Quarterly Journal of Nersing Management
فصلنامه مديريت پرستاري
مدیریت پرستاری
Medical Sciences
http://ijnv.ir
1
admin
2645-4785
2645-4793
8
10.29252/ijnv
14
8888
13
fa
jalali
1397
11
1
gregorian
2019
2
1
7
4
online
1
fulltext
fa
اجرای اصول ارزشیابی عملکرد پرسنل پرستاری در یکی از بخشهای جراحی عمومی بیمارستان
Implementing the Principles of Nursing Personnel Performance Evaluation in One of the General Surgery Departments of the Hospital
گزارش مورد
case report
<div style="text-align: center;"><strong>ویژه نامه کنگره مدیریت و رهبری اثربخش در پرستاری</strong></div>
<div style="text-align: center;"><strong>چکیده مقاله تجربه نگاری</strong></div>
<br>
شرح نیاز به تغییر تشخیص داده شده (توصیف وضعیت موجود مشکلدار):<br>
امشاهده عدم اجرای اصول ارزشیابی عملکرد در ارزیابی عملکرد پرسنل پرستاری و در نهایت کیفیت نامطلوب مراقبتهای پرستاری<br>
<br>
هدف تغییر: دستیابی به نتایج حاصل از اجرای اصول ارزشیابی عملکرد پرستاران، که در این مطالعه، ارتقاء کیفیت مراقبتهای پرستاری بوده است.<br>
مراحل اجرای برنامه به تفکیک<br>
- آیا پرسنل را آموزش دادید؟ کدام گروهها؟ چگونه؟ آموزش مستقیم بهطور نظری خیر. اما در طی جلسات متعدد که بصورت انفرادی با سرپرستار بخش مربوطه و سوپروایزر آموزشی بیمارستان و نیز جلسات گروهی که با پرسنل بخش برگزار میشد، برنامه ها، اهداف و روشهای اجرای اصول ارزشیابی عملکرد پرستاران ضمن اطلاع رسانی به آنان، تعدیل، تصحیح و بازبینی شد. در طی این جلسات همواره تلاش شد تا طراحی و اجرای برنامه تغییر که در جهت اجرای اصول ارزشیابی عملکرد میبود، قابل اجرا در شرایط بیمارستانی ما و جو حاکم در بخش و بیمارستان طراحی و برنامه ریزی شود.بعبارت دیگر، همه آموزشها بهطور عملی و عینی اجرا شد.<br>
بنابراین آموزشها در مرحله اول بصورت جلسات گفتگو و آشناسازی با سرپرستار بخش و نیز سوپروایزر آموزشی بیمارستان بود، که پس از آشناسازی آنان با اهداف و برنامههای طرح و نیز متقابلاً آشناشدن عامل تغییر (پژوهشگر)، با انتظارات و محدودیتهای موجود در بخش و بیمارستان، اقدام در جهت بازبینی طرح و اجرایی نمودن آن صورت گرفت. <br>
مرحله دوم آموزشها بصورت گروهی و با حضور تمامی پرسنل پرستاری بخش بود. در این مرحله ضمن نظرخواهی از پرسنل جهت اجرایی نمودن هر چه بیشتر برنامهها و انجام هماهنگی بیشتر طرح با انتظارات و محدودیتهای پرسنل در اجرای برنامه، آموزشهای لازم جهت آشنا نمودن پرسنل با برنامهها و اهداف تغییر برنامه ریزی شده انجام میگرفت. تمامی استانداردهای مراقبتی در این بخش به پرستاران و نحوه ثبت اقدامات / عملکرد پرستاری آموزش عملی داده شد.<br>
- آیا دستورالعمل خاصی برای تغییر نیاز داشتید؟ بهطور مکتوب خیر. اما عمدتاً در فرآیند این تغییر نیاز به وجود دستورالعمل در جهت اجرای اصول ارزشیابی عملکرد پرستاران بود که در ابتدا براساس متون و استانداردها تدوین شد و سپس با برگزاری جلسات بحث و گفتگو با مسؤولین پرستاری بیمارستان، بخش و نیز پرسنل پرستاری بخش، تا حدامکان در جهت کاربردی نمودن آن اقدام گردید.<br>
در این راستا نیاز بود تا مدیران پرستاری، مترون، سوپروایزر آموزشی بیمارستان به سرپرستار بخش، و سرپرستار به پرسنل پرستاری بخش، دستورالعملهای لازم رابرای حمایت از طرح و همکاری با پژوهشگر در جهت اجرای اصول ارزشیابی عملکرد داشته باشند. اما مطابق با عملکرد و رویه ایی که در بسیاری از بیمارستانهای کشور شاهد آن هستیم، از آنجائیکه صدور این دستورالعمل به راحتی انجام نمیشد و یا حتی باور و یا اراده ایی مبنی بر صدور این دستورالعملها در سطوح مدیریتی پرستاری بیمارستان نبود، عامل تغییر (پژوهشگر) همواره با برگزاری جلسات گفتگو و آشناسازی مدیران و کارکنان، دستورالعملهای این تغییر را در طی جلسات به پرستاران و مدیران پرستاری مربوطه اطلاع رسانی (بهطور شفاهی) مینمود.<br>
<br>
<br>
<br>
<span class="tlid-translation translation"><span title="">Occupation Specifications Occupation: Imam Khomeini Hospital (General, Professional and Professional), 500 beds and 1670 Human Resources</span><br>
<span title="">- Human Resources: Nursing, Midwifery, Anesthesia and Operative Room</span><br>
<span title="">- Duration of Validation: From 2013 to now</span><br>
<br>
<span title="">Describe the need for a change to be detected (description of the current situation is problematic):</span><br>
<span title="">The lack of implementation of the principles of performance evaluation in assessing the performance of nursing staff and ultimately the poor quality of nursing care</span><br>
<br>
<span title="">The purpose of the change was to achieve the results of implementing the principles of nursing performance evaluation, which in this study was to improve the quality of nursing care.</span></span>
,اصول ارزشیابی,پرستاری,جراحی عمومی
,Evaluation principles,Nursing,General surgery
17
20
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-932-2&slc_lang=fa&sid=1
Hormat Sadat
Emamzadeh Ghasemi
حرمت سادات
امام زاده قاسمی
emamzade@sina.tums.ac.ir
10031947532846007829
10031947532846007829
Yes
Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Iran
استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران