دانشجوی دورهی دکترای پرستاری و سوپروایزر آموزشی مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س)، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران ، sh.safazadeh@nm.mui.ac.ir
چکیده: (4579 مشاهده)
ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری
چکیده مقاله تجربه نگاری
شرح نیاز به تغییر تشخیص داده شده (توصیف وضعیت موجود مشکلدار):
بخش اورژانس شامل هشت قسمت(وارد) تریاژ، اورژانس یک، دو و سه، اورژانس اطفال، ICU اورژانس، CPU و وارد داخلی جراحی میباشد. آموزش پرستاران در این بخش همانند سایر بخشها تحت نظر سوپروایزر آموزشی مرکز میباشد. این آموزشها از طریق آموزشهای مداوم، ضمن خدمت و آموزشهای درونبخشی بود. از مهرماه سال 96 و براساس تصمیمگیری مدیر خدمات پرستاری جهت اورژانس یک سوپروایزر آموزشی جداگانه در نظر گرفته شد تا پاسخگوی نیازهای آموزشی پرستاران این بخش باشد جدول (1).
تعداد افراد شاغل ذکر شده در جدول(1) بهصورت ثابت نبوده و در هر وارد بین حداقل یک نفر و حداکثر 3 نفر در ماههای مختلف متغیر میباشد. بهعنوان مثال در مهر ماه، اورژانس سه دارای 34 پرستار و در ماه آبان دارای 33 پرستار بوده است.
ارتباط آموزشی پرستاران این بخش با سه سوپروایزر آموزشی مرکز از طریق رابطین آموزشی بود. هر مسؤول وارد رابط آموزشی بخش خود نیز بود که نتایج جلسات رابطین آموزشی را به اطلاع سایر همکاران رسانده و آموزشهای درونبخشی را هماهنگ مینمود. معمولاًً آموزشهای درونبخشی بهصورت ماهیانه و در محیط اورژانس یا اتاق ناهارخوری اورژانس برگزار میگردید. بهعنوان مثال در شش ماهی اول سال 96 موضوعاتی مانند نحوهی گرفتن کشت خون استاندارد، نحوهی کار با دستگاه ونتیلاتور 760 و نحوهی تزریق خون ایمن از عناوین آموزشهای درونبخشی بودند. اثربخشی این آموزش از طریق برگزاری پیش آزمون و پس آزمون بررسی نمیشدند و مستندات موجود فقط صورت جلسهی حضور در کلاس بود. 14 نفر از پرستاران بخش اورژانس نیز بهعنوان افراد خبره از طرف سرپرستار بخش اورژانس معرفی شده بودند که در واردهای مختلف مشغول به فعالیت بوده و در صورت وجود مشکل آموزشی، پرستاران بخش از آنها کمک میگرفتند.
همچنین نتایج بازدید مدیریتی انجام شده در شهریور ماه 96 از بخش اورژانس مؤید آن بود که لازم است براساس اولویتبندیهای موجود و نیازسنجیهای انجام شده آموزش پرستاران بهصورت جدی و اثربخش ادامه یابد. یکی از اولویتهای آموزشی این بخش براساس نیازسنجی و یادداشتبرداریهای در عرصه و مصاحبههای انجام شده با پرستاران، آموزش کار با تجهیزات پزشکی بود. بههمین منظور در تنظیم برنامهی آموزشی بخش اورژانس، آموزش نحوهی کار با تجهیزات پزشکی در اولویت قرار گرفت. از آنجا که آموزش کار با دستگاه دی سی شوک در نیمهی اول سال 96 آغاز شده بود و در مرحلهی برگزاری آزمون بود، لذا آموزش کار با دستگاه مانیتور آغاز گردید. پیش از شروع به آموزش نیاز بود تا افراد صاحب فرآیند و فرآیندهای آموزشی بهصورت واضح مشخص شوند.
هدف تغییر: هدف کلی: ارتقای توانمندی پرستاران بخش اورژانس از طریق تغییر فرآیندهای آموزشی با مشارکت صاحبان فرآیند
هدف جزیی: ارتقای توانمندی پرستاران بخش اورژانس در بکارگیری دستگاه مانیتور در زمان ارایهی مراقبت به بیمار
Safarzadeh S. Improving the ability of nurses in the emergency department to use the monitor with the help of a small action research study. مدیریت پرستاری 2019; 7 (4) :34-39 URL: http://ijnv.ir/article-1-611-fa.html
صفارزاده شیما. ارتقای توانمندی پرستاران بخش اورژانس در بکارگیری دستگاه مانیتور به کمک انجام یک مطالعهی اقدام پژوهی کوچک. فصلنامه مديريت پرستاري. 1397; 7 (4) :34-39