[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 65-55 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه کیفی عوامل موثر بر ایجاد و گسترش کینه‌توزی سازمانی پرستاران
محمود خباز شیروان* ، حسن‌رضا زین‌آبادی2 ، سعید جعفری نیا2 ، اکبر حسن‌پور2
دانشگاه خوارزمی، تهران، خیابان سمیه، بین شهید قرنی و استاد نجات اللهی، دانشکده مدیریت. ، Ehsan_khabaz@yahoo.com
2- تهران، خیابان سمیه، بین شهید قرنی و استاد نجات اللهی، دانشکده مدیریت.
چکیده:   (3993 مشاهده)
مقدمه: کینه‌توزی از جمله رفتارهای انحرافی است که به‌طور مرتب در سازمان‌ها اتفاق می‌افتد.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه‌ی کیفی از نوع تحلیل محتوا و با هدف کاربردی بود که داده‌های آن در سال 1398 با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تا مرحله اشباع و مصاحبه انفرادی نیمه ساختارمند با 18 نفر از سوپروایزرها، مدیران بخش‌ها و پرستاران با سابقه بیمارستان‌های دولتی خراسان شمالی جمع‌آوری گردید. در پژوهش حاضر برای اعتباربخشی از معیارهای قابلیت اعتماد لینکلن و گوبا استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا کیفی هدایت شده گرانهیم و لاندمن انجام گرفت.
یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل مصاحبه‌ها تعداد 57 کد معنی‌دار منحصر به فرد شناسایی، و در 12 مفهوم یا عامل اصلی طبقه‌بندی شد. نتایج نشان داد که ادراک تبعیض و ناعدالتی، آگاهی ناقص و ابهام اطلاعات، عدم پذیرش قوانین و مقررات، مشکلات شخصی و خانوادگی و ضعف نظام جبران خدمات می‌تواند باعث ایجاد کینه توزی شود. شرایط ویژه حرفه پرستاری و رفتار نامناسب بیمار و همراه نیز از عواملی است که منحصر به حرفه پرستاری است که می‌تواند باعث ایجاد کینه توزی شود. عوامل دیگری همچون جو و محیط نامناسب کاری، مشکلات مدیریتی و سرپرستی و مشکلات سیستمی نیز می تواند کینه توزی را در محیط بیمارستان تشدید کند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند مدیران را در جهت کاهش رفتارهای انحرافی بویژه کینه‌توزی یاری نماید تا موجب افزایش شادابی و نشاط در محیط بیمارستان، بهبود کیفیت مراقبت از بیمار و اعتماد مردم به نظام درمان کشور شود.
 
واژه‌های کلیدی: رفتار انحرافی، کینه توزی، پرستار، مطالعه کیفی، تحلیل محتوا
متن کامل [PDF 369 kb]   (2520 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/2/9 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khabaz Shirvan M, Zeinabadi H, Jafarinia S, Hassanpour A. Factors Influencing the Organizational Revenge among Nurses: A Qualitative Study. مدیریت پرستاری 2020; 9 (1) :55-65
URL: http://ijnv.ir/article-1-711-fa.html

خباز شیروان محمود، زین‌آبادی حسن‌رضا، جعفری نیا سعید، حسن‌پور اکبر. مطالعه کیفی عوامل موثر بر ایجاد و گسترش کینه‌توزی سازمانی پرستاران. فصلنامه مديريت پرستاري. 1399; 9 (1) :55-65

URL: http://ijnv.ir/article-1-711-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645