TY - JOUR JF - IJNV JO - مدیریت پرستاری VL - 7 IS - 3 PY - 2018 Y1 - 2018/11/01 TI - The correlation between nurses' clinical competency and emotional intelligence in nurses of health care units in hamadan university of medical sciences hospitals TT - همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش‌هیجانی در پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه قلب N2 - مقدمه: صلاحیت بالینی از ضرورت‌های مهم حرفه پرستاری بوده، لذا یافتن مؤلفه‌ها و عوامل مؤثر بر صلاحیت بالینی و ارتقاء آن همیشه مورد توجه نظام‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی بوده است. هدف: هدف از این مطالعه بررسی همبستگی صلاحیت بالینی پرستاران و هوش‌هیجانی در پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه قلب بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی – همبستگی بود که بر روی 123 پرستار شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه قلب بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1397 انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت سرشماری و از کلیه پرستاران باحداقل یکسال سابقه کار در بخش‌های مراقبت ویژه قلب انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش‌هیجانی پرستاران ایمنی و همکاران(2018) و پرسشنامه ارزیابی صلاحیت بالینی لیو(2007) و همکاران استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS16 و آزمون‌های آنالیز واریانس، کروسکال والیس، آزمون تی و من ویتنی برای مقایسه میانگین‌های صلاحیت بالینی، هوش‌هیجانی و ابعاد آن‌ها ‌مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: با توجه به سنجش خود ارزیابی 3/53 درصد از پرستاران دارای نمره هوش‌هیجانی بیشتر از میانگین بودند. میزان نمره صلاحیت بالینی اکثر پرستاران 5/57 درصد با توجه به سنجش خود ارزیابی، بیشتر پرستاران در محدوده خوب یا "به قدر کافی صلاحیت دارم" قرار داشت. صلاحیت بالینی بیشترین نمره مربوط به تفکر انتقادی با نمره 21 (تفکر انتقادی خوب) و کمترین مربوط به مربیگری- آموزش با نمره 11 (آموزش متوسط) بود. آزمون کروسکال والیس نشان داد که تفاوت معناداری بین ابعاد صلاحیت بالینی وجود دارد (0/001=P). همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش‌هیجانی و صلاحیت بالینی آن‌ها ‌همبستگی معنادار و مثبت وجود دارد (0/001=P). نتیجه‌‌گیری: توصیه می‌شود مدیران پرستاری نسبت به بکار‌گیری پرستارانی که دارای هوش‌هیجانی بالاتری هستند، در ویژه که باید به علت حساسیت و مراقبت بیشتر از بیماران از صلاحیت حرفه‌ای و بالینی بیشتری برخوردار باشند استفاده کنند. SP - 27 EP - 34 AU - Imani#, Behzad AU - Vanaki, Zohreh AU - Mohamdkhan Kermanshahi, Sima AU - Karampourian, Arezou AD - PhD, Assistant Professor of Nursing Department of Operating room, School of Paramedicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran KW - clinical competency KW - emotional intelligence KW - nurse KW - critical care units UR - http://ijnv.ir/article-1-553-fa.html ER -