[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 30-20 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر اجرای الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی برصلاحیت برکیفیت مراقبت‌های پرستاری ویژه جراحی قلب باز
مهربان کشمیری ، زهره ونکی#* ، ربابه معماریان ، خدایار کشمیری
#دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی،دانشگاه تربیت مدرس، تهران ایران ، vanaki_z@modares.ac.ir
چکیده:   (8002 مشاهده)
مقدمه: تحقیقات تأثیر آموزش مداوم را در تغییر عملکرد پرستاری تأیید نکرده‌اند. یکی از رویکرد‌های مدیریتی دراین مورد پردازش عمیق و دقیق به فرایند آموزش مداوم است.
هدف: این مطالعه تعیین میزان تأثیر اجرای «الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی بر صلاحیت» بر کیفیت مراقبت‌های پرستاری ویژه جراحی قلب باز بزرگسالان است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است و نمونه‌های پژوهش، پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه جراحی قلب باز بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران در سال (1395) هستند که به صورت غیرتصادفی و در دو گروه آزمون (از طریق تمام شماری) و کنترل متناظر (با استفاده از روش آماری پیشرفته «تطبیق نمره گرایش» SMD) انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، شامل چک لیست مشاهده‌ای عملکرد پرستاران و برگه ثبت علایم، و قایع و گزارش پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه جراحی قلب باز بود که توسط پژوهشگر ساخته شد و روایی آن از طریق روایی محتوی و پایایی، از طریق پایایی هم‌ارز (85/0=r) مورد بررسی قرار گرفت. برنامه طراحی شده براساس «الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی بر صلاحیت» شامل (9) مرحله: تشکیل هسته آموزش، آماده‌سازی محیط، آماده‌سازی منابع، ایجاد توانمندی آموزشی مجریان آموزش، نیازسنجی آموزشی مشارکتی، طراحی آموزشی، اجرا، نظارت آموزشی و دادن بازخورد مناسب و ارزشیابی بوده که به صورت کاملاًً عملیاتی به مدت (9) ماه انجام شد. چک لیست‌ها قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و شاهد در سه نوبت توسط همکار پژوهشگر تکمیل شد و داده‌ها از طریق برنامه آماری SPSS22، با آزمون‌های من ویتنی و یلکاکسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: مقایسه‌ی میانگین کیفیت مراقبت پرستاران در دو گروه آزمون و شاهد با توجه به آزمون آماری من ویتنی قبل از مداخله، تفاوت معنادار نشان نداد (05/0P).
نتیجه‌‌گیری: پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های آموزش مداوم براساس «الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی بر صلاحیت» در بخش‌های جراحی قلب باز اجرا شود تا به بهبود صلاحیت علمی و مهارتی پرستاران بیانجامد.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی آموزش مشارکتی مبتنی بر صلاحیت، جراحی قلب باز، کیفیت مراقبت پرستاری
متن کامل [PDF 385 kb]   (2048 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/19 | پذیرش: 1396/9/19 | انتشار: 1396/9/19
فهرست منابع
1. World Health Organization. Cardiovascular diseases (CVDs). Accessed 2013, March 12. Available from: http:// www.WHO.org. Cardiovascular diseases/.
2. Mathers CD, Loncar D. Projections of global mortality and burden of disease from 2002 to 2030. Plos Medicine 2006;3(11):430-42 http://www.ssu.ac.ir/index.php?id=5860 [DOI:10.1371/journal.pmed.0030442]
3. Mohammad Hassani M, Farahani R, Zohour A, Panahi Azar R, Self-care ability based on Orem's theory in individuals with coronary artery disease. Iranian Journal of Critical Care Nursing 2010(2):87-91.[Persian]
4. Jafari Golstan N. The effect of organizing "nursing mentors' committee" on newly nurses΄performance competency [MSc thesis]. Nursing. Tehran: Tarbiat Modares University.2004.[Persian].
5. Gunther M. and Alligood MR. A discipline-specific determination of high quality nursing care. Journal of Advanced Nursing 2002; 38: 353-359. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2002.02201.x]
6. Pazargadi M. Zaghari M. Abedi Z. Quality of nursing care of nurses' view: a quality study. Journal of Shahid Beheshti University. 2007; 31(2): 147-153. [Persian].
7. Neishabori M, Ghorbani R, Sadeghi T. Nurses' and patients' viewponts regaring quality of nursing care in the teaching hospitals of Semnan University of Medical Sciences. Koomesh.2011;12(2):134-43 [Persian].
8. Jerome H. Carter. Electronic health records: a guide for clinicians and administrators. JAMA 2009; 301(1):110 [DOI:10.1001/jama.2008.910]
9. Ghamari Zareh Z, Anoosheh M, Vanaki Z, etal. Quality of nurse's performance and patients' satisfaction in cardiac care unit. Journal of Tabib Shargh.2008;10(1):27-36[persian].
10. Dehghani Kh, Nasiriani Kh, Mousavi T. Investigating Intensive care unit nurses' performance and its adjusting with standard. Shahid Sadoughi University of Medical Sciences 2014;21(6): 808-815[Persian].
11. Moloney R, Maggs C. A systemic review of the relationships between written manual nursing care planning, record keeping and patient outcomes. Journal of Advanced Nursing 1999; 30 (1): 52. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1999.01048.x]
12. Khodam H, Sanagoo A, Joybari L. The impact of education on the quality of nursing records. Journal of Gorgan University of Medical Sciences2001;3(8):65-69[Persian].
13. Hanifi N, Mohamadi I. The causes lack of proper reporting of Nursing.Hayat.2004;10(2):39-46.
14. Emamzadeh Ghasemi H, Vanaky Z, Dehghan-nayeri N, Faghihzadeh S.Management by Objective Approach in Nursing Performance Appraisal and its Impact on Quality of Nursing Care. Hayat. 2007;13(3):5-15[Persian].
15. Nayeri D, Khosravi L.Designing the Scale of "Assessing the Effevtive Factors in Applaying Continuing Educatingin Nursing .[PhD Thesies]. Nursing Tehran University. 2011:56-60[Persian].
16. Anderson P, Cuellar N, Rich K. Performance improvement in higher education: adapting a model from health care agencies. The Journal of Nursing Education 2003; 42(9):416.
17. Vaezi A. Designing the Continuing Education Model in Nursing Staff Development [PhD. Thesis] nursing. Tarbiat Modares university. Tehran.Iran.2012. [Persian].
18. Talebian A. Blanning human resources with strategic approach.Tadbir.2003;2:45-51[Persian].
19. Austin PC. Goodness-of-fit Diagnostics for the Propensity Score Model when estimating treatment effects using Covariate Adjustment with the Propensity Score. Pharmacoepidemiology and Drug Safety.2008;17(12): 1202-17. [DOI:10.1002/pds.1673]
20. Memarian R. Application of nursing concepts and theories. 2th ed. Iran: Fam Tasvir. 2011:1-19[Persian].
21. Chulay M, Burns SM. AACN Essentials of critical care nursing—Pocket Handbook. 2th ed. USA. The McGraw-Hill Companies. 2010.
22. Jahromi K. Nurses' quality of performance in intensive care units based on Synergy Model. Iran Journal of Nursing (IJN).2013;26(82):74-83[Persian].
23. Ghamari Zare Z, Anoosheh M, Vanaki Z. The effect of peer review evaluation on quality of nurse's performance and patient's satisfaction. Iranian Journal of Nursing. 2010;22(62):8-21. [Persian]
24. Emamzade Ghasemi HS, Vanaki Z, Memarian. The effect of applaying executive continuing nursing education model on quality of intensive nursing care. Medical Education. 2004;4(12):12-18. [Persian]
25. Heshmati Nabavi F, Memarian R, Vanaki Z. Clinical supervision system: a method for improving educational performance of nursing personnel. Iranian Journal of Medical Education .2008; 7(2).
26. Wong ST, Stewart AL, Gilliss CL. Evaluating advanced practice nursing care through use of a heuristic framework. Journal of Nursing Care Quality 2000;14(2):21-32. [DOI:10.1097/00001786-200001000-00005]
27. Khodayarian M, Vanaki Z, Navipoor H, Vaezi A. The impact of management development programs on cardiac care nursing clinical competences. Behbod. 2011;15(1):40-50.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshmiri M, Vanaki# Z, Memarian R, Keshmiri K. Effects of applying “The Participative Continuing Education Based on Competency Model” on quality of intensive nursing care in open heart surgery . مدیریت پرستاری 2017; 6 (2) :20-30
URL: http://ijnv.ir/article-1-522-fa.html

کشمیری مهربان، ونکی# زهره، معماریان ربابه، کشمیری خدایار. تأثیر اجرای الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی برصلاحیت برکیفیت مراقبت‌های پرستاری ویژه جراحی قلب باز. فصلنامه مديريت پرستاري. 1396; 6 (2) :20-30

URL: http://ijnv.ir/article-1-522-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645