:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 43-34 برگشت به فهرست نسخه ها
مصاحبه با افراد کلیدی، فرصت ها و چالش ها
منا علی نژاد نائینی1 ، فرشید الازمنی1 ، علی مرادی* ، حمیدرضا عزیزی
1- دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشجوی دکتری پرستاری ،گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران
چکیده:   (2884 مشاهده)
مقدمه:مصاحبه یکی از روش های شناخته شده برای جمع آوری داده های کیفی است که به تولید دانش کمک می نمایند . امروزه مصاحبه به عنوان یک عمل تعاملی شناخته شده است که در آن دانش، معانی و روایات به طور مشترک توسط مصاحبه شونده و مصاحبه کننده تولید می شود. در دهه های اخیر توجه محققین علوم اجتماعی به طور فزاینده ای به نقش افراد کلیدی در تولید داده های کیفی و مصاحبه با این افراد در جامعه جلب شده و بحث های روش شناختی در مورد مصاحبه با آنها نظر محققین را به خود جلب کرده است.
روش کار:این مطالعه‌ی مروری با جستجوی نظام‌مند در رابطه با مصاحبه و مصاحبه با افراد کلیدی متمرکز بین سالهای 1980 تا 2020بود و مستندات مذکور با جستجو در موتورهای جستجوگرGoogle Scholar, ISI Web of Science ، PubMed، Scopusو Sciencs directو با توجه به کلید واژه های انتخابی انجام شده و در نهایت 44 مطالعه‌ی مختلف از مجلات معتبر خارجی و بین‌المللی و 2 کتاب در این زمینه که همگی به زبان انگلیسی بودند، بازیابی گردید، سپس موارد و مفاهیم مشترک آن مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: این مطالعه مروری شامل تعریف افراد کلیدی ، فواید و مشکلات مصاحبه با این افراد، نقش قدرت در مصاحبه با آنها، مشکلات پیش رو، رویکردها و آماده سازی و چالش ها در مصاحبه با افراد کلیدی سازمانی و برخی از استراتژیها در هدایت مصاحبه است. هدف کلی این مقاله ارائه مقدمه ای برای محققینی است که  به تازگی می خواهند به مصاحبه با افراد کلیدی بپردازند.
نتیجه گیری:این مقاله به معرفی افراد کلیدی و بعضی از چالشها و راهکارها در مصاحبه با این افراد پرداخت. مصاحبه با افراد کلیدی می تواند نقش مهمی را برای بسیاری از تحقیقات بازی کند که تاریخ و توسعه یک پدیده را در طول نیم قرن گذشته به تصویر کشیده است. هدف اصلی از مصاحبه های افراد کلیدی، دستیابی به اطلاعات و مفاهیم است که تنها آن فرد می تواند در مورد یک رویداد یا فرآیند ارائه دهد. مصاحبه با آنها چالشهای خاصی از دسترسی، کنترل، گمراه کنندگی و مذاکره در مورد نقش های اجتماعی را نیز به همراه دارد. با کسب تجربه، یک مصاحبه کننده می تواند تکنیک هایی را که این مشکلات را بر طرف نموده یاد گرفته و چالشها را به یک فرصت تبدیل نماید که در نتیجه مصاحبه با کیفیت بهتر را ایجاد می کند.
واژه‌های کلیدی: افراد کلیدی، مطالعات کیفی، مصاحبه، فرصت ها، چالشها
متن کامل [PDF 238 kb]   (1248 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/9/23 | پذیرش: 1399/10/28 | انتشار: 1399/10/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها