Quarterly Journal of Nersing Management
فصلنامه مديريت پرستاري
مدیریت پرستاری
Medical Sciences
http://ijnv.ir
1
admin
2645-4785
2645-4793
8
10.29252/ijnv
14
8888
13
fa
jalali
1398
11
1
gregorian
2020
2
1
8
4
online
1
fulltext
fa
طراحی بسته آموزشی – درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری و بررسی اثربخشی آن در مدیریت آشفتگی روانشناختی بیماران مزمن(سرطان) کاندیدای جراحی
Designing an Educational-Therapeutic Package Based on Cognitive-Behavioral Approaches and Examining its efficacy in Managing Psychological Distresses of Cancer Patients Undergoing Surgery
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
مقدمه: اضطراب و استرس و افسردگی قبل از جراحی مبحثی مهم در آسیب شناسی روانشناختی می باشد که اهمیت آن در بین گروه های آسیب پذیر مانند بیماران دو چندان است این استرس و اضطراب و افسردگی گاهی در فرایند جراحی و قبل وبعد جراحی مانند فرایند بیهوشی و دوران نقاهت و پرستاری می تواند اختلال ایجاد کند<br>
روش کار: روش پژوهش حاضر آزمایشی و طرح آن از نوع پیش آزمون پس آزمون گسترش یافته بود. جامعه آماری این تحقیق شامل بیماران کاندید جراحی مراجعه کننده به بیمارستان های استان اردبیل در سال1398بود که به عنوان نمونه تحقیقی 40 نفر بصورت دردسترس انتخاب شدند و سپس در دو گروه 20 نفری (گروه صعب العلاج، گروه کنترل) به تصادف جایگزین شدند. این تحقیق برگرفته از رساله دکتری که در سال تحصیلی1397-1398استان اردبیل اجراشده است می باشد. ابزار به کار رفته در این پژوهش آزمون مقیاس آشفتگی روانی ( افسردگی، اضطراب و استرس) 21DASS- بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد.<br>
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که بسته شناختی رفتاری طراحی شده در کاهش و مدیریت اضطراب (001/0P<712/1=F) و استرس (005/0P<74/1=F) و افسردگی (001/0P<012/2=F) قبل از جراحی بیماران صعب العلاج موثر می باشد.<br>
نتیجه گیری: درمان شناختی رفتاری درمدیریت و کاهش اضطراب و استرس و افسردگی قبل از جراحی موثر می باشد که این خود به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر کیفیت جراحی، اقدامات قبل از جراحی مانند بیهوشی و کنترل درد و اقدامات پرستاری در دوران نقاهت می تواند مفید و موثر باشد و از طرفی در بهبود ارتباط پزشک و بیمار، پرستارمی تواند نقش اساسی داشته باشد.<br>
<strong>Background:</strong> There are numerous evidences indicating that pre-operative psychological state of the patients can potentially affect their outcomes. Therefore, in the present study we aimed to design an educational-therapeutic package based on cognitive-behavioral approaches to manage and reduce the psychological distresses of gastric and breast cancer patients undergoing surgery.<br>
<strong>Methods:</strong> This is a semi-experimental study with pre-test- post-test type and control group. The participants were among the cancer patients referred to the hospitals of Ardebil city in 2019 who candidated for surgery. Forty patients were selected as the study sample and were randomly divided into the two groups of case (n=20) and control (n=20). The cases of intervention group received pre-operative education through one week prior to admission for surgery. Data was collected using the Depression, Anxiety and Stress Scale - 21 (DASS-21) questionarie. The data analysis was done using covariance analysis by SPSS software.<br>
<strong>Results:</strong> Based on the results, patients who received pre-operative education had significantly less anxiety (F= 1.712, P <0.001) stress (F =1.74, P <0.005) and depression (F= 2.012, P <0.001).<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the findings, the designed educational-therapeutic package could efficiently improve the psychological state of the cancer patients undergoing surgery and potentially may enhance their post-operative outcomes. Such educational interventions could also affect the other pre- and post-operative measures including nursing, anesthesia procedures, pain control and etc. therefore, have a potential to be added to the therapeutic regimen.<br>
<br>
مدیریت آشفتگی روانشناختی, اضطراب قبل از جراحی, استرس قبل از جراحی, افسردگی قبل از جراحی, بسته درمان شناختی رفتاری
Managing psychological distresses, Preoperative anxiety, Preoperative stress, Preoperative depression, Cognitive-behavioral approach
20
30
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-1210-1&slc_lang=fa&sid=1
nahid
ghanbari
ناهید
قنبری
nahid.g.phd@gmail.com
10031947532846008784
10031947532846008784
No
PhD, Faculty of Human Science, Department of Psychology, University of Kashan, Kashan, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
mohammad
narimani
محمد
نریمانی
narimani@uma.ac.ir
10031947532846008785
10031947532846008785
Yes
professor Department of psychology Islamic Azad University , factuly of education and psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, iran
استاد ممتاز روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل،ایران.