TY - JOUR JF - IJNV JO - مدیریت پرستاری VL - 7 IS - 1 PY - 2018 Y1 - 2018/6/01 TI - Lived experiences nursing managers about the role of students' work in attaining clinical competency newly nurses TT - دیدگاه مدیران پرستاری نسبت به نقش کار دانشجویی در کسب صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار N2 - مقدمه: همواره مدیران پرستاری با صلاحیت بالینی یرستاران تازه کار دارای چالش هستند و میزان صلاحیت آنها را برای ایفای نقش پرستار تازه کار مناسب نمی‌دانند. البته نقش کار دانشجویی در کسب این صلاحیت، علاوه بر عوامل متعدد دیگر بسیار مهم است. هدف: این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه مدیران پرستاری نسبت به نقش کار دانشجویی د رکسب صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار طراحی گردید. مواد و روش‌ها:در این مطالعه کیفی 35 نفر از سرپرستاران، سوپروایزرها و مترون‌های شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شرکت نمودند. از مصاحبه عمیق، چهره به چهره و نیمه ساختار یافته فردی به منظور جمع آوری داده‌ها استفاده گردید و در اسرع وقت، متن مصاحبه‌ها کلمه به کلمه برروی کاغذ نوشته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی الو و کینگاز (2008) استفاده شد. یافته‌ها: پس از کد‌بندی کلیه مصاحبه‌ها، 1250 کد اولیه ایجاد شد که در نهایت، تعداد کدها به 850 کد تقلیل یافت و در 18 زیر طبقه، 6 طبقه و 3 مضمون با عناوین نقش وظیفه پروری (با طبقات توسعه عملکرد و پیشرفت حرفه ای)، نقش شخصیت پروری (با طبقات خودسازی و تسهیل ارتباط با دیگران) و نقش دانش پروری (با طبقات فراگیری دانش و ارائه دهندگی دانش) قرار داده شدند. نتیجه‌‌گیری: از نظر مدیران پرستاری تجربه کار دانشجویی باعث می‌شود پرستاران تازه فارغ‌التحصیل در ارائه مراقبت‌های پرستاری شایستگی بیشتری داشته باشند و نقش‌های متعددی در آنها پرورش یابد. بنابراین، لازم است ماهیت این کار و نقش آن بر صلاحیت پرستاران آینده مورد ارزیابی قرار گیرد. SP - 29 EP - 40 AU - Manouchehri, Houman AU - Imani#, Elham AU - Atashzadeh-Shoorideh, Foroozan AU - Alavimajd, Hamid AD - Assistant professor, Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran KW - clinical competence KW - novice nurse KW - nurse managers KW - qualitative study KW - students' work UR - http://ijnv.ir/article-1-539-fa.html DO - 10.29252/ijnv.7.1.29 ER -