:: دوره 8، شماره 1 - ( (ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری) بهار 1398 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 35-28 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی اعمال اداری حرفه پرستاری
علی مدحی1 ، حسین رحمت الهی#* ، مهدی بالوی3
1- لرستان-بروجرد-دانشگاه ایت الله بروجردی
دانشیار، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، تهران، ایران، دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- دکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (3913 مشاهده)
مقدمه: اعمال و رفتار و تصمیمات پرستاران در حوزه فعالیت خود همانند سایر کارکنان دولت ظهور در عملکرد دولت دارد این اعمال و رفتار تحت نظارت اصولی هستند که به اصول حاکم بر اعمال اداری معروف هستند این اصول که شامل باید‌ها و نبایدها می‌باشد رفتار و خدمات پرستاران را تحت نظم و کنترل در آورده و به آن مشروعیت می‌دهد. با وجود آن در حوزه این عملکرد نیز آسیب‌های زیادی وجود دارد که موجب ناکارآمدی و نارضایتی شده است، لازم است آسیب‌های موجود شناسایی و مرتفع گردد این مقاله به آسیب‌شناسی اعمال حوزه پرستاری پرداخته و الگوهایی برای رفع آن پیشنهاد داده است.  
هدف: این پژوهش با هدف آسیب‌شناسی اعمال اداری مشاغل پرستاری و تلاش در ارائه راهکار مناسب برای برون رفت از آسیب‌های موجود نگارش شده است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش در واقع یک مطالعه علمی است که به بررسی اعمال و رفتار کارکنان دولت از جمله پرستاران خدوم و تطبیق این اعمال در مراکز درمانی و حوزه سلامت با قوانین و مقررات و اصول حاکم بر اعمال اداری پرداخته و با آسیب‌شناسی دقیق این اعمال و رفتار وتحلیل علمی دقیق، الگویی را برای رفع این آسیب‌ها پیشنهاد نموده است.
یافته‌ها: با انجام این پژوهش کاشف به‌عمل آمد که دلیل وجود بسیاری از آسیب‌های عملکرد پرستاران در حوزه خدمت خود و کلاً در حوزه سلامت به‌دلیل عواملی چون عدم شفاف‌سازی اعمال، عدم شفافیت قانون، اعطاء صلاحیت تخییری تعریف نشده، عدم نظارت یا نظارت معیوب، اعمال اداری معیوب، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اشتباه و نادرست، اشتباه در تفسیر و اجرای قانون و سایر مواردی است که در پژوهش حاضر شناسایی شده است.
نتیجه‌‌گیری: با شفاف‌سازی اعمال پرستاران و تصمیم‌سازی درست، شفاف نمودن قانون و سایر مواردی که در پژوهش بیان شده است این مشکلات مرتفع می‌گردد. قواعدی وجود دارد که بر رفتار و تصمیم‌گیری‌های کارمندان نظارت می‌کند این قواعد مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها می‌باشد که به‌دنبال ایجاد نظم و عدالت در جامعه است. از ویژگی کلی، الزام‌آور و داشتن ضمانت اجرایی برخوردار است(1). کار و شغل بخش اصلی زندگی اکثر افراد جامعه را تشکیل می‌دهد و با نماد ارزشی شخص و پایگاه اجتماعی او در ارتباط است. ماهیت و پیچیدگی کار به‌گونه‌ای است که نیازمند توجه از زوایای مختلف می‌باشد. از بعد آسیب‌شناسی در رفتار، در هنجار، روان‌شناسی، میزان بازدهی و غیره قابل توجه است. به جهت ناهمگونی‌هایی که ناشی از عدم توجه به این زوایای شغلی، باعث می‌گردد که عملاً قواعد و اصول حاکم بر اعمال اداری در توفیق اداره و کارمند در دست‌یابی به هدف موفق نباشد؛ در نتیجه عملکرد دولت پایین می‌آید. 
واژه‌های کلیدی: آسیب‌شناسی، اعمال اداری، انتظارات مشروع‌، اصول حاکم
متن کامل [PDF 270 kb]   (1650 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/11/22 | پذیرش: 1397/12/18 | انتشار: 1398/1/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( (ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری) بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها