:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 30-20 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر اجرای الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی برصلاحیت برکیفیت مراقبت‌های پرستاری ویژه جراحی قلب باز
مهربان کشمیری ، زهره ونکی#* ، ربابه معماریان ، خدایار کشمیری
#دانشیار گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی،دانشگاه تربیت مدرس، تهران ایران ، vanaki_z@modares.ac.ir
چکیده:   (8000 مشاهده)
مقدمه: تحقیقات تأثیر آموزش مداوم را در تغییر عملکرد پرستاری تأیید نکرده‌اند. یکی از رویکرد‌های مدیریتی دراین مورد پردازش عمیق و دقیق به فرایند آموزش مداوم است.
هدف: این مطالعه تعیین میزان تأثیر اجرای «الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی بر صلاحیت» بر کیفیت مراقبت‌های پرستاری ویژه جراحی قلب باز بزرگسالان است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است و نمونه‌های پژوهش، پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه جراحی قلب باز بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران در سال (1395) هستند که به صورت غیرتصادفی و در دو گروه آزمون (از طریق تمام شماری) و کنترل متناظر (با استفاده از روش آماری پیشرفته «تطبیق نمره گرایش» SMD) انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، شامل چک لیست مشاهده‌ای عملکرد پرستاران و برگه ثبت علایم، و قایع و گزارش پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه جراحی قلب باز بود که توسط پژوهشگر ساخته شد و روایی آن از طریق روایی محتوی و پایایی، از طریق پایایی هم‌ارز (85/0=r) مورد بررسی قرار گرفت. برنامه طراحی شده براساس «الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی بر صلاحیت» شامل (9) مرحله: تشکیل هسته آموزش، آماده‌سازی محیط، آماده‌سازی منابع، ایجاد توانمندی آموزشی مجریان آموزش، نیازسنجی آموزشی مشارکتی، طراحی آموزشی، اجرا، نظارت آموزشی و دادن بازخورد مناسب و ارزشیابی بوده که به صورت کاملاًً عملیاتی به مدت (9) ماه انجام شد. چک لیست‌ها قبل و بعد از مداخله در دو گروه آزمون و شاهد در سه نوبت توسط همکار پژوهشگر تکمیل شد و داده‌ها از طریق برنامه آماری SPSS22، با آزمون‌های من ویتنی و یلکاکسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: مقایسه‌ی میانگین کیفیت مراقبت پرستاران در دو گروه آزمون و شاهد با توجه به آزمون آماری من ویتنی قبل از مداخله، تفاوت معنادار نشان نداد (05/0P).
نتیجه‌‌گیری: پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های آموزش مداوم براساس «الگوی آموزش مداوم مشارکتی مبتنی بر صلاحیت» در بخش‌های جراحی قلب باز اجرا شود تا به بهبود صلاحیت علمی و مهارتی پرستاران بیانجامد.
 
واژه‌های کلیدی: الگوی آموزش مشارکتی مبتنی بر صلاحیت، جراحی قلب باز، کیفیت مراقبت پرستاری
متن کامل [PDF 385 kb]   (2048 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/19 | پذیرش: 1396/9/19 | انتشار: 1396/9/19
فهرست منابع
1. World Health Organization. Cardiovascular diseases (CVDs). Accessed 2013, March 12. Available from: http:// www.WHO.org. Cardiovascular diseases/.
2. Mathers CD, Loncar D. Projections of global mortality and burden of disease from 2002 to 2030. Plos Medicine 2006;3(11):430-42 http://www.ssu.ac.ir/index.php?id=5860 [DOI:10.1371/journal.pmed.0030442]
3. Mohammad Hassani M, Farahani R, Zohour A, Panahi Azar R, Self-care ability based on Orem's theory in individuals with coronary artery disease. Iranian Journal of Critical Care Nursing 2010(2):87-91.[Persian]
4. Jafari Golstan N. The effect of organizing "nursing mentors' committee" on newly nurses΄performance competency [MSc thesis]. Nursing. Tehran: Tarbiat Modares University.2004.[Persian].
5. Gunther M. and Alligood MR. A discipline-specific determination of high quality nursing care. Journal of Advanced Nursing 2002; 38: 353-359. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2002.02201.x]
6. Pazargadi M. Zaghari M. Abedi Z. Quality of nursing care of nurses' view: a quality study. Journal of Shahid Beheshti University. 2007; 31(2): 147-153. [Persian].
7. Neishabori M, Ghorbani R, Sadeghi T. Nurses' and patients' viewponts regaring quality of nursing care in the teaching hospitals of Semnan University of Medical Sciences. Koomesh.2011;12(2):134-43 [Persian].
8. Jerome H. Carter. Electronic health records: a guide for clinicians and administrators. JAMA 2009; 301(1):110 [DOI:10.1001/jama.2008.910]
9. Ghamari Zareh Z, Anoosheh M, Vanaki Z, etal. Quality of nurse's performance and patients' satisfaction in cardiac care unit. Journal of Tabib Shargh.2008;10(1):27-36[persian].
10. Dehghani Kh, Nasiriani Kh, Mousavi T. Investigating Intensive care unit nurses' performance and its adjusting with standard. Shahid Sadoughi University of Medical Sciences 2014;21(6): 808-815[Persian].
11. Moloney R, Maggs C. A systemic review of the relationships between written manual nursing care planning, record keeping and patient outcomes. Journal of Advanced Nursing 1999; 30 (1): 52. [DOI:10.1046/j.1365-2648.1999.01048.x]
12. Khodam H, Sanagoo A, Joybari L. The impact of education on the quality of nursing records. Journal of Gorgan University of Medical Sciences2001;3(8):65-69[Persian].
13. Hanifi N, Mohamadi I. The causes lack of proper reporting of Nursing.Hayat.2004;10(2):39-46.
14. Emamzadeh Ghasemi H, Vanaky Z, Dehghan-nayeri N, Faghihzadeh S.Management by Objective Approach in Nursing Performance Appraisal and its Impact on Quality of Nursing Care. Hayat. 2007;13(3):5-15[Persian].
15. Nayeri D, Khosravi L.Designing the Scale of "Assessing the Effevtive Factors in Applaying Continuing Educatingin Nursing .[PhD Thesies]. Nursing Tehran University. 2011:56-60[Persian].
16. Anderson P, Cuellar N, Rich K. Performance improvement in higher education: adapting a model from health care agencies. The Journal of Nursing Education 2003; 42(9):416.
17. Vaezi A. Designing the Continuing Education Model in Nursing Staff Development [PhD. Thesis] nursing. Tarbiat Modares university. Tehran.Iran.2012. [Persian].
18. Talebian A. Blanning human resources with strategic approach.Tadbir.2003;2:45-51[Persian].
19. Austin PC. Goodness-of-fit Diagnostics for the Propensity Score Model when estimating treatment effects using Covariate Adjustment with the Propensity Score. Pharmacoepidemiology and Drug Safety.2008;17(12): 1202-17. [DOI:10.1002/pds.1673]
20. Memarian R. Application of nursing concepts and theories. 2th ed. Iran: Fam Tasvir. 2011:1-19[Persian].
21. Chulay M, Burns SM. AACN Essentials of critical care nursing—Pocket Handbook. 2th ed. USA. The McGraw-Hill Companies. 2010.
22. Jahromi K. Nurses' quality of performance in intensive care units based on Synergy Model. Iran Journal of Nursing (IJN).2013;26(82):74-83[Persian].
23. Ghamari Zare Z, Anoosheh M, Vanaki Z. The effect of peer review evaluation on quality of nurse's performance and patient's satisfaction. Iranian Journal of Nursing. 2010;22(62):8-21. [Persian]
24. Emamzade Ghasemi HS, Vanaki Z, Memarian. The effect of applaying executive continuing nursing education model on quality of intensive nursing care. Medical Education. 2004;4(12):12-18. [Persian]
25. Heshmati Nabavi F, Memarian R, Vanaki Z. Clinical supervision system: a method for improving educational performance of nursing personnel. Iranian Journal of Medical Education .2008; 7(2).
26. Wong ST, Stewart AL, Gilliss CL. Evaluating advanced practice nursing care through use of a heuristic framework. Journal of Nursing Care Quality 2000;14(2):21-32. [DOI:10.1097/00001786-200001000-00005]
27. Khodayarian M, Vanaki Z, Navipoor H, Vaezi A. The impact of management development programs on cardiac care nursing clinical competences. Behbod. 2011;15(1):40-50.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها