fa
jalali
1393
9
1
gregorian
2014
12
1
3
3
online
1
fulltext
fa
معرفی یک مدل سازمانی نیمه متمرکز برای سازماندهی و گسترش خدمات آموزش بیمار: با نقش محوری
Introducing a semi-centralized organizational model for organizing and developing patient education services: the pivotal role of nurses
مقدمه: آموزشبیمار حلقهی فراموش شده مراقبت بالینی اثربخش در مراکز درمانی کشورمان است، نبود سیاست هماهنگ برای سازماندهی نیرو به منظور گسترش خدمات آموزش بیمار، منجر به عدم ارایه خدمات موثر به بیماران برای دستیابی به "مراقبت از خود" در راستای رسالت سازمانهای بهداشتی – درمانی میشود.
هدف : معرفی یک مدل سازمانی نیمهمتمرکز برای سازماندهی خدمات آموزش بیمار با تاکید بر نقش محوری پرستاران است.
مواد و روشها: مطالعه بخشی از بازتاب اقدامپژوهیگسترشنقش پرستاران آموزشدهندهی الزهرا(س) است که بر اساس مدل اقدامپژوهی ارتقادهنده-رهاییبخش از دی ماه 1390 در مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان آغاز شده است. سازماندهی تیم مرکزی و گروههای راهبردی و بازخوردی و استفاده از مهارتهای رهبری تغییر با فرایند مشارکتجویانه، برنامهریزی راهبردی و عملیاتی، منجر به گسترش خدمات آموزش بیمار شد. ساختار سازمانی، تعاملات و نقشهای پرستاران در سازماندهی اقدامات فوق، از 115مکاتبه اداری، بیش از 1000رایانامه و740صفحه مستندات مشارکت بالین و دانشگاه، به صورت هدفمند جمعآوری و تحلیل محتوای کیفی مستمر دادهها به صورت قراردادی وتجمعی انجام شد.
یافتهها: از تئوری زنده اقدامپژوهی با مضمون «پرستار در نقش رهبر و مدیر»، با تأیید 10 متخصص طرحوارهای با عنوان «مدل سازمانی نزدیکتر کننده» برای سازماندهی خدمات آموزشبیمار در مرکز الزهرا(س) استخراج گردید. مدل فوق نشاندهنده درونمایههای ساختاری، برنامههای مشارکتجویانه و تعاملات نزدیکتر حوزههای سهگانه دانشگاهی و خدمات بهداشتی درمانی و تلاش سازماندهی شده پرستاران در استقرار ساختار تخصصی و نیمهمتمرکز پروژه اقدامپژوهی دانشجویی، در بستر عناصر زمینهای شامل منابعجامعه، گیرندگان و ارائهدهندگان خدمات بیمارستانی، به منظور جلب مشارکت عناصر اجرایی معاونتهای آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است که به توسعه خدمات آموزشبیمار منتهی گردیده است.
نتیجهگیری: مدل سازمانی نزدیکترکننده چگونگی همکاری حوزه آموزشی-پژوهشی وحوزههای بهداشت و درمان با ایفای نقش مؤثر پرستاران در سازماندهی و گسترش خدمات آموزشبیمار طی یک پروژه اقدامپژوهی مشارکتی را تبیین میکند. با توجه به نتایج مثبت مطالعه و با شکلگیری معاونت پرستاری در نظام سلامت کشور ما ایران، آزمون این مدل برای گسترش خدمات آموزش بیمار و ارتقای نقش آموزشی پرستاران از طریق اقدامپژوهی در عرصههای مشابه یا محدوده وسیع تر پیشنهاد میشود.
Introduction: Patient education is the missing link for effective clinical care in our hospitals. In accordance with the mission of the health system, lack of a coordinated policy in organized human resources in patient education services, resulting in a failure to provide effective services to patients to achieve "self-care".
Aim: To introduce a semi-centralized organizational model emphasizing the pivotal role of nurses in organizing patient education services.
Methods: This study is part of the reflection phase of the Nurse-Educators' Al-Zahra Role Expansion Action Research(NEAREAR Project) in Al-Zahra educational Hospital in Esfahan which has been started from January 2012, conducted through Enhancement-Emancipator Model of action research. By organizing three groups of the Core Team, Steering groups and Feedback communities and using leadership for change skills, the strategic process and operational planning of the participatory project led to development of patient education services. Data on organizational structure, interactions and roles of nurses in organizing above mentioned actions, purposefully collected from 115 administrative correspondences, over than 1,000 emails and 740 pages of documentation during clinical-academic partnership. Conventional and summative qualitative content analysis was performed on a continuous basis.
Findings: From the enlightening process of the Living theory of action research, themed "the nurses' role as leaders and managers", the "Nearer organizational model", was extracted for organizing patient education services in Al-Zahra educational Hospital with approval of 10 experts including structural themes, participatory programs and closer academic-clinical interactions in both health care and therapeutic sectors. The "Nearer model" represents organized efforts of nurses in the establishment of an semi centralized professional structure of a scholar action research project, led to encourage nearer participation of the three executive components of healthcare system in the Deputies of Education & Research, Health and Treatment in the triple context of the underlying elements of the community resources, recipients and providers of health care services, that resulted to the development of the patient education services in a hospital.
Conclusion: The model explains how the collaborative actions of educational research, health care, can be closer by effective role of nurses in organizing and expanding patient education services during a participatory action research project. Given the positive results of the study, and according to the formation of Nursing Deputy in our Health System in Iran, it is suggested to test the model for promote the role of nurses in patient education services through action research for development of the patient education services in similar fields or in larger scales.
action research, nurses, organizational model, patient education services
آموزش بیمار, اقدام پژوهی, ایران, پرستاران, مدل سازمانی
8
25
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-523-2&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/1
1393/5/10
2014/10/27
1393/8/5
Parvaneh
khorasani
Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences
پروانه
خراسانی
khorasanp@gmail.com
0031947532846003646
0031947532846003646
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی -دانشکده پرستاری و مامایی
Maryam
Rassouli
Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences
مریم
رسولی
rassouli.m@gmail.com
0031947532846003647
0031947532846003647
Yes
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی -دانشکده پرستاری و مامایی گروه اطفال
Soroor
Parvizy
Department of Pediatric Nursing, Nursing and Midwifery Faculty, Center for educational research in medical sciences(CERMS), Iran university of medical sciences
سرور
پرویزی
s_parvizy@yahoo.com
0031947532846003648
0031947532846003648
No
دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی ایران
Mansoureh
Zagheri-Tafreshi
Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Shahid Beheshti University of Medical Sciences
منصوره
زاغری تفرشی
tafreshi45@hotmail.com
0031947532846003649
0031947532846003649
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی -دانشکده پرستاری و مامایی گروه مدیریت پرستاری
Mahmood
Nasr-Esfahani
Al-Zahra teaching hospital, Medical University of Isfahan
محمود
نصراصفهانی
salamat@azh.mui.ac.ir
0031947532846003650
0031947532846003650
No
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س)
fa
درک پرستاران از فضای دانش آفرینی در بالین بر اساس یک مطالعه کیفی
Clinical nurses' perception to atmosphere of creation knowledge: a qualitative study
مقدمه: با رشد پدیده حرفه ای شدن در پرستاری، مفهوم دانش پرستاری و تقویت بدنه دانش پرستاری اهمیت بیشتری پیدا کرده است پرستاری به عنوان یک حرفه علمی باید در ارائه خدمت به مددجویان، نگاهی عمیق به تولید، انتشار و استفاده از دانش داشته باشد.
هدف: این پژوهش با هدف تبیین درک پرستاران از فضای دانش آفرینی در بالین پرستاری انجام شده است.
مواد و روش ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است. 17مصاحبه با پرستار و سرپرستاران بیمارستانهای آموزشی ؛ امام خمینی و شریعتی شهرتهران با روش نمونه گیری مبتنی برهدف درسال (1393) انجام شد. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته گردآوری و سپس با روش تحلیل محتوای قراردادی تحلیل شدند.
یافته ها: در این پژوهش 4 تم اصلی از تجارب مشارکت کنندگان به دست آمد که شامل "بحث علمی"، "اشتراک گذاری تجارب بالینی"، "غنی نمودن کنفرانس و راندهای بخش" و "بر قراری ارتباط بین فردی" بودند.
نتیجه گیری: فضای دانش آفرینی در بالین پرستاری یک فضای تعاملی است . لذا، مدیران پرستاری باید شرایطی را فراهم نمایند تا پرستاران ضمن داشتن ارتباطات مناسب بین فردی، به داشتن بحثهای علمی بیشتر در هنگام کنفرانسها، راندهای بالینی، گزارشهای پرستاری، تحویل گرفتن و تحویل دادن بیماران تشویق شده و تمایل بیشتری به اشتراک گذاری تجربیات بالینی خود داشته باشند.
Introduction: Increasing growth professionalization in nursing resulted to importance the concepts of nursing knowledge and enrichment of structure of nursing knowledge. Nursing as a scientific profession for providing nursing services to clients should be notice and deep understand to creation, disseminate and applying knowledge.
Aim: The main aim of this study was explored clinical nurses' perception to atmosphere of creation knowledge.
Material and Method: This study was done in qualitative approach and content analysis. Semi- structures interviews (17) with clinical nurses and head nurses who selected purposefully were done. They were worked in teaching hospitals Imam Khomieni and Shariate in Tehran city in 2013.Data were analyzed with Conventional Content Analysis. .
Results: Findings showed that four themes derived from content analysis scientific discussion, sharing clinical experiences, enrichment clinical rounds and conferences and inter- relationship.
Conclusion: Based on results, atmosphere of creation knowledge is an interactional atmosphere, so, nurse managers should be provide situations that clinical nurses have inter relationship with colleagues, share their selves' experiences and have clinical rounds more than now.
creation knowledge atmosphere, clinical nurse, content analysis, qualitative study
آنالیز محتوی, فضای دانش آفرینی, پرستار بالینی, مطالعه کیفی
26
34
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-478-2&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/12014/03/16
1392/12/25
2014/10/272014/12/7
1393/9/16
Kamal
salehi
Tarbiat Modares University
کمال
صالحی
K.salehi@modares.ac.ir
0031947532846003651
0031947532846003651
No
دانشگاه تربیت مدرس تهران
sima
mohammad khan kermanshahi
Tarbiat Modares University
سیما
محمد خان کرمانشاهی
kerman_s@modares.ac.ir
0031947532846003652
0031947532846003652
Yes
دانشگاه تربیت مدرس تهران
Eesa
mohamadi
Tarbiat Modares University
عیسی
محمدی
mohamade@modares.ac.ir
0031947532846003653
0031947532846003653
No
دانشگاه تربیت مدرس تهران
mohammad
hassanzadeh
Tarbiat Modares University
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
0031947532846003654
0031947532846003654
No
دانشگاه تربیت مدرس تهران
fa
توسعه ی مدل خطاهای دارویی پرستاران: مطالعه ی تلفیقی
Development of nurses’ medication error model: mixed method
مقدمه : خطاهای پزشکی ازچالشهای مهم تهدیدکنندهی ایمنی بیمار درتمامی کشورهاست. از شایعترین خطاهای پزشکی شناخته شده میتوان به خطاهای دارویی اشاره کرد.
هدف : این مطالعه با هدف توسعه ی مدل نظری خطای انسانی با رویکرد تلفیقی با توجه به بستر فرهنگی و سیستم های مراقبتی در ایران انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت تلفیقی (کمی – کیفی) در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران (1392)انجام شده است. در بخش کمی، عوامل مرتبط با خطاهای دارویی در قالب مدلی که براساس مدل خطای انسانی ریزن (Reason)طراحی شده بود، آزمون گردید. نمونه ها، تعداد 150 پرستار شاغل بودند. ابزارهای پژوهش در این مطالعه پرسشنامه ای شامل اطلاعات جمعیت شناسی، ابزار های سنجش متغیر های مدل ریزن از جمله؛ پیچیدگی مراقبت پرستاری والسکوئیز (Velasquez) در سال 2005 ، پویایی کار سالیر (Salyer) در سال 1996 ، ارتباط پزشک- پرستار گیتل و همکاران (Gittell et al) در سال 2000 ، تعهد کاری مینیک و همکاران (Minick et al) در سال2003 ،جو یادگیری روبویک و همکاران (Rybowiak et al) در سال 1999و گزارش خطای دارویی ویکفیلد و همکاران (Wakefield et al) در سال2005 را برای تعیین عوامل فردی و سازمانی مرتبط با خطای دارویی براساس مدل خطای انسانی ریزن (Reason)تکمیل کردند. در بخش کیفی مطالعه، همزمان با استفاده از تحلیل محتوای هدایت شده، عوامل موثر بر بروز خطاهای دارویی از دیدگاه 20پرستار، تبیین گردید. برای تحلیل داده از نرم افزارSPSS نسخه ی 16 وLISREL نسخه 8/8 با روش تحلیل مسیر در سطح معناداری 01/0 استفاده گردید و سپس از تلفیق نتایج دو بخش جهت توسعه ی مدل استفاده شد.
یافته ها: اکثریت پرستاران (7/44%) در محدوده ی سنی 40-31 سال قرار داشتند و تجربه ی کاری آنها بین 80/6± 10/10سال بود. شاخصهای برازش مدل نشان دادند که مسیرهای در نظر گرفته شده جهت ارتباط بین متغیرها مناسب پیش بینی شده است. همبستگی بین متغیر جو یادگیری با تعهد کاری با ضریب استاندارد شده (40/0r=) و جو یادگیری با ارتباط پزشک - پرستار با ضریب استاندارد شده (20/0r=) وجود داشت و بین بقیه متغیرها ( عوامل محیط کار: پیچیدگی مراقبت و پویایی کار و عوامل فردی: سن و سابقه کار) ارتباط معنی دار ی مشاهده نشد. دربخش کیفی، مشارکت کنندگان در این مطالعه عوامل تاثیر گذار بر خطاهای دارویی را در3 درون مایه اصلی عوامل فردی شامل" ویژگی های فردی - روانی پرستاران "،" خطای ناشی از دستورات پزشکی "و عوامل سازمانی" شامل "شرایط کاری دربخش"،"اطلاعات دارویی پرستار"،" خطای ناشی از ماهیت حرفه پرستاری"و" عوارض خطاهای دارویی " و ویژگی های بیماران و فرهنگ سازمانی شامل "فرایند یادگیری " و " فرایند مدیریت خطر " را بیان کردند. مدل تلفیقی نشان دهنده ترکیب این متغیر ها در مدل ازمون شده است .
نتیجه گیری: مدیران پرستاری با دانستن عوامل سازمانی و فرهنگ سازمانی در بروز این خطاهای مهم و قابل پیشگیری، اقدامات لازم در جهت از بین بردن این عوامل و کاهش بروز خطاهای دارویی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.
Introduction: Medical errors are one of the major threats for the patient safety in all countries. Medication errors are the most common medical mistakes.
Aim: The aim of this study was to develop a theoretical model of human error mixed method with the cultural context of the health care system is in Iran.
Material and methods: This mix method study was done (quantitative – qualitative approach) in Shahid Beheshti University of Medical Sciences Hospitals in Tehran in 2013. The quantitative section, factors associated with medication errors in the Reason human error model were tested. The nursing staffs (n = 150) were selected and completed these tools demographic data, Velasquez (2005), Salyer (1996), Gittel et al(2000), Minick et al(2003), Wakefield et al(2005) and Rybowiak et al(1999) and organizational factors based on Reasons Human Error Model. In the qualitative section, data were collected by semi-structured interviews with 20 nurses who were selected using purposeful sampling. Using SPSS-PC (v.16), and LISREL 8.8 data were analyzed by descriptive and path analysis tests (P_ value<0.01).
Results: showed that the age of the majority of nurses ranged between 31 to 40 years old (44.7%) and they had 10.60±7.24 years of work experience. Model fit indices showed that the paths considered for relationship between variables was appropriately predicted. Learning climate correlated with work commitment with standardized coefficient of (r =0.40) and learning climate correlated with physician - nurse communication with standardized coefficient of (r =0.20). There was no significant relationship between other variables (such as work environment factors: complexity of care, work dynamics, and individual factors such as age and work experience). In the qualitative section content analysis derived three themes, individual factors: "individual characteristics and psychiatric nurses, "error caused by doctor's orders", Organizational factors: " working conditions "," nurses medical information "," unavoidable error in nursing ", characteristics of patients “and" complications of medical error" and also, Organizational culture includes "learning process" and "risk management process". For designing model Mixed these two section results could be mixed and the findings showed that factors organizational might be considerably in error occurrences.
Conclusion: Nurse managers to understand organizational factors and organizational culture important to prevent these errors, take actions to eliminate these factors and reduce the incidence of medication errors in the priority of their program.
medication error model Reason, mixed method, medication error model development
مدل خطای دارویی ریزن , مطالعه ی تلفیقی, توسعه ی مدل خطای دارویی
35
50
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-426-2&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/12014/03/162014/09/1
1393/6/10
2014/10/272014/12/72014/11/29
1393/9/8
Mansoureh
Zagheri Tafreshi
Nursing & Midwifery School, Shahid Beheshti Medical Sciences University, Tehran, Iran
منصوره
زاغری تفرشی
0031947532846006066
0031947532846006066
Yes
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Maryam
Rassouli
PhD, RN. Assistant professor, Nursing & Midwifery School, Shahid Beheshti Medical Sciences University, Tehran, Iran
مریم
رسولی
0031947532846006067
0031947532846006067
No
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری- مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Farid
Zayeri
Biostatisticsy School, Shahid Beheshti Medical Sciences University, Tehran, Iran
فرید
زایری
0031947532846006068
0031947532846006068
No
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده آمار حیاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
Marzieh
Pazookian
Nursing & Midwifery School, Shahid Beheshti Medical Sciences University, Tehran, Iran
مرضیه
پازکیان
0031947532846006069
0031947532846006069
No
پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
fa
ارتباط توانمندی روان شناختی با تنشهای روانی در پرستاران بیمارستانهای آموزشی
The relationship between psychological empowerment and psychological strain among clinical nurses in educational hospitals
مقدمه: تنشهای روانی جزء اجتناب ناپذیری از حرفه پرستاری بوده که میتواند پیامدهای مهمی را همانند نارضایتی پرستاران و افت کیفیت مراقبت به دنبال داشته باشند. در این میان توانمندی روانشناختی پرستاران از طریق افزایش کارایی، انگیزه شغلی و بروز رفتارهای خلاقانه در آنها خواهد توانست نقش مهمی در کاهش تنشهای روانی آنها در محیطهای درمانی داشته باشد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین توانمندی روان شناختی و تنشهای روانی در پرستاران بیمارستانهای آموزشی شهرکرد انجام شده است.
مواد و روشها : مطالعه حاضر پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که بر روی 200 نفر از پرستاران بیمارستانهای آیت الله کاشانی و هاجر شهرکرد در بهمن ماه (1392) انجام شده است. پرستاران به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای توانمندی روان شناختی اسپریتزر (Spreitzer,1995) و تنش روانی اوسیپو (Osipow,2001) که دارای پایایی محاسبه شده به روش آلفای کرونباخ (90/0) بودند؛ جمعآوری و توسط نرم افزار Spss16 و آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی(تی تست، انالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که فقط بعد "معنیداری کار" از میان ابعاد مختلف توانمندی روان شناختی با تنش روانی رابطهی معنیداری داشته است(05/0P<). میانگین نمرهی توانمندی روان شناختی و تنش روانی در پرستاران نیز در حد متوسط به بالابوده است.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت بعد "معنیداری کار" از میان ابعاد مختلف توانمندی روان شناختی میتوان گفت که ارتقاء احساس ارزشمند بودن در پرستاران و همچنین در نظر گرفتن راهکارهایی برای افزایش این احساس میتواند در کاهش تنش های شغلی در آنان و اثر بخشی بیشتر آنان در سیستمهای بهداشتی نقش مهمی داشته باشد.
Background: Job strain is an inevitable part of the nursing profession that has important consequences such as dissatisfaction and decreased of quality of care. Nurses' psychological empowerment would be vital role in reducing psychological strain in the work place, through increasing staff efficiency, motivation and creativity behaviors.
Aim: The aim of this study was relationship between psychological empowerment and psychological strain among clinical nurses in educational hospitals in Shahrekord city.
Material and Method: This study's design was a descriptive-analytical that was done on (200) clinical nurses who worked in Hajar and Kashani hospitals in 2013. They were selected by quota method. Data were collected by psychological empowerment (Spreitzer, 1995) and psychological strain (Osipow, 2001) questionnaires. Their reliabilities were (0.90) by α- Chronbach .The data were analyzed by the software Spss16 and statistics tests such as t-test, ANOVA and Pearson correlation.
Findings: Results showed that only "work meaningfulness" in dimensions of psychological empowerment questionnaire had relationship with psychological strain (P< 0/05).The mean of psychological empowerment and psychological strain among nurses was moderate to high.
Conclusion: Based on findings would be comment that improving self-worthiness in nurses and also considering ways for increasing this nurses' feeling would be decreased nurses' psychological strain and their effectiveness in health system have a vital role .
clinical nurse, psychological empowerment, psychological strain
توانمندی روان شناختی, تنش روانی, پرستار بالینی
51
60
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-338-2&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/12014/03/162014/09/12014/07/13
1393/4/22
2014/10/272014/12/72014/11/292014/12/27
1393/10/6
somayeh
mohammadi
Shahre kord univercity of medical science
سمیه
محمدی
s.mohammadi.nfc@gmail.com
0031947532846003659
0031947532846003659
No
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
mostafa
Roshanzadeh
birjand univercity of medical science
مصطفی
روشن زاده
mroshanzadeh62@bums.ac.ir
0031947532846003660
0031947532846003660
Yes
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
fa
بررسی ارتباط بین هویت سازمانی ، رضایت شغلی و رفتار شهروندی در پرستاران
Assessing relationship between organizational identity, job satisfaction and organizational citizenship behaviors in nurses
مقدمه:حساسیت کار پرستاران، اضطراب در شغل و ارایه مراقبت با کیفیت از بیماران، لزوم رفتار داوطلبانه فراتر از نقش را در بین آنها برجسته می کند. لذا؛ شناخت عوامل موثر بر بروز این رفتار های فرا نقش در پرستاران مهم است ، زیرا به مدیران پرستاری کمک میکند که در برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت مراقبت این عوامل را مورد توجه قرار دهند. هدف : بررسی رابطه بین هویت سازمانی با رضایت شغلی و رفتارهای شهروندی سازمانی یا فرانقش پرستاران است . مواد و روشها : این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی بوده که در سال (1391) انجام شده است .جامعه مطالعه؛ کلیه پرستاران در بیمارستان امام خمینی(ره) شهر ارومیه بوده که با نمونه گیری به شیوه طبقه ای ساده متناسب با حجم جامعه آماری هر بخش با استفاده از جدول مورگان تعداد( 201 ) نفر به عنوان حجم نمونه تصادفی انتخاب شدند .برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه های: هویت سازمانی (آشفورت و مائل،1989)، رضایت شغلی (برایفیلد و روت، 1951) و رفتار شهروندی سازمانی (پودساکوف و همکاران 2000) استفاده شده است که ضرایب پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بترتیب ( 75/0، 73/0 و 77/0 ) بوده است. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی خطی و تحلیل مسیری در برنامه SPSS (19) تجزیه و تحلیل شده اند. یافته ها: هویت سازمانی با رضایت شغلی ( 48/0) و رضایت شغلی با رفتار شهروندی (57/0) در سطح ( 01/0 ) ارتباط مثبت و مستقیم داشتند، که بیشترین اثر در بین متغیرها بود و هویت سازمانی با رفتار شهروندی (28/0) در سطح( 01/0 ) ارتباط مثبت و غیرمستقیم داشت . هویت سازمانی و رضایت شغلی در مجموع(29/0) از تغییرات رفتار شهروندی را پیش بینی میکنند و هویت سازمانی هم( 20/0) از واریانس رضایت شغلی را تبیین میکند. نتیجه گیری : در راستای یافته ها به مدیران پرستاری و بیمارستان ها پیشنهاد می شود که به برنامه ریزی هایی بپردازند که با افزایش ادراک پرستاران از هویت سازمانی، رضایت شغلی آنها را بهبود دهند تا زمینه مناسبی برای رفتارهای شهروندی یا فرانقش آنان فراهم گردد.
Introduction: In nursing care work sensitivity, job anxiety and delivery high quality nursing care to the patients resulted to necessitate nurses' organizational citizenship behaviors. So, reorganization these factors that influence on nurses' organizational citizenship behaviors are important. Because these factors could be helped to nurse managers who consider them for high qualified nursing care planning.
Aim: The aim of this study was identify the relationship between organizational identity, nurses' job satisfaction and extra-role behaviors.
Methods: This is a descriptive-correlational study that was done by in (2012).All of the nurses in the Imam Khomeini hospitals in Urmia city were samples that cluster sampling was used with proportional allocation for each unit. By using Morgan method (201) nurses were selected randomly. For data gathering these questionnaires were used Corporate Identity (Ashfourt; Miley, 1989), job satisfaction (Brayfield;Roth, 1951) and Organizational Citizenship Behavior (Podsakouf; et.,al 2000) that their reliability by α –Chronbach were ( 0.75, 0.73 and 0.77) respectively. Data were analyzed by linear correlation and path analyses by SPSS (19) software.
Results: Organizational identity and nurse' job satisfaction (0.48), and nurses' job satisfaction with organizational citizenship behaviors (0.57) had direct and positive relationship (p<0.01) that it was more effect than the other variables. And organization identity with nurses' extra-role behaviors (0.28) had indirect and positive relationship (p<0.01). Organizational identity and job satisfaction together predict variance (0.29) nurses' organizational citizenship behaviors and also, organizational identity predicts variance (0.20) nurses' job satisfaction.
Conclusion: In order to finding, suggests to nurse managers and hospital administrators for increasing nurses' perception to organizational identity planning that it would be promoted their job satisfaction and it is provide suitable context for nurses' organizational citizenship behaviors.
job satisfaction, nurse, organizational identity, organizational citizenship behaviors
پرستاران , رضایت شغلی, رفتارهای شهروندیسازمانی, هویت سازمانی
61
67
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-237-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/12014/03/162014/09/12014/07/132013/01/25
1391/11/6
2014/10/272014/12/72014/11/292014/12/272014/06/10
1393/3/20
Akbar
Nili Pour tabatabaee
Iran
اکبر
نیلی پور طباطبایی
Akbarnilipour@yahoo.com
0031947532846003644
0031947532846003644
No
ایران
Masoud
Biglari
Iran
مسعود
بیگلری
m.biglari60@yahoo.com
0031947532846003645
0031947532846003645
Yes
ایران
fa
انگیزه های کارآفرینانه درک شده توسط پرستاران کارآفرین ایرانی: یک مطالعه کیفی
Perceived entrepreneurial motivators by Iranian nurse entrepreneurs: a qualitative study
مقدمه: جهت پاسخ گویی به نیازهای روزافزون و نوپدید مردم در بخش سلامت، ضروری است تا پرستاران دامنه کاری خود را از بیمارستان به جامعه توسعه داده و جهت ارائه نقش های کارآفرینی در سطوح مختلف مراقبتی آماده شوند. بی شک انتخاب مسیر کارآفرینی و به دنبال آن خطر کردن، تحمل ابهام و رویارویی با انواع موانع و مشکلات، نیاز به انگیزه ها و محرک های قوی دارد.
هدف: مطالعه حاضر با هدف توصیف انگیزه های کارآفرینانه درک شده توسط پرستاران کارآفرین ایرانی انجام گردید.
مواد و روش ها: این مطالعه یک تحقیق کیفی بود که بین سال های 1392- 93 انجام شد و در آن از روش آنالیز محتوای گرانهایم و لاندمن (2004) برای جمع آوری و آنالیز داده ها استفاده شد. 13 پرستار کارآفرین به صورت هدفمند انتخاب شده و داده ها توسط مصاحبه های بدون ساختار جمع آوری گردید.
یافته ها: در نتیجه تجزیه و تحلیل داده ها، پنج تم اصلی شامل ارتقاء حرفه ای، خدمت رسانی به جامعه، دستاوردهای معنوی، کسب درآمد بیشتر و اشتغال زایی به دست آمد.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهد که پرستاران برای ورود به کارآفرینی پرستاری و رویارویی با چالش ها و مشکلات آن، به انگیزه های والایی نظیر ارتقاء حرفه ای، خدمت رسانی به جامعه و دستاوردهای معنوی نیاز دارند. از یافته های این پژوهش می توان جهت آشنایی پرستاران و دانشجویان پرستاری با انگیزه های پرستاران کارآفرین و تقویت گرایش آنها به کارآفرینی در حوزه سلامت استفاده نمود.
Introduction: To meet the growing and emerging new health needs, it is essential that nurses develop scope of their practices from hospital to community and be prepared for entrepreneurship roles in care different levels. Strong incentives are required to choose entrepreneurial career paths, risk-taking, tolerance for ambiguity and deal with a variety of obstacles.
Aim: The purpose of this study was to explore and describe the perception of Iranian nurse entrepreneurs from entrepreneurship motivators.
Material and Methods: A qualitative design using a content analysis approach Graneheim and Lundman's (2004) was applied for data gathering and analysis in 2013-2014. In this study thirteen nurse entrepreneurs were selected through purposive sampling. Unstructured interviews were conducted to collect data.
Results: The data analysis resulted in five main themes: professional promotion, social advantages, spiritual achievement, financial achievement and employment.
Conclusions: The findings shows that nurses to engage in nursing entrepreneurship need higher motivations such as professional promotion, social advantages and spiritual achievement. The findings can be used for tendency to nursing entrepreneurship in nurses and nursing students.
content analysis, entrepreneurship, motivators, nursing
انگیزه ها, پرستاری, آنالیز محتوا, کارآفرینی
68
77
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-569-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/12014/03/162014/09/12014/07/132013/01/252014/10/16
1393/7/24
2014/10/272014/12/72014/11/292014/12/272014/06/102014/12/7
1393/9/16
Simin
Jahani
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, IR Iran
سیمین
جهانی
jahanisimin@yahoo.com
0031947532846003661
0031947532846003661
No
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
2- Heidarali
Abedi
Isfahan(Khorasgan) Branch, Islamic Azad University
حیدر علی
عابدی
habedi@khuisf.ac.ir
0031947532846003662
0031947532846003662
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
4- Masoud
Fallahi Khoshknab
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
مسعود
فلاحی خشکناب
fallahi@uswr.ac.ir
0031947532846003663
0031947532846003663
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- Nasrin
Elahi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, IR Iran
نسرین
الهی
elahi-s@ajums.ac.ir
0031947532846003664
0031947532846003664
No
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
fa
کندوکاوی بر واقعیت های زنده نظارت آموزشی
Inquiry lived facts in educational supervision
مقدمه :
نظارت در آموزش از سازوکارهای بسیار مهم است که به بهبود اثربخشی و در نهایت ارتقای کیفیت آن در نظام آموزش عالی منجر میشود. اجرای یک نظارت ایده آل منطبق بر اهداف آموزشی، مستلزم شناخت واقعیت های حاکم بر آن و برنامه ریزی برای مدیریت بهتر آن است.
هدف : شناسایی واقعیت های نظارتی است که میتواند در جو سازمانی دانشگاه به عنوان امتیاز یا محدودیت بر نظارت مدیران آموزشی اثر بگذارد.
مواد و روش ها: مطالعه کیفی حاضر با روش تحلیل محتوی انجام شد. مشارکت کنندگان این پژوهش اعضای هیئت علمی و مدیران گروه های آموزشی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که به روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. داده ها به کمک 10 مصاحبه نیمه ساختاریافته به دست آمد. مصاحبه ها ضبط وسپس با دقت پیاده و با استفاده از روش تحلیل محتوی قراردی تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: تحلیل محتوی توصیف های غنی مشارکت کنندگان منجر به استخراج (6) درون مایه اصلی شامل کمبود وقت، تعدد نقش، کمبود نیرو، ماهیت پیچیده نظارت، دشوار بودن نظارت بر فرد متخصص و نبود اختیارات کافی در نظارت بوده است.
نتیجه گیری : به منظور بهبود کیفیت آموزش در پرستاری، باید استفاده از روشهای متنوع دیگری از جمله نظارت مشارکت مورد تمرکز و توجه مدیران پرستاری در دانشگاه ها قرار گیرد تا مشکلات موجود رفع گردد.
Introduction: Educational supervision is the most important ways that resulted to efficiency and quality improvement in higher education system. For implementing ideal supervision, educational managers should be assess and diagnosis facts of it and then planning for its' effective management. Aim: The aim of this study was diagnosis of educational supervision facts in a universities that might be effect on supervision performance educational managers, positively or negatively. Method: This study was content analysis as a qualitative study. Educator and educational departments' managers participated in this study who were worked in nursing school in Medical Sciences University of Mashad. They were selected purposively. Data were gathered by (10) semi- structured interviews that they recorded and then transcribed carefully and analyze by Conventional Content Analysis. Findings: Six explicit themes derived from interviews' content analyses time shortage, variety of roles, staff shortage, complex supervision's identity, difficulty of experts' supervision and lack of authority fit to supervision. Conclusion: For quality improvement in nursing education should be use different method for educational supervision in universities such as participative supervision for problem solving.
educational supervision, nursing education, nurse manager
آموزش پرستاری, مدیر پرستاری - نظارت آموزشی
78
87
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-502-1&slc_lang=fa&sid=1
2014/08/12014/03/162014/09/12014/07/132013/01/252014/10/162014/04/24
1393/2/4
2014/10/272014/12/72014/11/292014/12/272014/06/102014/12/72014/12/3
1393/9/12
najmeh
valizadehzare
Medical of science university
نجمه
ولی زاده زارع
valizadehn@ums.ac.ir
0031947532846003665
0031947532846003665
Yes
دانشگاه علوم پزشکی
mohamadreza
ahanchian
Ferdosi University of mashhad
محمدرضا
آهنچیان
mrahanchian@yahoo.co.uk
0031947532846003666
0031947532846003666
No
دانشگاه فردوسی