:: دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 82-69 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزش‌های حرفه‌ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک
فهمیه السادات حسینی* ، کبری پرون ، وحید زمان‌زاده
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، fhoseini@sums.ac.ir
چکیده:   (21889 مشاهده)

 

مقدمه: ارزش‌های‌حرفه‌ای، اساس عملکرد پرستاری می‌باشندکه اغلب به صورت غیر رسمی آموخته می‌شوند. لذا ارزیابی دیدگاه دانشجویان در این حیطه اهمیت دارد.

هدف: هدف از مطالعه حاضر تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری نسبت به اهمیت ارزش‌های‌حرفه‌ای در دانشگاه‌های‌علوم پزشکی تیپ یک به عنوان دانشگاه‌هایی با برترین سطح خدمات آموزشی می‌باشد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای به بررسی ارزش‌های‌حرفه‌ای 131 دانشجوی کارشناسی پرستاری نیم سال آخر در سه دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک در سال 1390 پرداخت. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ای دو قسمتی متشکل از مشخصات فردی- اجتماعی و مقیاس استاندارد بازنگری شده ارزش‌های‌حرفه‌ای پرستاران شانک و ویس به صورت خود گزارشی استفاده گردید. این ابزار متشکل از 26 مؤلفه در 5 بعد مراقبت، عمل گرایی، حرفه‌ای شدن، اعتماد و عدالت بوده و ارزش گذاری آن به صورت لیکرت پنج گزینه‌ای (از بی اهمیت تا بسیار مهم) می‌باشد. پایایی این ابزار با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، 91/0 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، استنباطی ناپارامتریک (آزمون‌های‌من ویتنی یو، کروسکال والیس) و ضریب همبستگی اسپیرمن رو در نرم افزار SPSS نسخه 13صورت پذیرفت.

یافته‌ها: میانگین نمرات ابعاد مراقبت، عمل گرایی، اعتماد، حرفه‌ای شدن، عدالت و نیز مجموع ابعاد با توجه به مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت به ترتیب 52/3، 19/3، 76/3، 48/3 ، 74/3 و 52/3 بود. حفظ صلاحیت و شایستگی در محیط بالینی (بعد اعتماد) و حفظ اسرار بیمار (بعد مراقبت) به ترتیب از مهمترین و نظارت بر عملکرد همکاران (بعد حرفه‌ای شدن) و فعالیت در انجمن‌های‌پرستاری حرفه‌ای و امور تحقیقاتی (بعد عمل گرایی) از کم اهمیت ترین مؤلفه‌ها بودند. بین جنس، شرایط اقتصادی خانواده و میانگین کل با دیدگاه دانشجویان نسبت به ارزش‌های‌حرفه‌ای ارتباط معناداری وجود داشت (05/0>‌P).

نتیجه‌گیری: گرچه میانگین کل نمرات دانشجویان پرستاری در محدوده نسبتاً مهم یا مهم از مقیاس لیکرت قرار می‌گرفت، اما اکثر دانشجویان در آستانه فارغ التحصیلی از اهمیت برخی ابعاد و مؤلفه‌های‌ارزشی مرتبط با وظایف غیر بالینی خود آگاهی کافی نداشتند؛ لذا به منظور ارتقاء همه جانبه ارزش‌های‌حرفه‌ای پرستاری، برنامه ریزی و به کارگیری روش‌های‌آموزشی مناسب ضروری به نظر می‌رسد.

واژه‌های کلیدی: ارزش‌های‌حرفه ای، ارزش‌های‌پرستاری، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 328 kb]   (5548 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/2/20 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1392/7/14
فهرست منابع
1. Chitty KK. Professional nursing: concepts & challenges: NewYork: Elsevier Saunders Co. 2005
2. Glen S. Educating for interprofessional collaboration: Teaching about values. Nursing Ethics. 1999; 6(3): 202-213. [DOI:10.1177/096973309900600303]
3. Martin P, Yarbrough S, Alfred D. Professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students. Joutnal of Nurs Scholarship. 2003; 35(3): 291-296. [DOI:10.1111/j.1547-5069.2003.00291.x]
4. Blais KK, Hayes JS, Kozier B, Erb G. Professional nursing practice: Concepts and perspectives. New Jersey: earson Prentice Hall Co. 2006.
5. Clark DK. Professional values: a study of education and experience in nursing students and nurses[Phd Thesis]. Nursing. Capella University; 2009.
6. Weis D, Schank MJ. Toward building an international consensus in professional values. Nursing Education Today. 1997; 17(5): 366-369. [DOI:10.1016/S0260-6917(97)80096-2]
7. Rassin, M. Nurses' professional and personal values. Nursing Ethics. 2008; 15(5): 614-630. [DOI:10.1177/0969733008092870]
8. Abbaszadeh A. Design and evaluation of ethical nursing practice model.[Phd Thesis]. Nursing.Tabriz: Tabriz university of medical sciences; 2002.
9. Lin YH, Liching Sung W, Yarbrough S, Alfred D, Martin P. Changes in Taiwanese nursing student values during the educational experience Nursing Ethics. 2010; 17(5): 646-654 [DOI:10.1177/0969733010373011]
10. Leners DW, Roehrs C, Piccone AV. Tracking the development of professional values in undergraduate nursing students. Journal of Nursing Education. 2006; 45(12): 504-511.
11. Wros PL, Doutrich D, Izumi S. Ethical concerns: Comparison of values from two cultures. Nursing & Health Sciences. 2004; 6(2): 131-140. [DOI:10.1111/j.1442-2018.2004.00184.x]
12. Schank MJ, Weis, D. Service and education share responsibility for nurses' value development. Journal for Nurses in Staff Development. 2001; 17(5): 226-233. [DOI:10.1097/00124645-200109000-00002]
13. Schank MJ, Weis D, Ancona J. Reflecting professional values in the philosophy of nursing. Journal of Nursing Administration. 1996; 26(7-8), 55-60. [DOI:10.1097/00005110-199607000-00012]
14. Elfrink V, Lutz E. American association of colleges of nursing essential values: National study of faculty perceptions, practice, and plans. Journal of Professional Nursing. 1991; 7: 239-245. [DOI:10.1016/8755-7223(91)90033-H]
15. Fagan JA. Ethical changes in the nursing student. [Msc thesis]. Nursing. Fresno: California state university; 2006.
16. Duquette LM. Effects of nursing on the formation of professional values. [Phd thesis].Toronto: University of Toronto, 2004.
17. Cameron ME, Schaffer M, Park HA. Nursing students' experience of ethical problems and use of ethical decision-making models. Nursing Ethics. 2001;8(5):432-47. [DOI:10.1177/096973300100800507]
18. Astorino TA. A survey of professional values in graduating student nurses of traditional and accelerated baccalaureate nursing programs. [Phd thesis] Nursing.Pennsylvania: Indiana University of Pennsylvania, 2006.
19. Brubaker CL. An instrument to measure ethical caring in clinical encounters between student nurses and patients . [Phd thesis]. Nursing. Illinois State University; 2005.
20. Bang KS, Kang JH, Jun MH, Kim HS, Son HM, Yu SJ, et al. Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nursing Education Today. 2011; 31(1): 72–75. [DOI:10.1016/j.nedt.2010.03.019]
21. The ICN code of ethics for nurses. . [Internet]. [Cited 2006].Available from: http://www.icn.ch/icncode.pdf .
22. Meulenbergs T, Verpeet E, Schotsmans P, Gastmans C. Professional codes in a changing nursing context: literature review. Journal of Advanced Nursing. 2004 ; 46(3): 331-336. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2004.02992.x]
23. Borhany F, Elhany F, Mohmmady E, Abbaszadeh A. Competence development for professional ethics of nurses, the necessity and challenges of teaching ethics. Journal of Medical Ethics and History, 2009; 2(3): 27-38. [Persian].
24. Jolaey S, Bakhshande B, Mohammad ebrahim M, et al. Codes of ethics of nursing in Iran: report of an action research study. Journal of Medical Ethics and History, 2010; 3(2): 45-53. [Persian].
25. Zirak M, Moghadaseian S, Abdollahzadeh F, Rahmani A. Level of Ethical Development in Nursing Students of Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 2011; 4(4): 45-55. [Persian].
26. Lui MH, Lam LW, Lee IFK, Chien WT, Chau JPC, Ip WY. Professional nursing values among baccalaureate nursing students in Hong Kong. Nursing Education Today. 2008; 28, 108–114. [DOI:10.1016/j.nedt.2007.03.005]
27. Mohammady A, Mojtahedzadeh R. Nursing in Iran; Educational ranking and the first part of the nursing and midwifery schools database in the country. Tehran: Ministry of Health and Medical Education; 2004. [Persian].
28. Mertens DM, McLaughlin JA. Research and evaluation methods in special education: NewYork: Corwin Press, 2004. [DOI:10.4135/9781412985666]
29. Mohammady A, Mojtahedzadeh R, Karimi A. Ranking of Iran fields and University of Medical Sciences in Iran and the introduction of the best models in country in 2005. Journal of Medicine and purification 2006; 14(3,4): 65-73. [Persian].
30. Weis D, Schank MJ. Development and psychometric evaluation of the Nurses Professional Values Scale--Revised. Journal of Nursing Measurment. 2009;17(3):221-31. [DOI:10.1891/1061-3749.17.3.221]
31. American Nurses Association. Code of Ethics for Nurses with Interpretive Statements. Silver Spring, MD: American Nurses Association. 2001.
32. Maben J, Latter S, Clark M. The sustainability of ideals, values and the nursing mandate: Evidence from a longitudinal qualitative study. Nursing Inquiry. 2007; 14(2): 99-113. [DOI:10.1111/j.1440-1800.2007.00357.x]
33. Alfred D, Martin P, Yarbrough S, Lin YH, Wang L. A Comparison of Professional Values of Taiwanese and American Nursing Students. [Internet]. [Cited 2011].Available from:www.stti.iupui.edu/pp07/convention11/Alfred_Danita.pdf.
34. 34 -Krathwohl DR, Bloom BS, Masia BB. Taxonomy of educational objectives: The classification of Educational Goals. Handbook II: Affective Domain. New York: David McKay Company, Inc. 1964.
35. Cook PR, Cullen JA. Caring as an imperative for nursing education. Nursing education perspectives. 2003; 24(4): 192-197.
36. Hayes TL. An Exploration of Professional Values Held By Baccalaureate and Associate Degree Nursing Students [Msc Thesis]. Nursing .The Florida State University; 2006.
37. Eddy DM. Men in nursing: Comparison and contrast of values and professional behaviors of male baccalaureate students and female faculty in Ohio. Dissertation Abstracts International. 1989; 50(2335), 06B. (UMI No. 8922333).
38. Duckett L, Rowan M, Ryden M, Krichbaum K, Miller M, Wainwright H, Savik K. Progress in the moral reasoning of baccalaureate nursing students between program entry and exit. Nurs Res. 1997; 46(4): 222-229. [DOI:10.1097/00006199-199707000-00007]
39. Eddy DM, Elfrink V, Weis D, Schank MJ. Importance of professional nursing values: a national study of baccalaureate programs. Journal of Nursing Education. 1994; 33(6): 257-262.
40. Leininger M. Culture Care Theory: A Major Contribution to Advance Transcultural Nursing Knowledge and Practices. Journal of Transcultural Nursing. 2002; 13(3): 189-192. [DOI:10.1177/10459602013003005]
41. Mojtahedzadeh R, Mohammady A. Developing educational status assessment tools for nursing schools in Iran and their ranking in 2004. Iranian Journal of Medical Education. 2007; 7(1): 119-126. [Persian].


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( Fa 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها