Quarterly Journal of Nersing Management
فصلنامه مديريت پرستاري
مدیریت پرستاری
Medical Sciences
http://ijnv.ir
1
admin
2645-4785
2645-4793
8
10.29252/ijnv
14
8888
13
fa
jalali
1392
3
1
gregorian
2013
6
1
2
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر برنامه بهسازی مدیریت بر اثر بخشی سبک رهبری سرپرستاران: مطالعه موردی
The Impact of management development program on effectiveness of leadership style of head nurses: a case study
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p><strong>مقدمه:</strong> اثربخشی فعالیتها و مهارتهای مدیریتی مدیران پرستاری، فوائد بسیاری برای سازمانهای بهداشتی و درمانی در بردارد، در این میان رهبری بسیار کلیدی است. مطالعات، آموزش را به عنوان فاکتور مؤثر بر عملکرد رهبری معرفی کرده اند و بر ارتقاء مستمر این مهارت در مدیران تأکید دارند. </p><p><strong>هدف:</strong> این مطالعه به منظور تعیین تأثیر برنامه بهسازی مدیریت بر اثر بخشی سبک رهبری سرپرستاران انجام شد. </p><p><strong>مواد و روشها:</strong> مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی یک گروهی، با طرح آزمون قبل و بعد است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد «توصیف اثربخشی رهبری» با پایایی 95/0 میباشد. 88 نفر، شامل 19 سرپرستار و 69 پرسنل پرستاری در یک بیمارستان آموزشی اراک (بیمارستان امیرکبیر) به روش تمام شماری شرکت کردند. در ابتدا پرسشنامه ها توسط واحدهای پژوهش تکمیل گردید، سپس برنامه اجرایی بهسازی مدیریت با محتوای رهبری، ارتباطات و ارزشیابی عملکرد به شیوه سخنرانی، بحث گروهی و ارائه سناریو انجام و بوکلت آموزشی تهیه شده به سرپرستاران داده شد. 2 ماه بعد از اجرای برنامه مجدداً پرسشنامه ها توسط واحدهای پژوهش تکمیل گردید. داده ها با استفاده از برنامه SPSS16 و آمار توصیفی (فراوانی مطلق، درصد فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار) و آزمون تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. </p><p><strong>یافته ها:</strong> میانگین نمره اثربخشی سبک رهبری سرپرستاران به شیوه خودارزشیابی و ارزشیابی پرستاران پس از مداخله افزایش یافت به طوری که آزمون آماری تی زوجی تفاوت معناداری را برای میانگین نمره اثربخشی سرپرستاران از دیدگاه پرسنل پرستاری قبل و بعد از مداخله نشان داد (001/0>P)؛ اما از دیدگاه سرپرستاران تفاوت معناداری وجود نداشت. </p><p><strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به این که وضعیت موجود توصیف شده هنوز با وضعیت مطلوب و ایده آل تعریف شده در مقیاس اثربخشی فاصله دارد؛ بدین منظور بهسازی با راهکارهایی چون نظارت بر رفتارهای رهبری و بازخورد محققان به سرپرستاران در بالین، شرکت دهی تمامی رده های مدیریتی در برنامه های بهسازی و استفاده از شیوه های نوین آموزش پیشنهاد میشود. </p>
<p><strong>Introduction:</strong> The effectiveness of managerial activities and skills of nursing managers have benefits for the health organizations. In this way leadership plays an important role. Studies showed that education is an effective factor on leadership performance and focus on continuous improvement of skills in management.</p><p><strong>Aim:</strong> This study was done to determine the impact of management development program on effectiveness of leadership style of head nurses.</p><p><strong>Method:</strong> This study was a quasi-experimental study of the one group of pre-and post-test design in Amir kabir hospital in Arak. Data were was collected by using standard questionnaire LEAD “ Leadership Effectiveness and Adaptability Description” with reliability of 0/95. Based on the census, 88 people, that were including19 head nurses and 69 nurses, participated in this study. At first the questionnaires were completed by participants,then The action plan of management development with content of leadership, communication and performance appraisal in methods of lecture, group discussion and presentation of performance scenarios was done and training booklet was given to the head. Second evaluation was performed 2 months after initial assessment. Data analyzing by using SPSS16 and descriptive statistics (frequency, percentage, frequency, mean, standard deviation) and paired t-test analysis was conducted.</p><p><strong>Results:</strong> After the intervention the Mean of effectiveness of leadership style in head nurses through self evaluation and evaluation by nurses increased Although paired t test indicated significant differences for effectiveness mean score from nurses, views before and after the intervention (p>0/001)there wasn’t significant differences from head nurses, view.</p><p><strong>Conclusion:</strong> there is a gap between present status and ideal situation that. Defined by scale of effectiveness and adaptability so, for management development programe suggeste strategies such as leadreship behaviors supervisory, feedback to head nurses, participation of all level of management and modern educational methods. </p>
بهسازی مدیریت، سبک رهبری، سرپرستار
Management Development, leadership style, head nurse, nurse
27
37
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-231-1&slc_lang=fa&sid=1
Moloud
Farmahini Farahani
مولود
فرمهینی فراهانی
10031947532846001791
10031947532846001791
No
Nursing, Nurse Instructor. Nursing & Midwifery School, Arak University of Medical Sciences, Arak
مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی
Zahra
Purfarzad
زهرا
پورفرزاد
10031947532846001792
10031947532846001792
No
Nursing, Nurse Instructor. Nursing & Midwifery School, Arak University of Medical Sciences, Arak
مربی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی
Zohreh
Ghamari zare
زهره
قمری زارع
zohre.ghamari@yahoo.com
10031947532846001793
10031947532846001793
Yes
Nursing, Nurse Instructor. Nursing Department, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom
مربی پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی
Mojtaba
Ghorbani
مجتبی
قربانی
10031947532846001794
10031947532846001794
No
Nursing Student, Nursing & Midwifery School, Tehran University of Medical Sciences, Tehran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی