[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 4-1395 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 9-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دانش و نگرش مدیران و کارکنان بیمارستان به اعتباربخشی
تابنده صادقی، نجمه غلامحسینی، هادی خوشاب، سیدحمید سیدباقری ، مهدی کرمی، عصمت نوحی، سکینه سبزواری
دانشجوی دکتری پرستاری گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده:   (309 مشاهده)
مقدمه: یکی از شیوه‌های ارزشیابی بیمارستان‌های کشور استفاده از استاندارهای ملی اعتباربخشی است که توجه به آن موجب افزایش ایمنی بیمار و ارتقای کیفیت خدمات می‌شود. دانش و نگرش مثبت برای افراد دخیل در اجرای اعتباربخشی اعم از مدیران و پرسنل ضروری است.
هدف: در این پژوهش میزان دانش و نگرش مدیران و کارکنان بیمارستان‌های با درجات مختلف اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به اعتبار بخشی مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی است که در سال 1394 انجام شده است. به‌منظورجمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه اصلاح‌شده اعظمی و همکاران استفاده شد.۹۲ نفر از مدیران و کارکنان بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با حداقل یک سال سابقه کار به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده در این مطالعه شرکت کردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری تی‌تست و آنوا صورت گرفت.
یافته‌ها: بیشترین گروه شرکت‌کننده در این پژوهش پرستاران (45/7%) و کمترین را کارکنان اداری (20/7%) تشکیل می‌دادند. میانگین نمره دانش و نگرش در گروه مدیران برای بیمارستان‌هایی که موفق به اخذ رتبه قبولی شده بودند، به ترتیب3/14±37/11 و 6/12±49/6 و برای بیمارستان‌های ناموفق به ترتیب 3/61±32/94 و 8/02±38/22 بود. آزمون تی‌تست اختلاف معنی‌دار آماری را بین نمرات دانش و نگرش مدیران دو بیمارستان نشان داد (0/05>P). همچنین در مقایسه‌ی میانگین نمره دانش و نگرش در گروه پرستاران برای بیمارستان‌های موفق و ناموفق، تفاوت نمره دانش معنی‌دار (0/05 >P) و این تفاوت برای نمره نگرش معنی‌دارنبود (0/05 <P). همین مقایسه برای کارکنان اداری بیمارستان‌های موفق و ناموفق نیز انجام شد و اختلاف معنی‌دار آماری بین نمرات دانش و نگرش کارکنان اداری مشاهده نشد (0/05<P).
نتیجه‌گیری: با توجه به اطلاعات این گروه از کارمندان برای موفقیت در امر اعتباربخشی ضروری به نظر می‌رسد. لازم است از طریق آموزش اصولی فرهنگ‌سازی مناسب میان مدیران و کارکنان مراکز به‌منظور تضمین اجرای صحیح اعتباربخشی صورت گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: دانش، نگرش، اعتباربخشی، مدیران بیمارستان، کارکنان بیمارستان
متن کامل [PDF 386 kb]   (69 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi T, Gholamhoseinni N, Khoshab H, Seyed bagheri S H, Karami M, Nouhi E et al . Assessment managers’ and hospital staff knowledge and attitude to accreditation . 3. 2016; 5 (2) :9-17
URL: http://ijnv.ir/article-1-424-fa.html
صادقی تابنده، غلامحسینی نجمه، خوشاب هادی، سیدباقری سیدحمید، کرمی مهدی، نوحی عصمت و همکاران.. بررسی دانش و نگرش مدیران و کارکنان بیمارستان به اعتباربخشی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1395; 5 (2) :9-17

URL: http://ijnv.ir/article-1-424-fa.html

دوره 5، شماره 2 - ( 4-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 801 queries by yektaweb 3461