[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397 1397 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 58-46 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربست مدیریت دانش در یک سیستم آموزشی
فاطمه حسن دوست1 ، زهره ونکی#2
1- دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- #دانشیار پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (4023 مشاهده)
مقدمه: در قرن اطلاعاتی 21، دانش؛ عامل استراتژیک هدایت‌کننده جهت افزایش قدرت رقابتی بین‌المللی در سازمان‌ها به شمار می‌رود. در سازمان‌های آموزشی کیفیت آموزشی تأثیر بسزایی بر بهره‌وری مؤسسات بهداشتی دارد. راهبرد مدیریت دانش مسیر حرکت در جهت اهداف سازمان را مشخص می‌نماید. مدیریت دانش به‌عنوان یک روش مدیریتی با بهبود مهارت‌های حل مسئله درون سازمان و کشف دانش نهفته در ذهن افراد و تبدیل آن به دارایی‌های سازمانی منجر به تسهیل اشتراک دانش در اعضا سازمان خواهد شد.
هدف: در این مطالعه هدف؛ بررسی موقعیت و کاربست مدیریت دانش در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین به‌عنوان یک سیستم آموزشی است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش تحلیل موقعیت و با ابزار SWOT به صورت
Case study در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شده است. ابتدا نقاط قوت و ضعف به‌عنوان عوامل درونی و فرصت‌ها و تهدید‌ها به‌عنوان عوامل بیرونی تعیین گردید پس از سلسله مراتب وزن‌دهی ماتریس نهایی swot ترسیم گردید.
یافته‌ها: پس از بررسی‌های انجام شده و با درنظر گرفتن نقاط قوت و فرصت‌های شناسایی شده، دانشکده پرستاری و مامایی قزوین در موقعیت تهاجمی قرار گرفت. لذا این دانشکده به‌راحتی می‌تواند همکاری مستمر و هدفمندی را برای ارتقا ء سلامت جامعه با استانداری داشته باشد و برخی از کارآموزی‌ها و کارورزی‌ها را در جامعه افراد سالم و در جمعیت‌های متنوع انجام دهد. همچمین می‌تواند برخی از طرح‌های تحقیقاتی را با همکاری استانداری انجام دهد. بدین ترتیب، در راستای اهداف آموزش و پژوهش پرستاری و انتقال دانش تخصصی به جامعه فعالیت نماید.
نتیجه‌‌گیری: به مدیران آموزشی دانشکده‌های پرستاری توصیه می‌شود که با سیاستگزاری‌های ضروری در حوزه آموزش و پژوهش در راستای برنامه استراتژیک دانشگاه به بهره‌گیری جامعه از دانش تولید شده بتوانند از فرصت‌های موجود در جامعه استفاده کرده که از جمله آن همکاری با سایر نهادهای دولتی و غیردولتی خواهد بود و اگر مدیران آموزشی نتوانند به‌راحتی دانش را به طور صحیح در جای خود استفاده نمایند قادر به رقابت نخواهند بودند.
 
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، محیط آموزشی، شناسایی موقعیت استراتژیک، ماتریس SWOT
متن کامل [PDF 446 kb]   (2871 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/5/13 | پذیرش: 1397/12/14 | انتشار: 1397/12/14
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasandoost F, Vanaki# Z. Application of knowledge management in an educational system: As an entrepreneurial approach. مدیریت پرستاری 2018; 7 (3) :46-58
URL: http://ijnv.ir/article-1-563-fa.html

حسن دوست فاطمه، ونکی# زهره. کاربست مدیریت دانش در یک سیستم آموزشی. فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (3) :46-58

URL: http://ijnv.ir/article-1-563-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( پاییز 1397 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4645