TY - JOUR JF - IJNV JO - مدیریت پرستاری VL - 4 IS - 2 PY - 2015 Y1 - 2015/9/01 TI - Effect of perceived knowledge organizational support on professional knowledge sharing among nurses: a case study TT - اثر حمایت‌های دانشی ادراک‌شده سازمانی توسط پرستاران بر تسهیم دانش حرفه‌ای انان: مطالعه موردی N2 - مقدمه: کیفیت خدمات ارائه شده توسط پرستناران ، متاثر از دانش و تجربیاتی است که در ارایه مراقبت پرستاری از آن بهره‌مند هستند؛ دانش و تجربیاتی که توسعه و افزایش آن‌ها تا حد بسیاری می‌تواند متکی بر اکتساب از طریق همکاران باشد. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر حمایت‌های دانشی ادراک‌شده پرستاران بر رفتار تسهیم دانش آن‌ها است. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع پیمایشی – علی است که در سال( 1393) در یکی از بیمارستانهای شهر یاسوج انجام شده است. تمام پرستاران (104 نفر ) بطور سرشماری در این مطالعه شرکت داشتند. جهت گردآوری داده‌های از دو پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده از پرسشنامه Donate و Guadamillas (2011) و برای رفتار تسهیم دانش نیز از پرسشنامه Huang و همکاران(2013) استفاده گردید. آزمون روایی همگرا برای آنها بترتیب بین( 6/0تا 67 /0 ) ومحاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی نیز به ترتیب( 71/0 و 76/0 ) بوده است. داده‌های حاصل از (98) پرسشنامه( 94% برگشت) با استفاده از آزمون‌های توصیفی (نرم‌افزار SPSS) و همچنین مدل‌سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس (نرم‌افزار Smart PLS) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: در میان مولفه‌های حمایت دانشی ادراک‌شده پرستاران، تنها جو سازمانی دانش‌آفرین بر انگیزه تسهیم دانش میان آن‌ها تاثیر معنی‌داری داشت (&beta=0.41 T=3.86). ولی سایر مولفه‌های ؛ اقدامات مدیریت منابع انسانی و سرپرستی دانش‌گرا، فاقد چنین تاثیری بودند (T SP - 0 EP - 0 AU - Kaffashpour, Azar AU - Allahyari Bouzanjani, Ahmad AU - Izadi, Mousa AD - KW - human resource management KW - knowledge-oriented supervisory KW - knowledge sharing KW - nurse KW - nurse managers KW - organizational atmosphere KW - perceived knowledge organizational support. UR - http://ijnv.ir/article-1-316-fa.html ER -