:: دوره 1، شماره 2 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 62-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر برنامه نظارت مشارکتی پرستاران بر رضایت بیماران در بخش‌های داخلی- جراحی
فاطمه امرالهی میشوان ، ربابه معماریان* ، زهره ونکی
، memari_r@modares.ac.ir
چکیده:   (21295 مشاهده)

مقدمه: نظارت یکی از مهم‌ترین مراحل مدیریت است؛ زیرا باعث تکمیل چرخه مدیریت می‌شود. امروزه با رشد و پیچیدگی علوم بهداشتی و افزایش تخصص حرف بهداشتی، به روش‌های دقیق نظارت نیازمندیم تا مطمئن شویم که کارکنان، دارای دانش و مهارت کافی برای ارائه مراقبت مؤثر و مطمئن به بیمار می باشند.

هدف: هدف این پژوهش تعیین تأثیر اجرای برنامه نظارت مشارکتی پرستاران بر رضایت بیماران بخش‌های داخلی- جراحی می باشد.

مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه تجربی است که در دو گروه آزمون و شاهد، به صورت قبل و بعد در یکی از بیمارستان‌های منتخب شهر شیراز در سال 1390  انجام شد. تعداد 160 بیمار به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه دو قسمتی بررسی اطلاعات دموگرافیک و بررسی رضایت بیماران بود که توسط بیمار یا همراه وی تکمیل می‌گردید.اعتبار آن  از طریق همگنی درونی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (0/9=α) تعیین شد.در این پژوهش، برنامه نظارت مشارکتی پرستاران به عنوان مداخله به مدت سه ماه اجرا شد و تأثیر آن بر رضایت بیماران سنجیده شد. این برنامه شامل اجرای فرآیند پرستاری، نظارت، بازخورد و ارزشیابی عملکرد پرستاران است که به صورت تیمی طراحی شده است. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS19 و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: نتایج آزمون آماری ویلکاکسون نشان داد که بین میانگین رضایت بیماران گروه شاهد در مرحله قبل و بعد مداخله اختلاف معنا داری وجود ندارد (0/31= P). درحالی که میانگین رضایت بیماران گروه آزمون بعد از اجرای برنامه نظارت مشارکتی پرستاران افزایش معنا داری یافت (0/0‌= P). نتایج آزمون من ویتنی اختلاف معنا داری بین دو گروه در مرحله بعد مداخله نشان می دهد (0/0‌= P) در حالیکه در مرحله قبل مداخله، اختلاف معنا داری بین دو گروه وجود نداشت(0/06= P).

نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که اجرای برنامه نظارت مشارکتی پرستاران در گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد باعث افزایش معنادار رضایت بیماران گردید؛ لذا پیشنهاد می‌گردد مدیران پرستاری جهت ارتقاء کیفیت مراقبت‌ها، به‌کارگیری برنامه نظارت مشارکتی پرستاران که شامل اجرای فرآیند پرستاری، نظارت و بازخورد و ارزشیابی عملکرد پرستاران است را در بیمارستان‌ها مد نظر قرار دهند.

واژه‌های کلیدی: بخش‌های داخلی- جراحی، پرستار بالینی، رضایت بیماران، نظارت مشارکتی
متن کامل [PDF 466 kb]   (2784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/2/10 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1392/7/14
فهرست منابع
1. Hossini M. Fundamental of nursing management. 1st Ed., Tehran: Boshra publisher, Tohfe 2008.[persian].
2. PourAbdollahi Ardekani M. The relationship between managers' personal variables with their supervision styles. Quarterly Journal of educational management research 2009; 1: 131-144.[persian].
3. Patricia M, Christo N. Participation age. [M. Eslamie, trans.]. 2nd Ed., Tehran: Cultural researches office. 2000.
4. Mardani M, Shahraki Vahed A, Hamedi Shahraki S. Study of supervision beliefs and styles of conflict resolution in nursing staff. Journal of Medical Ethics and Medical History. 2010; 3(3): 65-73. [persion].
5. Brunero S, Stein-parbury J. The effectiveness of clinical supervision in nursing: an evidenced based literature review. Australian journal of advanced nursing. 2002; 25(3): 86-94.
6. Habashizade A. The effects of applying the coaching role by clinical supervisors on the nurses' morale and patients' satisfaction [MSc thesis]. Nursing. Tehran: Tarbiat Modares Uneversity 2007.[persian].
7. Khodayarian M. The effects of clinical competency-based advancement program on the C.C.U nurses' quality of work life. [MSc thesis].Nursing. Tehran: Tarbiat Modares Uneversity 2007.[persian].
8. Khodayarian M, Vanaki Z. Strategies to increase effectiveness of continuing education programs and professional promote of graduates. Proceeding of National Conference on Clinical Teaching in Nursing and Midwifery, Tabriz: University of Medical Sciences 2006.[persian].
9. Heshmati Nabavi F, Memarian R, Vanaki Z. Clinical Supervision System: A Method for improving educational performance for nursing personnel. Iranian Journal of Medical Education. 2008; 7(2):257-266.[persian].
10. Blackford J, Street A. The potential of peer clinical supervision to improve nursing practice. Clinical effectiveness in nursing. 1999; 2:205-212. [DOI:10.1016/S1361-9004(98)80057-5]
11. Hajinezhad M, Rafii F, Jafarjalal E, Haghani H. Relationship between nurse caring behaviors from patients' perspectives and their satisfaction. Iran Journal of Nursing. 2007; 49(20): 73-83.[persian].
12. Sheikh Taheri A, Farzandipoor M, Sadughi F. Satisfaction of the referrers to admission unit in hospitals of Medical University of Kashan. 2006. Journal of Health Administration 2007; 29(10): 15-24.[persian].
13. Sedghyani A. Evaluation of clinical health care and hospital standards. 1st Ed. Tehran: Senobar publisher 1996.[persian].
14. Andaleeb SS, Siddiqui N, Khandakar Sh. Patient satisfaction with health services in Bangladesh. Health policy and planning. 2007; 22(4): 263- 273. [DOI:10.1093/heapol/czm017]
15. Aroa T. Facilitating effective performance appraisal of nurses. The Nursing journal of India.2004; 95(8): 177-181.
16. Kilminster S. Understanding the nature and purpose of clinical and educational supervision. InnovAiT. 2010; 3(10): 615-618. [DOI:10.1093/innovait/inp264]
17. Ghods A A. Design and psychometric of patient satisfaction questionnaire from nursing care.[Ph.D thesis]. Nursing. Tehran: Tarbiat Modares Uneversity. 2011.[persian].
18. Heshmati Nabavi F. The effect of the applying the clinical supervision system on the quality of the patient education. [Msc thesis]. Nursing.Tehran: Tarbiat Modares Uneversity 2003.[persian].
19. Paunonen M. Promoting nursing quality through supervision. Journal of Nursing Staff Development. 1991; 7(5): 229-33.
20. Ghabeljoo M. Apply the management skills in nursing. 1st Ed., Tehran: Hedayat publisher. 1989. [persion].
21. Emamzade Ghasemi H, Vanaki Z, Dehghan Nayeri N, Salehi T, Salsali M, Faghihzade S. Performance evaluation in management by objective and its impact on quality of nursing cares. Journal of Hayat. 2007; 13(3): 5-15.[persian].
22. Seyf Rabiee M, Shahidzade A. patients' satisfaction in Hamedan hospitals and its influencing factors. Journal of Payesh . 2006; 4(5): 271-279.[persian].


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها