TY - JOUR T1 - Assessment managers’ and hospital staff knowledge and attitude to accreditation TT - بررسی دانش و نگرش مدیران و کارکنان بیمارستان به اعتباربخشی JF - IJNV JO - IJNV VL - 5 IS - 2 UR - http://ijnv.ir/article-1-424-fa.html Y1 - 2016 SP - 9 EP - 17 KW - attitudes KW - accreditation KW - hospital administrators KW - hospital medical staff KW - knowledge N2 - مقدمه: یکی از شیوه‌های ارزشیابی بیمارستان‌های کشور استفاده از استاندارهای ملی اعتباربخشی است که توجه به آن موجب افزایش ایمنی بیمار و ارتقای کیفیت خدمات می‌شود. دانش و نگرش مثبت برای افراد دخیل در اجرای اعتباربخشی اعم از مدیران و پرسنل ضروری است. هدف: در این پژوهش میزان دانش و نگرش مدیران و کارکنان بیمارستان‌های با درجات مختلف اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نسبت به اعتبار بخشی مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی است که در سال 1394 انجام شده است. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه اصلاح‌شده اعظمی و همکاران استفاده شد.۹۲ نفر از مدیران و کارکنان بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با حداقل یک سال سابقه کار به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده در این مطالعه شرکت کردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری تی‌تست و آنوا صورت گرفت. یافته‌ها: بیشترین گروه شرکت‌کننده در این پژوهش پرستاران (45/7%) و کمترین را کارکنان اداری (20/7%) تشکیل می‌دادند. میانگین نمره دانش و نگرش در گروه مدیران برای بیمارستان‌هایی که موفق به اخذ رتبه قبولی شده بودند، به ترتیب3/14±37/11و 6/12±49/61و برای بیمارستان‌های ناموفق به ترتیب 3/61±32/94 و 8/02±38/22 بود. آزمون تی‌تست اختلاف معنی‌دار آماری را بین نمرات دانش و نگرش مدیران دو بیمارستان نشان داد (0/05>P). همچنین در مقایسه‌ی میانگین نمره دانش و نگرش در گروه پرستاران برای بیمارستان‌های موفق و ناموفق، تفاوت نمره دانش معنی‌دار (0/05 >P) و این تفاوت برای نمره نگرش معنی‌دارنبود (0/05 نتیجه‌گیری: با توجه به اطلاعات این گروه از کارمندان برای موفقیت در امر اعتباربخشی ضروری به نظر می‌رسد. لازم است از طریق آموزش اصولی فرهنگسازی مناسب میان مدیران و کارکنان مراکز به‌منظور تضمین اجرای صحیح اعتباربخشی صورت گیرد. M3 10.29252/ijnv.5.2.9 ER -