fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
6
3
online
1
fulltext
fa
رابطه جامعهپذیری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی در پرستاران
The relationship between organizational socialization and organizational indifference in nurses
مقدمه: یکی از اولویتهای مدیریت منابع انسانی بهویژه در مورد مشاغل دشوار و تنشزا همچون پرستاری، کاهش بیتفاوتی سازمانی است؛ چرا که روح بیتفاوتی در رفتار کارکنان، انگیزه کار و تلاش را از آنان میگیرد و میتواند زمینهساز بسیاری از بروندادهای منفی گردد. در این زمینه بهنظر میرسد که توجه به سیستم اجتماعی سازمان بتواند یکی از استراتژیهای کاهش بیتفاوتی سازمانی باشد.
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه جامعهپذیری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی در میان پرستاران بوده است.
مواد و روشها: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه پرستاران بیمارستان بعثت شهر سنندج مشتمل بر 539 نفر بودهاند.با استناد به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 225 پرسشنامه به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده در میان پرستاران توزیع شد که از این تعداد، 161 پرسشنامه بهصورت کامل بازگردانده شد. گردآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه جامعهپذیری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی انجام گرفت. روایی و پایایی پرسشنامهها نیز بهترتیب با استناد به نظر متخصصان و ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد که به ترتیب برابر با 0.898 و 0.933 بود. در نهایت جهت تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS16 و استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: میانگین و انحراف استاندارد متغیر جامعهپذیری سازمانی برابر با 0.698±3.15 بوده است. میانگین و انحراف استاندارد متغیر بیتفاوتی سازمانی نیز برابر با 0.672±2.81 بود. بین جامعهپذیری سازمانی و بیتفاوتی سازمانی در میان پرستاران، رابطه منفی و معنادار وجود داشت (0.01>P). همچنین دو بعد تفاهم و حمایت همکاران، پیشبینیکننده منفی و معنادار بیتفاوتی سازمانی بودند (0.01 >P).
نتیجهگیری: مدیران بیمارستانی میتوانند از طریق روشن نمودن انتظارات از پرستاران، شفافسازی قوانین و مقررات، نمایش رفتارهای حمایتی، توسعه فعالیتهای مشارکتی و تصریح چشمانداز آینده سازمان، زمینه کاهش بیتفاوتی سازمانی در پرستاران را فراهم آورند.
Introduction: One of the priorities of human resource management, especially in difficult and stressful occupations, such as nursing is reducing organizational indifference. Because the spirit of indifference in employee behavior reduces their motivation and effort and it can produce a lot of negative outcomes. In this regard, it seems that attention to social system of organization can be one of strategies to reduce organizational indifference.
Aim: The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational socialization and organizational indifference among nurses.
Material & Method: The method of study was desCRiptive -correlation. The statistical population of the study was all nurses of Beasat hospital in Sanandaj city who consisted of 539 people. According to Krejcie and Morgan's table, 225 questionnaires were distributed randomly among nurses that 161 questionnaires were returned completely. Data were collected using organizational socialization and organizational indifference questionnaires. The
validity and reliability of the questionnaires were confirmed, according to experts, and CRonbach's alpha coefficient (0.898 and 0.933) respectively. Finally, the data were analyzed using Pearson Correlation test and Multiple Regression analysis by SPSS16.
Results: The mean and standard deviation of the organizational socialization was 3.15 ± 0.698. Also, the mean and standard
deviation of the organizational indifference was 2.81 ± 0.672. There was a negative and Significant relationship between organizational
socialization and organizational indifference among nurses (p <.01). In addition, two dimensions of understanding and peer support were negative and Significant predictors of organizational indifference (p <0.01).
Conclusion: According to the findings, hospital nurse managers can reduce nursing organizational indifference by clarifying the expectations of nurses, clarifying laws and regulations, displaying supportive behaviors, developing participatory activities and highlighting the future vision of the organization.
nurses, organizational socialization, organizational indifference
جامعهپذیری سازمانی, بیتفاوتی سازمانی, پرستاران
9
16
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-745-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/30
1396/9/9
2018/02/17
1396/11/28
Siroos
Ghanbari#
#PhD. Assistant Professor, Education Management, Faculty of Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
سیروس
قنبری#
siroosghanbari@yahoo.com
4050749300
0031947532846007315
Yes
#دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
Khalil
Zandi
PhD. Education Management, Faculty of Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
خلیل
زندی
zandikhalil@yahoo.com
3733083148
0031947532846007316
No
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
Saadst
Amani
M A. Education Management, Faculty of Humanities, Kordestan University,Sanandaj, Iran
سعادت
امانی
saadata98@gmail.com
3733167732
0031947532846007317
No
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
fa
ارائه مدل ساختاری ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در پرستاران براساس منابع قدرت مدیران و نقش میانجی اداراک از عدالت سازمانی
The structural model of personality traits of nurses' entrepreneurship based on the sources of power of managers and the role of administrative mediator of organizational justice
مقدمه: امروزه، سازمانها با فرصتها و تهدیدهایی مواجه هستند که رویارویی با آنها نیازمند راهحلهای کارآفرینانه است، وجود کارآفرینی و انسانهای کارآفرین در سازمان موجب ایجاد بستر موفقیت و بقاء سازمان میشود.
هدف: مطالعه حاضر جهت ارائه مدل ساختاری ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در پرستاران براساس منابع قدرت مدیران و نقش میانجی اداراک از عدالت سازمانی در بیمارستانهای شهرستان میاندوآب است که در سال (1396) انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است. نمونه مورد نیاز براساس جدول مورگان برابر با (152) نفر با روش تصادفی- طبقهای نسبتی از جامعه آماری انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه های استاندارد منابع قدرت هینکین وشرایخیم (1989)، ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی(مرکزدارهام) و عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) بود. پایائی پرسشنامه ها بعد از محاسبه آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. ضریب آلفا برای همه مؤلفهها بیشتر از (0.70) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداکثر مربعات جزئی استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از مدل ساختاری نشان میدهد که منابع قدرت مدیران با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در پرستاران (0.004=β=0.259 , Sig) و ادراک از عدالت سازمانی آنها (0.001= β=0.521 , Sig) رابطه مثبت و معنیدار دارد. با توجه به تأیید رابطه اداراک از عدالت سازمانی پرستاران با ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در آنها (0.000= β=0.558, Sig)، نقش میانجی اداراک از عدالت سازمانی در این پژوهش تأیید شد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، مدیران و مسؤولین بخشهای مختلف میتوانند با استفاده درست از منابع قدرت خویش و رعایت عدالت در خصوص پرستاران موجب بروز و تقویت ویژگیهای شخصیتی کارآفرینی در پرستاران شده و به تبع آن موفقیت آنها را تضمین نمایند.
Introduction: One of the priorities of human resource management, especially in difficult and stressful occupations, such as nursing is reducing organizational indifference. Because the spirit of indifference in employee behavior reduces their motivation and effort and it can produce a lot of negative outcomes. In this regard, it seems that attention to social system of organization can be one of strategies to reduce organizational indifference.
Aim: The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational socialization and organizational indifference among nurses.
Material & Method: The method of study was desCRiptive - correlation. The statistical population of the study was all nurses of Beasat hospital in Sanandaj city who consisted of (539) people. According to Krejcie and Morgan's table, (225) questionnaires were distributed randomly among nurses that (161) questionnaires were returned completely. Data were collected using organizational socialization and organizational indifference questionnaires. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed, according to experts, and CRonbach's alpha coefficient (0.898 and 0.933) respectively. Finally, the data were analyzed using Pearson Correlation test and Multiple Regression analysis by SPSS16.
Results: The mean and standard deviation of the organizational socialization was (3.15 ± 0.698). Also, the mean and standard deviation of the organizational indifference was (2.81 ± 0.672). There was a negative and Significant relationship between organizational socialization and organizational indifference among nurses (p <.01). In addition, two dimensions of understanding and peer support were negative and Significant predictors of organizational indifference (p <0.01).
Conclusion: According to the findings, hospital nurse managers can reduce nursing organizational indifference by clarifying the expectations of nurses, clarifying laws and regulations, displaying supportive behaviors, developing participatory activities and highlighting the future vision of the organization.
nurses, organizational socialization, organizational indifference
پرستار, عدالت سازمانی, منابع قدرت, کارآفرینی, مدیران پرستاری
17
27
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-948-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/302017/10/16
1396/7/24
2018/02/172017/12/20
1396/9/29
Farhad
Mahbobkhah
Phd.Student, Department of Government Management, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran
فرهاد
محبوب خواه
2971827933
0031947532846007318
No
دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
Yusef
Beigzadeh#
#Assistance Professor,Department of Government Management, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran
یوسف
بیگ زاده#
y.beigzadeh@bonabiau.ac.ir
0031947532846007319
0031947532846007319
Yes
#استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
fa
راهبردهای نمایش عاطفی مدیران و عملکرد شغلی پرستاران
Emotional work strategies of managers and job performance of nurses
مقدمه: کارایی یک بیمارستان در ارایه خدمات مراقبتی مناسب، مستلزم ارتباطات موثر بین مدیران و کارکنان پرستاری است و مهارتهای عاطفی مدیران عاملی مهم در اثربخشی رهبری و موفقیت سازمانی است. ابراز احساسات مناسب مدیران میتواند در بهبود عملکرد شغلی کارکنان موثر باشد.
هدف: تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط راهبردهای کار عاطفی مدیران پرستاری با عملکرد شغلی کارکنان پرستاری انجام شد.
مواد و روشها: مطالعهای مقطعی، توصیفی و هم بستگی در یکی از بیمارستانهای آموزشی تهران در سال 1394 انجام شد. نمونهای شامل 120 نفر از پرستاران و 15 نفر از مدیران پرستاری به روش نمونه گیری آسان انتخاب شد. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه نمایش عاطفی دایندورف و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون بود که پایایی آنها با آلفای کرونباخ 0/76 و 0/83 در مطالعات گذشته تایید شده بود. پرسشنامه عملکرد را کارکنان (پرستاران و سرپرستاران) و پرسشنامه نمایش هیجانی را مدیران (سرپرستاران و سوپروایزرها) به شیوه خودارزیابی تکمیل نمودند. داده ها با آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح معناداری 0/05 تحلیل شد.
یافته ها: راهبردهای نمایش عاطفی واقعی و عمیق مدیران در سطح بالا (66/7%) و عملکرد شغلی کارکنان نیز در سطح بالا (90%) ارزیابی شد. از بین راهبردهای کار عاطفی فقط نمایش عاطفی واقعی مدیران با عملکرد کارکنان پرستاری همبستگی مثبتی داشت(0/203=P=0/020 , r). راهبردهای نمایش عاطفی مدیران و عملکرد شغلی کارکنان پرستاری با متغیرهای فردی آنان رابطه معنیداری نداشت (0/05<p). نتیجه گیری: سطح بالای راهبردهای کار عاطفی ممکن است سبب خستگی عاطفی و فرسودگی شغلی مدیران پرستاری شود. لذا ارزیابی سلامتی و انجام مداخلات روانشناختی مدیران ضرورت دارد. توصیه می شود راهبردهای نمایش عاطفی مدیران پرستاری به شیوه خود ارزیابی سنجش شود تا ضمن ارتقای آگاهی مدیران در این زمینه، به آنها در بکارگیری راهبردهای کار عاطفی موثر بر عملکرد کارکنان کمک نماید.</p).
Introduction: The efficiency of a hospital in providing appropriate care services requires effective communication between managers and nursing staff. Emotional skills are an important factor in the effectiveness of leadership and organizational success of managers. Effective managerial emotional display can be effective in improving employee performance.
Aim: The purpose of this study was to determine the relationship between the emotional display of nursing managers and the performance of nursing staff.
Methods: A cross-sectional, descriptive, and correlational study was conducted in a teaching hospital in Tehran, 2015. The sample consisting 120 nurses and 15 nurse mangers was selected via convenience sampling method. The research instruments were the Dyndorff (2005) emotional display questionnaire and Paterson's (1990) job performance questionnaire, whose reliability was confirmed by Cronbach's alpha of 0.76 and 0.83 respectively in previous studies. Performance questionnaire was completed by staff (nurses and head nurses) and emotional display questionnaire was completed by managers (head nurses and supervisors) via self reported method. Data were analyzed by Spearman correlation coefficient using SPSS software at a significance level of 0.05.
Results: The real and deep emotional display strategies of managers were in high level (66.7%) and the performance of nursing staff was in excellent level (90%). Among emotional labor strategies only the real emotional display of managers had a positive correlation with job performance of the nursing staff (P = 0.020, r = 0.203). The emotional labor strategies of managers and the job performance of nursing staff had no significant relationship with personal characteristics (P >0.05).
Conclusion: The high level of emotional labor strategies may cause emotional exhaustion and burnout in nursing mangers. So the health assessment and providing proper psychological interventions for managers are necessary. Also, emotional display strategies of nursing managers are measured in self-assessment. It raises the awareness of managers in this field, and helps them to apply effective emotional display strategies to develop staff performance.
Emotional Labor, Emotional Display Strategies, Job Performance, Nursing Managers, Hospital Nursing Staff
کار عاطفی, راهبردهای نمایش عاطفی, عملکرد شغلی, مدیران پرستاری, کارکنان پرستاری بیمارستان
28
37
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-835-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/302017/10/162018/01/16
1396/10/26
2018/02/172017/12/202018/02/17
1396/11/28
Zahra
Riahi Paghaleh
MSc in Nursing, Nursing faculty, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
زهرا
ریاحی پاقلعه
zahrariahi1094@yahoo.com
0031947532846007320
0031947532846007320
No
دانش آموخته کارشناسی ارشد پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
Behrooz
Rezaei#
#Assistant Professor, Nursing & Midwifery Faculty, Falavarjan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
بهروز
رضائی#
beh.rezaei@gmail.com
0031947532846007321
0031947532846007321
Yes
#استادیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پرستاری ومامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فلاورجان، اصفهان، ایران
Seyed Habibollah
Hosseini
Assistant Professor, Nursing Management Department, Rafsanjan University Medical Science, Rafsanjan, Iran
سید حبیب اله
حسینی
Seha.hossein@Gmail.comi
0031947532846007322
0031947532846007322
No
استادیار دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
fa
اثر غیرمستقیم باز بودن به تجربه و عملکرد شغلی پرستاران: میانجیگرهای شخصیت پویا، برازندگی حرفهای و موفقیت شغلی ادراکشده
Indirect impact of openness to experience and job performance of nurses: mediations of proactive personality, occupational embeddedness and subjective occupational success
مقدمه: توجه به عملکرد شغلی کارکنان که از میان آنها پرستاران بزرگترین بخش از نیروی انسانی نظام سلامت را تشکیل میدهند، یکی از عوامل موفقیت سازمانی است و استفاده از نیروی انسانی کارآمد در سازمانها، دغدغه تمام مدیران است.
هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش میانجی گری برازندگی شغلی، موفقیت شغلی ادراک شده و شخصیت پویا در رابطه با باز بودن به تجربه بر عملکرد شغلی پرستاران بیمارستانهای اهواز است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری است که در سال (1394) انجام شد. الگوی پیشنهادی در یک نمونهی (256) نفری از پرستاران بیمارستانهای اهواز که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند، آزموده شد. اطلاعات توسط (5) پرسشنامه شامل برازندگی حرفهای آدامز، وبستر و بایراسکی (2010)، موفقیت شغلی ادراک شده گربنر، ایلفرینگ و سمر (2008)، شخصیت پویا سیبرت، کرانت و کرایمر (1999)، بعد شخصیتی باز بودن به تجربه آزمون نئو پی-آی- آر مککری و کاستا (1985) و عملکرد شغلی تن هورن و رو (1988) جمعآوری گردید که ضرایب پایایی این پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب (0.69، 0.69، 0.83، 0.89، 0.81) به دست آمد. برای ارزیابی الگوی پیشنهادی و آزمون اثرهای واسطهای از تحلیل معادلات ساختاری و روش بوت استراپ استفاده گردید. یافتهها: بیانگر تطابق و برازش الگوی پیشنهادی با دادههای واقعی بود میانگین مجذورات خطای تقریب، شاخص برازندگی تطبیقی و شاخص نیکویی برازش به ترتیب، 0.07، 0.98 و 0.98 به دست آمد. علاوه بر آن نتایج نشان دادند که برازندگی شغلی، موفقیت شغلی ادراک شده و شخصیت پویا میانجیگرهای مناسبی در تبیین تأثیر باز بودن به تجربه بر عملکرد شغلی محسوب میشوند.
نتیجهگیری: براساس یافتههای به دست آمده مدیران سازمانها باید شرایطی را برای ارتقاءی سطح عملکرد شغلی با فراهم آوردن محیطی برای برازنده نمودن بیشتر حرفه و کمک به درک بهتر موفقیت شغلی و ایجاد محیطی جهت بالنده نمودن صفات شخصیتی فراهم آورند.
Introduction: One of the factors of organizational success is paying attention to job performance of employees, among which nurses constitute the largest part of human resources in health system, and the use of efficient manpower in organizations is a concern for all managers.
Aim: The purpose of this study was to investigate the effect of openness to experience and job performance with mediating role of occupational embeddedness, proactive personality and
subjective occupational success.
Material & Method: This descriptive study is a correlation type with the structural equation approach, which was conducted in 2015. Proposed model was examined 256 nursing of Ahwaz city hospital that were selected via stratified random sampling method. Data were collected by occupational embeddedness scale (adams, Webster & buyarski, 2010), subjective occupational success scale (Grebner, Elfering & Semmer, 2008), proactive personality scale (Seibert, Crant & Kraimer, 1999) openness to experience scale (NEO-PIR McCRae & Costa, 1985) and job performance scale (Ten Horn & Roe, 1988). Fitness of the proposed model was examined through structural equation modeling (SEM) and indirect effects in proposed model were tested using the bootstrap procedure.
Results: Finding indicated that the proposed model fit the data (RAMSI: 0.07, CFI: 0.98, GFI:0.98). The result indicates that, occupational embeddedness, subjective occupational success and proactive personality are mediatizing for explain the impact on openness experience with job performance.
Conclusion: Based on the to the results organizations must
improve the conditions for job performance by providing a suitable environment for the more professional and contribute to a better understanding of career success and provide an environment for the growing of personality traits.
job performance, openness to experience, occupational embeddedness, proactive personality, subjective occupational success
شخصیت پویا, باز بودن به تجربه, برازندگی شغلی, موفقیت شغلی ادراک شده پرستاران, عملکرد شغلی پرستاران
38
47
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-941-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/302017/10/162018/01/162017/09/20
1396/6/29
2018/02/172017/12/202018/02/172018/02/17
1396/11/28
Somaye
Zaeri#
#MSc. Industrial and Organizational Psychology, Department of psychology, Faculty of Education and psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
سمیه
زائری#
somaye.zaeri@gmail.com
3539889027
0031947532846007323
Yes
#کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Najme
Khaje
MSc. Industrial and Organizational Psychology, Department of psychology, Faculty of Education and psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
نجمه
خواجه
n.khaje1989@gmail.com
0031947532846007324
0031947532846007324
No
کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
fa
مقایسه استرس شغلی پرستاران بخشهای اورژانس با سایر بخشهای بیمارستان
Comparison between job stress among emergency department nurses with nurses of other departments
مقدمه: استرس شغلی در کارکنان درمانی از جمله پرستاران، باعث کاهش بازدهی، آسیبهای روانی و جسمانی و نارضایتی از خدمات میشود. بنابراین شناخت چگونگی و شدت میزان اثرات مخرب آن در بخشهای مختلف بیمارستان خصوصا در بخش اورژانس با توجه به اهمیت زیاد آن، در ارتقاءی سلامت روانی و سطح کیفیت خدمات ارائه شده مؤثر خواهد بود.
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه استرس شغلی پرستاران بخش اورژانس با پرستاران سایر بخشهای بیمارستانهای آموزشی گناباد و بیرجند انجام شد.
مواد و روشها:این مطالعهی توصیفی- مقطعی بر روی (160) پرستار در بیمارستانهای آموزشی شهرستان گناباد واقع در خراسان رضوی و بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی در سال (1394) انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تجدد نظر شده استرس شغلی پرستاران(Expanded Nursing Stress Scale) که دارای اعتبار (0/96=α) بوده به روش تصادفی طبقهای از بین پرستاران بخشهای اورژانس، داخلی، زنان، اطفال، دیالیز،ENT، ICU، CCU و NICU جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS16 و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی(آزمونهای کایاسکوئر، تی مستقل و آنووا) تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین نمره استرس شغلی پرستاران در بخش اورژانس (0/52±2/14) و در بخشهای غیر اورژانس(0/65 ±1/84) بهدست آمد.که میانگین نمره کلی استرس شغلی در پرستاران بخش اورژانس بهطور معنیداری بالاتر از پرستاران سایر بخشها بود
(0/002=P) و آزمون تی مستقل این تفاوت را بین دو گروه در خرده مقیاسهای عدم آمادگی هیجانی، مشکلات با همکاران، حجم کار و بیماران و خانوادههای آنان معنیدار گزارش نمود (0/001=P).
نتیجهگیری: در راستای یافتهها، سیاستگذاران سیستم بهداشتی درمانی میتوانند با توجه بیشتر به عواملی چون؛ عدم آمادگی هیجانی، مشکلات با همکاران، حجم کار، ارتباط با بیماران و خانوادههای آنان میزان استرس شغلی پرستاران بخش اورژانس را کاهش دهند.
Introduction: Job stress in health care workers, including nurses, reduces productivity, mental and physical harm, and dissatisfaction with the service. Therefore, recognizing the severity and extent of its destructive effects in different parts of the hospital, especially in the emergency department, due to its high importance, will be effective in improving mental health and quality of service provided.
Aim: This study aimed to compare nurses' stress with the rest of the hospitals emergency department nurses were Gonabad and Birjand.
Material & Method: This CRoss-sectional study was conducted on 160 nurses in Gonabad (Khorasan Razavi and Birjand) South Khorasan. Data from the questionnaire of demographic data and questionnaire ENSS (Expanded Nursing Stress Scale) distributed randomly among nurses in the emergency department, internal medicine, gynecology, pediatrics, dialysis, ENT, ICU, CCU, NICU were collected. Its reliability was 0.96 by α- Chronbach. Data analysis
using by SPSS 16 software using statistical method, and for analyzing data Chi-square tests, Anova and T test were used.
Results: The mean job stress nursing was in emergency department (2.14±0.52) and in non-emergency departments (0.651 ± 1.84). The results show that the mean score of occupational stress are generally higher than in other parts of the emergency department nurses (p=0.002). And independent t-test showed that difference between the two groups in the subscales of emotional lack of preparation, problems with co-workers, workload, patients and their families was Significant (p=0.001).
Conclusion: It is recommended to nurse managers and policy makers to paying more attention to factors such as emotional lack of preparation, problems with co-workers, workload,patients and their families and that reducing these factors for staff nurses in emergency departments.
clinical nurse, emergency, job stress
استرس شغلی, اورژانس, پرستار بالینی
48
56
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-942-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/302017/10/162018/01/162017/09/202017/11/28
1396/9/7
2018/02/172017/12/202018/02/172018/02/172018/02/17
1396/11/28
Habib
Shareinia
MSc of Nursing, Faculty member of Medical-Surgical Nursing, Faculty of Nursing & Midwifery, Social Development & Health Promotion Research Centre, Gonabad university of medical sciences, Gonabad, Iran
حبیب
شارعی نیا
0031947532846007325
0031947532846007325
No
کارشناسی ارشد پرستاری، ، عضو هیات علمی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Fateme
Khuniki
MS Student in Nursing, Student Research committee, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
فاطمه
خونیکی
0031947532846007326
0031947532846007326
No
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Tahereh
Bloochi Beydokhti
MSc of Nursing, Faculty member of Medical-Surgical Nursing, Faculty of Nursing & Midwifery, Social Development & Health Promotion Research Centre, Gonabad university of medical sciences, Gonabad, Iran
طاهره
بلوچی بیدختی
0031947532846007327
0031947532846007327
No
کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیات علمی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Atefeh
Eydi zeynabad
BSc Nursing, Student Research committee, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
عاطفه
عیدی زین آباد
0031947532846007328
0031947532846007328
No
کارشناس پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
Mahdi
Hosseini#
#MSc of Nursing, Faculty member of Medical-Surgical Nursing, Faculty of Nursing & Midwifery, Birjand University of Medical Sciences,Birjand, Iran
مهدی
حسینی#
hosseini.msn@Gmail.Com
0031947532846007329
0031947532846007329
Yes
#کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیات علمی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
fa
پیشبینی امید به زندگی در پرستاران براساس شادکامی، عمل به باورهای دینی و سرسختی روانشناختی
Predicting the life expectancy in nurse based on happiness, acting to religious beliefs and psychological hardiness
مقدمه: به دلیل استرسهای ناشی از سختی کار پرستاران، بهبود ویژگیهای روانشناختی آنها از جمله امید به زندگی ضروری به نظر میرسد.
هدف: این پژوهش با هدف پیشبینی امید به زندگی در پرستاران براساس شادکامی، عمل به باورهای دینی و سرسختی روانشناختی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش پرستاران شاغل در بیمارستانهای دولتی شهر اهواز در سال 1396 بودند که از میان آنان 220 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. تمامی شرکتکنندگان پرسشنامههای امید به زندگی (اسنایدر و همکاران، 1991)، شادکامی آکسفورد (آرگایل و لو، 1990)، عمل به باورهای دینی (گلزاری، 1379) و سرسختی روانشناختی (کوباسا، 1979) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS19 و با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین شادکامی (0.483=r)، عمل به باورهای دینی (0.345=r) و سرسختی روانشناختی (0.291=r) با امید به زندگی پرستاران رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین متغیرهای مذکور بهطورمعناداری توانستند 41.1 درصد از تغییرات امید به زندگی پرستاران را پیشبینی کنند که سهم شادکامی بیشتر از سایر متغیرها بود (0.01≥P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج برنامهریزان، مشاوران و درمانگران باید به آثار و پیامدهای شادکامی، عمل به باورهای دینی و سرسختی روانشناختی توجه کرده و براساس آنها برنامههای مناسبی برای بهبود امید به زندگی پرستاران طراحی و اجرا کنند.
Introduction: Due to the stress caused by the hard work of nurses, improving their psychological characteristics, such as life expectancy, seems essential.
Aim: the aim of this research was predicting the life expectancy in nurses based on happiness, acting to religious beliefs and psychological hardiness.
Material & Method: This study was a cross-sectional from type of correlational. The population were nurses in Govermentalal hospital of Ahvaz in 2017 year that from them 220 person were selected by cluster sampling method. All participants completed the questionnaires of life expectancy (Snyder & et al, 1991), Oxford happiness (Argyle & Lu, 1990), acting to religious beliefs (Golzari, 2000) and psychological hardiness (Kobasa, 1979). Data was analyzed with using SPSS-19 and by Pearson correlation and multiple regression with enter model methods.
Results: The results showed there was a positive and significant relationship between happiness (r=0.483), acting to religious beliefs (r=0.345) and psychological hardiness (r=0.291) with life expectancy of nurses. Also the mentioned variables Significantly were able to predict 41.1 percent of variance of life expectancy of nurses that the share of happiness was higher than other variables (p≤0.01).
Conclusion: Regarded to findings planners, counselors and therapists must consider the effect and consequences of happiness, acting to religious beliefs and psychological hardiness and design and implementation appropriate programs to improve the life expectancy of nurses.
expectancy, happiness, religious beliefs, hardiness, nurses
امید, شادکامی, باورهای دینی, سرسختی, پرستاران
57
65
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-961-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/302017/10/162018/01/162017/09/202017/11/282017/11/23
1396/9/2
2018/02/172017/12/202018/02/172018/02/172018/02/172017/12/20
1396/9/29
Zahra
Dasht Bozorgi
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
زهرا
دشت بزرگی
zahradb2000@yahoo.com
0031947532846007330
0031947532846007330
No
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
Sadra
Alipoor
Assistant Professor, Department of Islamic Education, Maku Branch, Islamic Azad University, Maku, Iran
صدرا
علی پور
sadra@gmail.com
0031947532846007331
0031947532846007331
No
استادیار، گروه معارف اسلامی، واحد ماکو، دانشگاه آزاد اسلامی، ماکو، ایران
Amenh
Shahandh
Instructor, Department of Islamic Education, Payam Noor University, West Azerbaijan, Iran
آمنه
شاهنده
Shahandh@yahoo.com
0031947532846007332
0031947532846007332
No
استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، آذربایجان غربی، ایرانن
Sohiela
#Payan
#Assistant Professor, Department of Islamic Education, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran
سهیلا
پایان#
sohilapayan@gmail.com
0031947532846007333
0031947532846007333
Yes
#استادیار، گروه معارف اسلامی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
fa
مروری بر ابزار ارزیابی نظام سلامت روان سازمان جهانی بهداشت: WHO-AIMS
A review of the world health organization assessment instrument for mental health system: WHO-AIMS
مقدمه: پایش مداوم نظام سلامت روان میتواند در کاهش مشکلات سلامت روان کشورها کمک نماید. لذا؛ هر نظامینیاز به جمعآوری اطلاعات خود دارد.سازمان جهانی بهداشت، ابزاری با نام WHO-AIMS را با هدف ارتقاء و کمک به سلامت روان کشورها معرفی کرده است.
هدف: مطالعه با هدف آشنایی با ابزار ارزیابی نظام سلامت روان WHO-AIMS در کشورهای مختلف و شناسایی مشکلات کشورها و ارائه اولین نتیجه ارزیابی نظام سلامت روان ایران توسط سازمان جهانی بهداشت انجام شده بود.
مواد و روشها: در این مطالعه مروری سیستماتیک برای شناخت ابزار، جستجوی مفصلی در بانکهای اطلاعاتی با استفاده از کلید واژههای مرتبط مانند Mental Health Systems و WHO-AIMS و World Health Organization Assessment Instrument for Mental Health Systems در سایتهای خارجی و داخلی انجام شد، در ایران هیچ مقالهای در رابطه با شناخت ابزار یافت نشد، در103 مقاله خارجی (93 گزارش سازمان جهانی بهداشت و 10 مقاله پژوهشی) به معرفی ابزار و مشکلات ابزار و نظام سلامت روان کشورها پرداخته شده بود.
یافتهها: ابزار WHO-AIMS شامل 6 حیطه (سیاستگذاری، برنامه کشوری، بودجه و قانون بهداشت روان، خدمات بهداشت روان، بهداشت روان در نظام PHC، نیروی انسانی، آموزش بهداشت و سایر بخشهای مرتبط با بهداشت روان و پایش و پژوهش) و 28 زیر مجموعه و 156 شاخص میباشد. در مجموع مشکلات بیشتر کشورها، عدم وجود قانون سلامت روان، بودجه کم سلامت روان، هزینه بالای مداخلات روانی اجتماعی، توزیع نامناسب بیمارستانهای روانی، عدم جمعآوری دادهها، نیروی انسانی ناکافی، تعداد کم افراد آموزش دیده سلامت روان، نداشتن انجمن بیماران و خانوادهها، خدمات ناکافی سلامت روان و ... ذکر شده است.
نتیجهگیری: ابزار WHO-AIMS تصویر واضحی از نقاط قوت و ضعف حوزه سلامت روان را به کشورها نشان میدهد و کشورها قادر به نظارت بر پیشرفت ارائه خدمات سلامت روان و اجرای سیاستهای خود خواهند بود. این مطالعه باعث آشنایی کارکنان و مدیران نظام سلامت روان با این ابزار میشود و همچنین با توجه به مشکلات ابزار، پژوهشگران را جهت طراحی الگوهای جدید ارزیابی نظام سلامت روان ترقیب خواهد کرد.
Introduction: Continuing control of mental health would be helper in decreasing health problems. So, each health system need to data for mental health promotion that WHO present the special instrument WHO-AIMS.
Aim: This study was done for knowing with WHO-AIMS tool, health problems diagnosis in different countries and assessing mental health in Iran by WHO-AIMS.
Material & Method: This study was done by systematic review. The key words were Mental Health Systems, and World Health Organization Assessment Instrument for Mental Health Systems in Iran and abroad. In Iran there was not article in introducing WHO-AIMS. But in the world 93 WHO reports and 10 research articles were found that introduced the WHO-AIMS, its usage problems and its applied for assessing mental health systems in different countries.
Results: The findings showed that WHO-AIMS have consisted in 6 domains (policymaking, country program, law and budget for mental health, mental health services, mental health in PHC, manpower, health education and other section in mental health for example control and research), 28 sub-scale with 156 items. Also, the main and majority of mental health problems in different countries were no mental health law, low mental health budget, high costs for psychosocial intervention, unsuitable distribution of psychiatric hospitals, no collecting data, staff shortage, not enough educated personnel in mental health, lack of association for patients and their families, not enough mental health services and etc.
Conclusion: WHO-AIMS instrument shows a clear picture of threats and opportunities of mental health systems in countries, so they would be improved their mental health systems and
implemented their policy in mental health. This study resulted to knowing mental health managers and staff with this instrument and also, researchers drive to develop new tools for assessing mental health system.
mental health system evaluation, mental health evaluation, World Health Organization, WHO-AIMS
ارزیابی نظام سلامت روان, سازمان جهانی بهداشت, ارزشیابی سلامت روان, WHO-AIMSWHO-AIMS
66
77
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-958-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/302017/10/162018/01/162017/09/202017/11/282017/11/232017/12/8
1396/9/17
2018/02/172017/12/202018/02/172018/02/172018/02/172017/12/202018/02/18
1396/11/29
leila
Neisi
Ph.D Student Department of Health Services Management , Science and Research Branch, Islamic Azad University ,Tehran , Iran
لیلا
نیسی
leila.neisi@yahoo.com
5269517957
0031947532846007334
No
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد علوم تحقیقات تهران،تهران،ایران
leila
Riahi#
#Assistant Professor Department of Health Services Management , Science and Research Branch, Islamic Azad University ,Tehran , Iran
لیلا
ریاحی#
L.riahi@srbiau.ac.ir
4608932322
0031947532846007335
Yes
#استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد علوم تحقیقات تهران،تهران،ایران
Ali
Komeili
Assistant Professor Department of Health Services Management , Science and Research Branch, Islamic Azad University ,Tehran , Iran
علی
کمیلی
ali_komeili43@yahoo.com
2121347445
0031947532846007336
No
استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
Jafar
Bolhari
Full Professor School of Behavioral Sciences and Mental Health , Spiritual Health Research Center , Center of Excellence in Psychiatry and Clinical Psychology ,Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
جعفر
بوالهری
bolharij@yahoo.com
3874299805
0031947532846007337
No
روانپزشک دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان: مرکز تحقیقات سلامت معنوی. دانشگاه علوم پزشکی ایران
fa
پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس همدلی و خود-دلسوزی در پرستاران
Prediction of psychological well-being based on empathy and self-compassion among nurses
مقدمه: پرستاران شاغل در بخشهای مختلف بیمارستان به دلیل شرایط سخت کاری بیشتر در معرض مشکلات بهداشت روان قرار دارند، بنابراین شناسایی متغیرهای کمک کننده برای بهزیستی روانی الزامی است.
هدف: این پژوهش با هدف پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس همدلی و خود-دلسوزی در پرستاران در سال 1395انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پرستارانی بودند که در بیمارستان دولتی بوکان مشغول به کار هستند(318=N). حجم نمونه شامل 200 پرستار (110 زن و 90 مرد) بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامهی همدلی داویس (1983)، خود دلسوزی نف (2003) و بهزیستی روانشناختی ریف (1980) بود. میزان آلفای کرونباخ برای اعتبار بخشی ابزار بهترتیب (0/75، 0/81 و 0/71) بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام بود. دادههای در نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین همدلی و خود-دلسوزی با بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد(01/0≥P). نتایج رگرسیون نشان داد که همدلی با ضریب بتای (0/56) بیشتر از خود-دلسوزی با ضریب بتای(0/49) بر روی بهزیستی روانشناختی پرستاران اثر دارد. همچنین از بین مؤلفههای همدلی دغدغه همدلانه با ضریب بتای (0/40) بیشترین و از بین مؤلفههای خود-دلسوزی احساس مشترک انسانی در مقابل انزوا با ضریب بتای (0/42) بیشترین تأثیر را بر بهزیستی روانشناختی داشتهاند.
نتیجهگیری: تقویت میزان همدلی و خود-دلسوزی در پرستاران در حین آموزش و کار توسط سرپرستاران ضروری است و تأثیر مثبتی بر افزایش بهزیستی روانی آنها دارد.
Introduction: Nurses working in different parts of the hospital are more exposed to mental health because of more severe working conditions, so it is imperative to identify the variables that contribute to psychological well-being.
Aim: The purpose of this study was to predict psychological well-being based on empathy and self-compassion in Boukan city (2016) nurses.
Material & Method: This study was descriptive correlational. The statistical population included all nurses working at Boukan hospitals (N = 318). The sample size was 200 nurses (110 female & 90 male) selected by available sampling method. The research tools were Davis's empathy questionnaire (1983), self-compassion of Neff (2003) and psychological well-being of Ryff (1980). By
Alpha- Cronbach the reliability was (0.75, 0.81 and 0.71)
respectively. The data analysis methods were Pearson Correlation Coefficient and Stepwise Regression. Data analyzed by SPSS 21
software.
Results: The results showed that there is a positive and
significant relationship between empathy and self-compassion with psychological well-being (P ≤ 0.01). Regression results showed that empathy with beta coefficient (0.56) was more than self-compassion with beta coefficient (0.49) on nurses'
psychological well-being. Also among empathic components, the empathic concern was the highest with beta coefficient (0.40) and among self-compassion components the common feeling of isolation versus beta coefficient (0.42) had the greatest impact on psychological well-being.
Conclusion: It is necessary to increase empathy and self-
compassion in nurses during education and work by head nurses will positive effect on their psychological well-being.
psychological well-being, empathy, self-compassion, nurses
بهزیستی روانشناختی, همدلی, خود-دلسوزی, پرستاران
78
87
http://ijnv.ir/browse.php?a_code=A-10-960-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/11/302017/10/162018/01/162017/09/202017/11/282017/11/232017/12/82017/11/21
1396/8/30
2018/02/172017/12/202018/02/172018/02/172018/02/172017/12/202018/02/182018/05/5
1397/2/15
Hiva
Mahmoodi#
#Assistant Professor of Psychology, Faculty of Humanities, Golestan University, Gorgan , Iran
هیوا
محمودی#
mahmoudi.hiva@gmail.com
0031947532846007338
0031947532846007338
Yes
#استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
Esmaeil
Soleymani
Assistant Professor of Psychology, Faculty of Humanities, Urmia University, Urmia, Iran
اسماعیل
سلیمانی
soleymany.psy@gmail.com
0031947532846007339
0031947532846007339
No
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران