%0 Journal Article %A Hojjati, Hamid %A Mehralizadeh, Yadu’llah %A Farhadirad, Hamid %A Alostany, Soudabeh %A Aghamolaei, Mohsen %T Assessing the effectiveness of training outcome based on Kirkpatrick model: case study %J Quarterly Journal of Nersing Management %V 2 %N 3 %U http://ijnv.ir/article-1-161-fa.html %R %D 2013 %K patient education, nursing, Kirkpatrick Model, training outcome, in-service education, %X مقدمه: ارزشیابی آموزشی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هر سازمان میباشد که اطلاعات خوبی را در زمینه طراحی و بازنگری هر سیستم به مدیران می‌دهد. ارزیابی اثربخش دوره‌های آموزش موجب می‌گردد تا مدیران و کارکنان سازمان تصویر روشن‌تری از چگونگی کم و کیف فعالیت‌های آموزشی به دست آورند. هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی دوره آموزش ضمن خدمت با موضوع «آموزش به بیمار» بر اساس مدل کرک پاتریک انجام گرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 50 پرستار بیمارستان حکیم جرجانی گرگان که در دوره آموزش به بیمار در سال 1391شرکت کرده بودند به روش تمام شماری انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات؛ پرسشنامه و چک لیست‌هایی خودساخته بود که به کمک آن اثربخشی دوره آموزشی بر اساس مدل کرک پاتریک در چهار سطح (واکنش، یادگیری، رفتار و نتیجه‌گیری). تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار آماری Spss16 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که میانگین و انحراف معیار در سطح واکنش (17 + 6/95)، یادگیری( 7 + 85)، رفتار( 4/2 + 81) و نتیجه گیری(11 + 7/85) و شاخص کلی اثربخشی دوره 14/85درصد است که در مقایسه با شاخص اعتبار بخشی بیمارستان (85 درصد) نشان‌دهنده وضعیت مطلوب و اثربخش بودن دوره آموزشی است. نتیجه‌گیری: در انتهای هر دوره آموزش ضمن خدمت می‌توان با بکار گیری مدل پاتریک به ارزشیابی میزان اثربخشی ان پرداخت، زیرا که بخوبی تغییرات حاصل از آموزش را در سطح یادگیری و رفتار پرستاران نشان می‌دهد و مدیران پرستاری می‌توانند در همان راستا برای دستیابی به شاخص بالاتری برنامه‌ریزی کرد. %> http://ijnv.ir/article-1-161-fa.pdf %P 35-42 %& 35 %! %9 Research %L A-10-220-6 %+ Young Researchers Club, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University %G eng %@ 2645-4785 %[ 2013