Quarterly Journal of Nersing Management
فصلنامه مديريت پرستاري
مدیریت پرستاری
Medical Sciences
http://ijnv.ir
1
admin
2645-4785
2645-4793
8
10.29252/ijnv
14
8888
13
fa
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
1
4
online
1
fulltext
fa
تبیین ماهیت مفهوم رضایت شغلی: مطالعه مروری
The nature of job satisfaction concept: an integrative review of literature
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="justify"><strong>مقدمه:</strong> محققان تلاش میکنند مؤلفه های مختلف رضایت شغلی را شناسایی کرده تا مؤلفه های نسبتاً مهم را اندازه گیری نمایند. لازمه این اقدام، تبیین مفهوم رضایت شغلی به درستی و به صورت شفاف است. متأسفانه در بسیاری از موارد بدون وجود تعریف واضحی از این مفهوم، ابزار رضایت سنجی طراحی میشود. </p><p align="justify"><strong>هدف:</strong> هدف از این مطالعه، شفاف سازی ماهیت مفهوم رضایت شغلی در متون بوده است. </p><p align="justify"><strong>مواد و روشها:</strong> این مطالعه، یک مطالعه مروری از نوع یکپارچه است که با جستجوی گسترده متون با استفاده از واژگان کلیدی آنالیز مفهوم، رضایت شغلی و نارضایتی شغلی و بدون محدود کردن آنها به رشته پرستاری یا بهداشت در پایگاه های اطلاعاتی Medline, CINAHL, SID, ERIC, and PsychInfo انجام شده است. معیارهای ورود شامل فارسی یا انگلیسی بودن زبان منبع، درج واژه های رضایت یا نارضایتی شغلی در عنوان یا کلمات کلیدی مقالات و چاپ آنها در مجلات معتبر داخلی و خارجی بود. مطالعات پیشنهادی یا نامه های سردبیر از مطالعه خارج شدند. بدین ترتیب 38 مقاله که بین سال های 1986 تا 2012 چاپ شده بودند از نظر موضوع، تعریف رضایت شغلی، زمینه تئوریک جهت سنجش رضایت شغلی، ابعاد، پیامدها و پیش آیندهای رضایت شغلی بر اساس فرآیند تحلیل محتوا بررسی شدند. </p><p align="justify"><strong>یافته ها:</strong> در نهایت هفت تم از مقالات استخراج گردید: رضایت شغلی به عنوان یک احساس خوشایند، یک نگرش مثبت به شغل، یک قضاوت، یک ارزش، یک سازه چند بعدی، یک متغیر مستقل (پیشایند) و گاه به عنوان یک متغیر وابسته (پیامد). </p><p align="justify"><strong>نتیجه گیری:</strong> مفهوم رضایت شغلی دارای ماهیتی پویا، پیچیده و چند عاملی است؛ بنابراین برای طراحی ابزارهای جدید رضایت شغلی، باید حتماً با توجه به رویکردهای تئوریک آن، جنبه های انتزاعی این مفهوم را به صورت عینی و قابل اندازه گیری تعریف کرد. </p>
<p align="left"><strong>Introduction:</strong> Researchers are trying to identify the different components of job satisfaction to measured relatively important components. It is essential that the concept of job satisfaction is explained properly and transparently. Unfortunately, many tools on the job satisfaction, the concept have not been defined in clear form. </p><p align="left"><strong>Aim:</strong> In this study, we tried to explain the nature of job satisfaction concept in literatures.</p><p align="left"><strong>Method:</strong> An integrative review of literature conducted to clarify the nature of job satisfaction concept. We used key words job satisfaction / dis-satisfaction in key words, text and title in nursing and health allied articles, by using electronic databases Medline, CINAHL, SID, ERIC, and PsychInfo. At last 38 articles found that were printed from 1986 to 2012. Their entrance criteria were Persian / English language had key words in text or title and keywords. Commentary or editor letters were excluding. Each article was examined according to subjects definition of job satisfaction, theoretical aspects, outcomes and antecedents of job satisfaction.For analyzing, controversial content analyses was used.</p><p align="left"><strong>Results:</strong> In order to answer the research questions, the seven themes were extracted from the review of articles. These themes were: Job satisfaction as a pleasant feeling, a positive attitude to job satisfaction, job satisfaction as a judgment and as a value. These themes were identified from existing theory. Job satisfaction as a multidimensional construct, job satisfaction as a dependent and an independent variable, job satisfaction as antecedents and consequences were derived from review of literature.</p><p align="left"><strong>Conclusion:</strong> This study showed that job satisfaction has a dynamic, complex and multi-dimensional nature. Some components of this concept are abstract and are rooted in existing theories. In order to design valid and reliable tools for measuring job satisfaction it must be defined these abstractions aspects quantitatively and objectively. </p>
ابزارهای رضایت شغلی، پرستاران بالینی، مفهوم رضایت شغلی، مطالعه مروری
complementary medicine, pain relief, nursing
61
71
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-105-2&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Ravari
علی
راوری
ravary4776@yahoo.com
10031947532846001746
10031947532846001746
No
Assistant professor of Nursing, School of Nursing & midwifery, Occupational Environment Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan
دانشکده علوم پزشکی رفسنجان
Tayebeh
Mirzaei
طیبه
میرزایی
mirzaei_t@yahoo.com
10031947532846001747
10031947532846001747
No
Assistant professor of Nursing, School of Nursing & midwifery, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan
، دانشکده علوم پزشکی رفسنجان
Zohreh
Vanaki
زهره
ونکی
vanakiz@gmail.com
10031947532846001748
10031947532846001748
Yes
Associate professor, Nursing department, Faculty of medical Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران