:: دوره 7، شماره 4 - ( (ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری) زمستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 9-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اعلام نتایج مقادیر بحرانی (Panic Values or Critical Values) آزمایشات از طریق Hot Line (خط تلفن یکطرفه از آزمایشگاه به بخش‌ها)
مریم محمدی*
کارشناسی ارشد پرستاری، مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزشی درمانی الغدیر ابهر، ایران ، Maryam.mohammadi015@gmail.com
چکیده:   (8468 مشاهده)
ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری
چکیده مقاله تجربه نگاری

شرح نیاز به تغییر تشخیص داده شده (توصیف وضعیت موجود مشکل‌دار):
گزارش فوری مقادیر بحرانی تأثیر بسزایی در حیات بیمار یا تفسیر و ماهیت تشخیص و پیشگیری از بیماری دارد. در برخی موارد به‌دلیل عدم شناسایی مقادیر بحرانی و عدم گزارش فوری آنها به بخش، ایمنی بیمار به خطر افتاده که منجر به تشخیص دیرتر مشکل و گاهاًً ایجاد عوارض جدی در بیمار شده است. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع باید راهکاری برای گزارش فوری در نظر گرفته شود (به‌دلیل محدود بودن تعداد خط تلفن بخش‌ها و مشغول بودن و در دسترس نبودن) خط تلفن یکطرفه این امکان را فراهم می‌نماید.

هدف تغییر: با توجه به اهمیت موضوع ایمنی بیمار و الزامی‌بودن سنجه‌ی «اعلام اضطراری مقادیر بحرانی» و تأثیر آن در نجات حیات بیماران (با توجه به سنجه‌ی 2 استاندارد و-1-6 زیر محور مدیریت آزمایشگاه از محور خدمات پاراکلینیکی) شناسایی مقادیر بحرانی و اقدام سریع تیم درمانی جهت شروع درمان به‌موقع عوامل تهدید کننده‌ی ایمنی بیمار ضروری می‌باشد.

راحل اجرای برنامه به تفکیک
- آیا پرسنل را آموزش دادید؟ کدام گروه‌ها؟ چگونه؟ دامنه یا مقادیر بحرانی پس از تهیه و تصویب تیم مدیریت اجرایی توسط ریاست بیمارستان به همه بخش‌ها ابلاغ می‌گردد و همچنین به‌صورت پوستر در معرض دید کارکنان آزمایشگاه نصب می‌گردد. مقادیر بحرانی به تفکیک بخش‌های آزمایشگاه استخراج و در محل انجام آزمایشات نصب می‌گردد و همه پرسنل آزمایشگاه باید از مقادیر بحرانی مطلع باشند.
- آیا دستورالعمل خاصی برای تغییر نیاز داشتید؟ دستورالعمل داخلی «گزارش آنی نتایج بحرانی بیماران توسط مسؤول فنی» که در سنجه‌های مدیریت آزمایشگاه مطرح گردیده و توسط مسؤول آزمایشگاه تهیه و به تأیید مسؤول فنی آزمایشگاه و ریاست بیمارستان می‌رسد. این دستورالعمل به پرسنل آزمایشگاه و همچنین بخش‌ها از طریق ریاست بیمارستان ابلاغ می‌گردد.
- آیا نحوه ارتباط رسمی‌شما/ واحد پرستاری با سایر واحد‌ها‌ی بیمارستان تغییر نمود؟ ارتباط یکطرفه از طریق خط تلفن یکطرفه بین آزمایشگاه و بخش‌ها برقرار می‌گردد به‌طوری که در بخش‌ها امکان تماس و شماره‌گیری با آن خط مقدور نیست. گوشی در بخش‌ها فاقد شماره‌گیر می‌باشد و روی گوشی شماره‌گیر آزمایشگاه شماره تلفن‌های داخلی مجزا برای هر بخش تعریف شده است به‌طوری که این شماره‌ها فقط در اختیار آزمایشگاه بوده و سایرین نباید از آن مطلع باشند. البته امکان ایجاد ساختار سیستم دیجیتالی خط یکطرفه نیز یکی از روش‌های برقراری ارتباط است که در این مرکز از روش مذکور (استفاده از گوشی بدون شماره‌گیر) استفاده شده بود.
- آیا نیاز به هماهنگی با سایر واحدهای بیمارستان بوده است؟ جهت راه‌اندازی خطوط تلفن یکطرفه هماهنگی‌های لازم با واحد تأسیسات و IT انجام شد و پس از رای‌زنی مقرر شد که از گوشی تلفن‌های بدون شماره‌گیر با خط تلفن جداگانه در بخش‌ها استفاده شود.



 
واژه‌های کلیدی: خط تلفن یک طرفه، پرستاری، بحران
متن کامل [PDF 120 kb]   (6269 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد |
دریافت: 1397/11/24 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1397/12/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( (ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری) زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها