Quarterly Journal of Nersing Management
فصلنامه مديريت پرستاري
مدیریت پرستاری
Medical Sciences
http://ijnv.ir
1
admin
2645-4785
2645-4793
8
10.29252/ijnv
14
8888
13
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
4
2
online
1
fulltext
fa
اثر حمایتهای دانشی ادراکشده سازمانی توسط پرستاران بر تسهیم دانش حرفهای انان: مطالعه موردی
Effect of perceived knowledge organizational support on professional knowledge sharing among nurses: a case study
عمومى
General
پژوهشي
Research
<p>مقدمه: کیفیت خدمات ارائه شده توسط پرستناران ، متاثر از دانش و تجربیاتی است که در ارایه مراقبت پرستاری از آن بهرهمند هستند؛ دانش و تجربیاتی که توسعه و افزایش آنها تا حد بسیاری میتواند متکی بر اکتساب از طریق همکاران باشد. هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر حمایتهای دانشی ادراکشده پرستاران بر رفتار تسهیم دانش آنها است. مواد و روشها: این مطالعه از نوع پیمایشی – علی است که در سال( 1393) در یکی از بیمارستانهای شهر یاسوج انجام شده است. تمام پرستاران (104 نفر ) بطور سرشماری در این مطالعه شرکت داشتند. جهت گردآوری دادههای از دو پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده از پرسشنامه Donate و Guadamillas (2011) و برای رفتار تسهیم دانش نیز از پرسشنامه Huang و همکاران(2013) استفاده گردید. آزمون روایی همگرا برای آنها بترتیب بین( 6/0تا 67 /0 ) ومحاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی نیز به ترتیب( 71/0 و 76/0 ) بوده است. دادههای حاصل از (98) پرسشنامه( 94% برگشت) با استفاده از آزمونهای توصیفی (نرمافزار SPSS) و همچنین مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس (نرمافزار Smart PLS) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: در میان مولفههای حمایت دانشی ادراکشده پرستاران، تنها جو سازمانی دانشآفرین بر انگیزه تسهیم دانش میان آنها تاثیر معنیداری داشت (&beta=0.41 T=3.86). ولی سایر مولفههای ؛ اقدامات مدیریت منابع انسانی و سرپرستی دانشگرا، فاقد چنین تاثیری بودند (T<1.96). هم چنین انگیزه پرستاران به تسهیم دانش خود (&beta=0.52 T=4.06) و وجود فرصتهای تسهیم دانش برای آنها (&beta=0.30 T=2.64) نیز به صورت فزایندهای بر رفتار تسهیم دانش آنها تاثیرگزار بودند. نتیجهگیری: مدیران پرستاری میتوانند با فراهم نمودن فرصتهای لازم برای تسهیم دانش میان پرستاران و جو سازمانی حمایتی و مبتنی بر اعتماد که در آن تسهیم دانش به عنوان یک هنجار ارزشی پذیرفته شده باشد، تا حد مطلوبی انگیزه پرستاران را در جهت تسهیم دانش حرفهایشان افزایش دهند .</p>
<p>Introduction: The quality of nursing care is affected by nurses' knowledge and experiences that they attained in nursing practice these knowledge and experiences improvement could be relied on acquisition knowledge from colleagues. Aim: this study was done for assessing effect of perceived knowledge support from the organization by nurses on their professional knowledge sharing. Methods and Materials: This causal study was done in one of hospitals in Yasouj city in (2014) as a case study. All of nurses who worked were selected (104). For data gathering were used two questioners Perceived Knowledge Organizational Support (Donate & Guadamilla 2011) and Knowledge Sharing Behaviors (Huang & et., al, 2013). Divergent content validity test were (0.61 – 0.67) and &alpha- Chronbach for reliability were (0.71 and 0.76) respectively. Data gathered by (98) questioners ( 94% returned) were analyzed using structural equation modeling based on variance by Smart PLS and descriptive tests by SPSS. Results: Findings showed that organizational knowledge-oriented atmosphere, had significantly positive effect on nurses’ motivation to share their knowledge (&beta=0.41 T=3.86). But this effect was not significantly in the knowledge-oriented supervisory and human resource management practice (T<1.96). Furthermore, nurses’ motivation to share their knowledge (&beta=0.52 T=4.06) and availability of opportunities to share the knowledge (&beta=0.30 T=2.64), have significantly positive effect on their knowledge sharing behaviors. Conclusion: Nurse managers would be increased nurses' motivation for sharing professional knowledge by providing sufficient opportunity for knowledge sharing for them and also organizational supportive atmosphere creation. It must be based on confidence between managers and staff that knowledge sharing adopted as a value in organization.</p>
پرستار, تسهیم دانش, جو سازمانی , حمایت دانشی ادراک شده, , سرپرستی دانش گرا, مدیریت منابع انسانی, مدیران پرستاری.
human resource management, knowledge-oriented supervisory, knowledge sharing, nurse, nurse managers, organizational atmosphere, perceived knowledge organizational support.
0
0
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-635-1&slc_lang=fa&sid=1
Azar
Kaffashpour
آذر
کفاشپور
akafashpor@um.ac.ir
10031947532846004396
10031947532846004396
No
دانشگاه فردوسی مشهد
Ahmad
Allahyari Bouzanjani
احمد
الهیاری بوزنجانی
Allahyari@stu.um.ac.ir
10031947532846004397
10031947532846004397
Yes
دانشگاه فردوسی مشهد
Mousa
Izadi
موسی
ایزدی
mousaizadi49@gmail.com
10031947532846004398
10031947532846004398
No
دانشگاه تهران