افزون بر این، دلبستگی شغلی و مسؤولیت‌‌پذیری اخلاقی پرستاران نیز، به ترتیب با میزان تأثیر 0/28 و 0/45 و سطح معنی‌داری 3/50 و 5/37 بر همدلی آنها با بیماران تأثیرگذار بودند.
نتیجه‌‌گیری: به مدیران پرستاری پیشنهاد می‌شود که با فراهم نمودن حمایت‌های اجتماعی برای پرستاران به عنوان یک عامل مدیریتی و در کنار آن، مسؤولیت‌‌پذیری اخلاقی پرستاران به عنوان یک عامل فردی، و تشویق ان با عملکرد‌های مدیریتی، بروز رفتارهای همدلانه عاطفی آنها با بیماران را افزون نمایند.

واژه‌های کلیدی: حمایت‌های اجتماعی ادراک‌شده، دلبستگی شغلی، مسؤولیت‌پذیری اخلاقی، همدلی پرستار
متن کامل [PDF 297 kb]   (5435 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/1/24 | پذیرش: 1395/6/27 | انتشار: 1396/3/13
فهرست منابع
1. Rasheed A, Khan S, Ramzan M. Antecedents and consequences of employee engagement: The case of Pakistan. Journal of Business Studies Quarterly. 2013;4(4):183-200.
2. Rich BL, Lepine JA, Crawford ER. Job engagement: Antecedents and effects on job performance. Academy of management journal. 2010;53(3):617-35. [DOI:10.5465/amj.2010.51468988]
3. Andrew OC, Sofian S. Individual factors and work outcomes of employee engagement. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012;40:498-508. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.03.222]
4. Hart PM, Caballero CL, Cooper W, editors. Understanding Engagement: Its Structure, Antecedents and Consequences2010: International Academy of Management and Business Summer Conference, Madrid.
5. Caesens G, Stinglhamber F, Luypaert G. The impact of work engagement and workaholism on well-being: The role of work-related social support. Career Development International. 2014;19(7):813-35. [DOI:10.1108/CDI-09-2013-0114]
6. Taipale S, Selander K, Anttila T, Nätti J. Work engagement in eight European countries: The role of job demands, autonomy, and social support. International Journal of Sociology and Social Policy. 2011;31(7/8):486-504. [DOI:10.1108/01443331111149905]
7. Sawang S. Is there an inverted U-shaped relationship between job demands and work engagement: The moderating role of social support? International Journal of Manpower. 2012;33(2):178-86. [DOI:10.1108/01437721211225426]
8. Eisenberger R, Armeli S, Rexwinkel B, Lynch PD, Rhoades L. Reciprocation of perceived organizational support. Journal of applied psychology. 2001;86(1):42. [DOI:10.1037/0021-9010.86.1.42]
9. Aselage J, Eisenberger R. Perceived organizational support and psychological contracts: A theoretical integration. Journal of Organizational Behavior. 2003;24(5):491-509. [DOI:10.1002/job.211]
10. Tardy CH. Social support measurement. American Journal of Community Psychology. 1985;13(2):187-202. [DOI:10.1007/BF00905728]
11. Chan ANW. Social support for improved work integration: Perspectives from Canadian social purpose enterprises. Social Enterprise Journal. 2015;11(1):47-68. [DOI:10.1108/SEJ-07-2014-0033]
12. Moeller C, Chung-Yan GA. Effects of social support on professors' work stress. International Journal of Educational Management. 2013;27(3):188-202. [DOI:10.1108/09513541311306431]
13. Chen-Chi C, Cheng-Chieh W. Multilevel analysis of work context and social support climate in libraries. Aslib Proceedings. 2013;65(6):644-58. [DOI:10.1108/AP-05-2012-0051]
14. Chiu S-F, Yeh S-P, Huang TC. Role stressors and employee deviance: the moderating effect of social support. Personnel Review. 2015;44(2):308-24. [DOI:10.1108/PR-11-2012-0191]
15. Md-Sidin S, Sambasivan M, Ismail I. Relationship between work-family conflict and quality of life: An investigation into the role of social support. Journal of Managerial Psychology. 2010;25(1):58-81. [DOI:10.1108/02683941011013876]
16. Rudolph CW, Michel JS, Harari MB, Stout TJ. Perceived social support and work-family conflict: A comparison of Hispanic immigrants and non-immigrants. Cross Cultural Management: An International Journal. 2014;21(3):306-25. [DOI:10.1108/CCM-01-2013-0002]
17. Johnson H, Worthington R, Gredecki N, Wilks-Riley FR. The impact of forensic work on home life: The role of emotional labour, segmentation/integration and social support. The Journal of Forensic Practice. 2016;18(1): null.
18. Rathi N, M. B. Work-family conflict and job and family satisfaction: Moderating effect of social support among police personnel. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal. 2013;32(4):438-54. [DOI:10.1108/EDI-10-2012-0092]
19. Buttigieg SC, West MA. Senior management leadership, social support, job design and stressor-to-strain relationships in hospital practice. Journal of Health Organization and Management. 2013;27(2):171-92. [DOI:10.1108/14777261311321761]
20. Lee LY, Veasna S, Wu WY. The effects of social support and transformational leadership on expatriate adjustment and performance: The moderating roles of socialization experience and cultural intelligence. Career Development International. 2013;18(4):377-415. [DOI:10.1108/CDI-06-2012-0062]
21. Currie P, Dollery B. Organizational commitment and perceived organizational support in the NSW police. Policing: an international journal of police strategies & management. 2006;29(4):741-56. [DOI:10.1108/13639510610711637]
22. Newman A, Thanacoody R, Hui W. The effects of perceived organizational support, perceived supervisor support and intra-organizational network resources on turnover intentions: A study of Chinese employees in multinational enterprises. Personnel Review. 2011;41(1):56-72. [DOI:10.1108/00483481211189947]
23. Aubé C, Rousseau V, Morin EM. Perceived organizational support and organizational commitment: The moderating effect of locus of control and work autonomy. Journal of managerial Psychology. 2007;22(5):479-95. [DOI:10.1108/02683940710757209]
24. Casimir G, Ngee Keith Ng Y, Yuan Wang K, Ooi G. The relationships amongst leader-member exchange, perceived organizational support, affective commitment, and in-role performance: A social-exchange perspective. Leadership & Organization Development Journal. 2014;35(5):366-85. [DOI:10.1108/LODJ-04-2012-0054]
25. Bardi A, Schwartz SH. Values and behavior: Strength and structure of relations. Personality and social psychology bulletin. 2003;29(10):1207-20. [DOI:10.1177/0146167203254602]
26. Boeve-de Pauw J, Van Petegem P. A cross-cultural study of environmental values and their effect on the environmental behavior of children. Environment and Behavior. 2013;45(5):551-83. [DOI:10.1177/0013916511429819]
27. Gholipour A. Organizational Behavior Management (Individual Behavior). Tehran: SAMT; 2012.
28. Hammer LB, Kossek EE, Yragui NL, Bodner TE, Hanson GC. Development and validation of a multidimensional measure of family supportive supervisor behaviors (FSSB). Journal of Management. 2008.
29. Schaufeli WB, Bakker AB, Salanova M. The measurement of work engagement with a short questionnaire a cross-national study. Educational and psychological Measurement. 2006;66(4):701-16. [DOI:10.1177/0013164405282471]
30. Jackson AL, Wade JE. Police perceptions of social capital and sense of responsibility: An explanation of proactive policing. Policing: an international journal of police strategies & management. 2005;28(1):49-68. [DOI:10.1108/13639510510580977]
31. Gladstein GA. Understanding empathy: Integrating counseling, developmental, and social psychology perspectives. Journal of counseling psychology. 1983;30(4):467. [DOI:10.1037/0022-0167.30.4.467]
32. Hair Jr JF, Hult GTM, Ringle C, Sarstedt M. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): Sage Publications; 2013.
33. Fornell C, Larcker DF. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research. 1981:39-50. [DOI:10.2307/3151312]
34. Ryan RM. Psychological needs and the facilitation of integrative processes. Journal of personality. 1995;63(3):397-427. [DOI:10.1111/j.1467-6494.1995.tb00501.x]
35. Li Y, Wei F, Ren S, Di Y. Locus of control, psychological empowerment and intrinsic motivation relation to performance. Journal of Managerial Psychology. 2015;30(4):422-38. [DOI:10.1108/JMP-10-2012-0318]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranaei Kordshouli H, Allahyari Bouzanjani A. Nurses’ empathy with patient: the effect of perceived social supports and ethical responsibility to patient. مدیریت پرستاری 2016; 5 (1) :29-39
URL: http://ijnv.ir/article-1-410-fa.html

رعنایی کردشولی حبیب الله، الهیاری بوزنجانی احمد. همدلی پرستار با بیمار: اثر حمایت‌های اجتماعی ادراک‌شده و مسؤولیت‌‌پذیری اخلاقی در برابر بیمار. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (1) :29-39

URL: http://ijnv.ir/article-1-410-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645