:: دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 48-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی و رضایتمندی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد (طرح قاصدک) و رابطه آن با کیفیت مراقبت پرستاری
شهناز پولادی#* ، علی بن هلال2 ، سراج الدین گری3 ، مرضیه محمودی4
#دانشیار، گروه پرستاری بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشکده پرستاری و مامایی، بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشکده پرستاری و مامایی ، Sh.pooladi@bpums.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده:   (6089 مشاهده)

مقدمه: رضایتمندی از حقوق و مزایای دریافتی و چگونگی توزیع آن از مهم‌ترین و مؤثرترین ابعاد رضایت شغلی است؛ به نحوی که آثار فراوانی روی سازماندهی در نظام سلامت و کمیت و کیفیت خدمات دارند.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و رضایت پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد (طرح قاصدک) و رابطه آن با کیفیت مراقبت پرستاری در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1396 انجام شده است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی از نوع مقطعی است که بر روی 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای با تخصیص متناسب انجام گردید. پرسشنامه‌های به کارگرفته شده در این مطالعه شامل، پرسشنامه‌ پژوهشگر ساخته روا و پایای آگاهی و رضایتمندی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد (آلفای کرونباخ 0/862) و همچنین پرسشنامه روا و پایای (آلفای کرونباخ 0/94) کیفیت مراقبت پرستاری رضایی و همکاران (1392) است که هر دو پرسشنامه توسط پرستاران تکمیل گردیده بود و داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و آزمون‌های تحلیلی (ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی چندگانه) و در سطح معنی‌داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: پرستاران آگاهی بالایی با انحراف معیار± میانگین (12/60 ± 55/58) و رضایتمندی متوسط با انحراف معیار± میانگین (92 ± 20/10) از پرداخت مبتنی بر عملکرد داشته و همچنین مراقبت پرستاری با کیفیت بالایی (34/71 ±204/08) گزارش نمودند. بین میانگین نمره کیفیت مراقبت پرستاری در درابعاد ارتباطی و میانگین کل ابعاد با آگاهی پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید، به عبارتی افزایش آگاهی از حقوق و دستمزد باعث افزایش کیفیت مراقبت پرستاری گردیده است. لیکن بین میانگین نمره هیچ کدام از ابعاد کیفیت مراقبت پرستاری با رضایت پرستاران از پرداخت مبتنی بر عملکرد، ارتباط آماری معنی‌داری مشاهده نگردید (0/05>P).
نتیجه‌‌گیری: پرستاران مشارکت‌کننده در مطالعه، با وجود رضایتمندی متوسط از روش پرداخت مبتنی بر عملکرد، مراقبت پرستاری با کیفیتی را به بیماران ارائه می‌کردند؛ که می‌تواند به‌علت تأثیرگذاری عوامل معنوی و جایگاه بالای اخلاق حرفه‌ای در عملکرد پرستاران علیرغم نامناسب بودن حقوق و مزایای دریافتی باشد

واژه‌های کلیدی: رضایتمندی، پرستار، پرداخت مبتنی بر عملکرد، کیفیت مراقبت پرستاری
متن کامل [PDF 347 kb]   (2212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/6 | پذیرش: 1397/5/1 | انتشار: 1397/8/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها