[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1397 1397 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 40-29 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه مدیران پرستاری نسبت به نقش کار دانشجویی در کسب صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار
هومان منوچهری ، الهام ایمانی#* ، فروزان آتش زاده شوریده ، حمید علوی مجد
#استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران ، eimani@hums.ac.ir
چکیده:   (7213 مشاهده)
مقدمه: همواره مدیران پرستاری با صلاحیت بالینی یرستاران تازه کار دارای چالش هستند و میزان صلاحیت آنها را برای ایفای نقش پرستار تازه کار مناسب نمی‌دانند. البته نقش کار دانشجویی در کسب این صلاحیت، علاوه بر عوامل متعدد دیگر بسیار مهم است.
هدف: این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه مدیران پرستاری نسبت به نقش کار دانشجویی د رکسب صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار طراحی گردید.
مواد و روش‌ها:در این مطالعه کیفی 35 نفر از سرپرستاران، سوپروایزرها و مترون‌های شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شرکت نمودند. از مصاحبه عمیق، چهره به چهره و نیمه ساختار یافته فردی به منظور جمع آوری داده‌ها استفاده گردید و در اسرع وقت، متن مصاحبه‌ها کلمه به کلمه برروی کاغذ نوشته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی  الو و کینگاز (2008) استفاده شد.
یافته‌ها: پس از کد‌بندی کلیه مصاحبه‌ها، 1250 کد اولیه ایجاد شد که در نهایت، تعداد کدها به 850 کد تقلیل یافت و در 18 زیر طبقه،  6 طبقه و 3 مضمون با عناوین نقش وظیفه پروری (با طبقات توسعه عملکرد و پیشرفت حرفه ای)، نقش شخصیت پروری (با طبقات خودسازی و تسهیل ارتباط با دیگران) و نقش دانش پروری (با طبقات فراگیری دانش و ارائه دهندگی دانش) قرار داده شدند.
نتیجه‌‌گیری: از نظر مدیران پرستاری تجربه کار دانشجویی باعث می‌شود پرستاران تازه فارغ‌التحصیل در ارائه مراقبت‌های پرستاری شایستگی بیشتری داشته باشند و نقش‌های متعددی در آنها پرورش یابد. بنابراین، لازم است ماهیت این کار و نقش آن بر صلاحیت پرستاران آینده مورد ارزیابی قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: صلاحیت بالینی، پرستار تازه کار، مدیران پرستاری، مطالعه کیفی، کار دانشجویی
متن کامل [PDF 301 kb]   (1602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/29 | پذیرش: 1397/2/30 | انتشار: 1397/3/25
فهرست منابع
1. Benner PE. From novice to expert: Excellence and Power in Clinical Nursing Practice. edition s, editor. Brasil: Prentice- Hall, Inc: Upper Saddle River; 2001.
2. Wangensteen S, Johansson IS, Bjorkstrom ME, Nordstrom G. Newly graduated nurses' perception of competence and possible predictors: A cross-sectional survey. Journal of Professional Nursing. 2012; 28: 170-81. [DOI:10.1016/j.profnurs.2011.11.014]
3. Garside JR, Nhemachena JZZ. A concept analysis of competence and its transition in nursing. Nurse Education Today. 2013; 33: 541-5. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.12.007]
4. Safadi R, Jaradeh M, Bandak A, Froelicher E. Competence assessment of nursing graduates of Jordanian universities. Nursing and Health Sciences. 2010; 12: 147-54. [DOI:10.1111/j.1442-2018.2009.00507.x]
5. ParsaYekta Z, Ahmadi F, Tabari R. Factors defined by nurses as influential upon the development of clinical competence. Journal Of Guilan University of Medical Sciences. 2005; 4: 9-22. [Persian].
6. Manouchehri H, Imani E, Atashzadeh-Shoorideh F, Alavi-Majd H. Competence of novice nurses: role of clinical work during studying. Journal of medicine and life. 2015; 8(Spec Iss 4): 32-8.
7. Golestan NJ, Vanaki Z, Memarian R. Organizing "Nursing Mentors Committee": an effective strategy for improving novice nurses' clinical competency. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 7: 237-46. [Persian].
8. Manouchehri H, Imani E, Atashzadeh-Shoorideh F, Alavi-Majd H. experience of work while studying: Novice nursesentering the clinical arena. Research Journal of Medical Sciense. 2016; 10: 465-74.
9. Salonen AH, Kaunonen M, Meretoja R, Tarkka M-T. Competence profiles of recently registered nurses working in intensive and emergency settings. Journal of Nursing Management. 2007; 15: 792-800. [DOI:10.1111/j.1365-2934.2007.00768.x]
10. Ebrahimian A, Dehvan F. Evaluation of nurses job expectations in hospitals executing the efficiency improvement law in Semnan. koomesh Journal. 2016; 17: 739-46. [Persian].
11. Memarian R, Salsali M, Vanaki Z, Ahmadi F, Hajizadeh E. Factors affecting the process of obtaining clinical competency. The Scientific Journal of Zanjan University of Medical Sciences. 2006; 14: 40-9. [Persian].
12. King J. Working their way through college: Student employment and its impact on the college experience. ACE Issue Brief Washington, DC: American Council on Education 2006.
13. Phillips C, Kenny A, Smith C, Esterman A. Pre-registration paid employment choice: The views of newly qualifi ed nurses. Nurse Education Today 2012; 32: 10-4. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.01.007]
14. Kenny A, Nankervis K, Tracy Kidd, Connell S. Models of nursing student employment: An Australian action research study. Nurse Education Today. 2012; 32(5): 600-5. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.08.005]
15. The regulations governing for use of nursing students in clinical practice. [Internet]. [cited february2016]. Available from: http://dn.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=329&pageid=52847.
16. Polit DF, Beck CT. Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice: Lippincott Williams & Wilkins; 2013.
17. Burns N, Grove SK. Understanding nursing research: Building an evidence-based practice: Elsevier Health Sciences; 2010.
18. Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative Research in Nursing: Advancing the Humanistic Imperative. edition t, editor. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2010.
19. Hsieh H-F, Shannon SE. Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research. 2005; 15: 1277-88. [DOI:10.1177/1049732305276687]
20. Elo S, Kynga¨s H. The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing. 2008;62(1):107-15. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x]
21. Graneheim UH, Lundman B. Qualita tive con tent analysi s in nursing research : concepts , procedure s and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today. 2004; 24: 105-12. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001]
22. Hasson F, McKenna HP, Keeney S. A qualitative study exploring the impact of student nurses working part time as a health care assistant. Nurse Education Today. 2013; 33: 873-9. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.09.014]
23. Rochford C, Connolly M, Drennan J. Paid part-time employment and academic performance of undergraduate nursing students. Nurse Education Today. 2009; 29: 601-6. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.01.004]
24. O'Shea M, Kelly B. The lived experiences of newly qualified nurses on clinical placement during the first six months following registration in the Republic of Ireland. Journal of Clinical Nursing. 2007; 16: 1534-42. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2006.01794.x]
25. Newton JM, McKenna L. The transitional journey through the graduate year: A focus group study. International Journal of Nursing Studies. 2007; 44: 1231-7. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2006.05.017]
26. Hartigan I, Murphy S, Flynn AV, Walshe N. Acute nursing episodes which challenge graduate's competence: Perceptions of registered nurses. Nurse Education in Practice. 2010; 10: 291-7. [DOI:10.1016/j.nepr.2010.01.005]
27. Shin K-R, Jung D, Kim MW, Lee YJ, Eom JY. Clinical supervisors' satisfaction with the clinical competence of newly employed nurses in Korea. Nurs Outlook. 2010; 58: 129-34. [DOI:10.1016/j.outlook.2010.01.002]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Manouchehri H, Imani# E, Atashzadeh-Shoorideh F, Alavimajd H. Lived experiences nursing managers about the role of students' work in attaining clinical competency newly nurses. مدیریت پرستاری 2018; 7 (1) :29-40
URL: http://ijnv.ir/article-1-539-fa.html

منوچهری هومان، ایمانی# الهام، آتش زاده شوریده فروزان، علوی مجد حمید. دیدگاه مدیران پرستاری نسبت به نقش کار دانشجویی در کسب صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار. فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (1) :29-40

URL: http://ijnv.ir/article-1-539-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1397 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645