#استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران، قم - پردیس فارابی دانشگاه تهران ، sm.jafari@ut.ac.ir 2- قم - پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده: (4591 مشاهده)
مقدمه: امروزه استفاده از فناوری اطلاعات، اثر مثبتی در نظام سلامت عمومی و مدیریت بیمارستانها، بخصوص در زمینه تشخیص و کنترل بیماریها و مدیریت بیماران داشته است. باوجود نگرشهای مطلوب اولیه بسیاری از پرستاران در کار روزمرهشان به هنگام مواجهه با مشکلات در استفاده از ابزارهای اطلاعاتی دچار شک و تردید میشوند.
هدف: این پژوهش باهدف تعیین تأثیر نگرش پرستاران در رابطه با اشتراک گذاری دانش، بر پذیرش سیستمهای فناوری اطلاعات بالینی انجام شد.
مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه پرستاران بزرگترین بیمارستانهای آموزشی شهر تهران بوده است که این بیمارستانها توسط نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و از تعداد 226 پرستار بهعنوان نمونه، دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی است. بهمنظور آزمون فرضیهها و مدل تحقیق، از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداکثر درستنمایی استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد نگرش نسبت به اشتراکگذاری دانش در قصد استفاده از فناوری اطلاعات بالینی توسط پرستاران تأثیر مثبت دارد (0/05>P). این تأثیر از طریق کاهش احساس درخطر افتادن استقلال حرفهای آنها و درنتیجه افزایش تمایل به استفاده از IT بالینی صورت میگیرد، نتایج تحلیل مسیر بیانگر این است که اعتماد سازمانی رابطه بین درک پرستاران از به خطر افتادن استقلال حرفهای و قصد آنها استفاده از فناوری اطلاعات بالینی را تعدیل میکند (0/05>P).
نتیجهگیری: به مدیران پرستاری پیشنهاد میشود اعتماد سازمانی را بین خود و پرستاران افزایش دهند تا بدین ترتیب نگرش آنها را به سمت مثبت افزایش دهند تا استفاده از فناوری اطلاعات و اشتراک دانش اطلاعات بالینی افزون گردد.
Jafari S M, Rahmati M, Pourazim Z, Mohammadi Doorbash Z. The effect of nurses' attitudes toward knowledge sharing in the acceptance of clinical information technology systems. مدیریت پرستاری 2018; 7 (3) :35-45 URL: http://ijnv.ir/article-1-545-fa.html
جعفری# سید محمدباقر، رحمتی محمدحسین، پورعظیم زهرا، محمدی دورباش زهرا. تأثیر نگرش پرستاران در اشتراکگذاری دانش در پذیرش سیستمهای فناوری اطلاعات بالینی . فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (3) :35-45