OTHERS_CITABLE
بررسی خودکارآمدی مدیریتی پرستاران مسئول شیفت
مقدمه: خودکارآمدی و باور مدیران به ایفای عملکرد مدیریتی به عنوان یک شاخص برای کیفیت خدمات پرستاری مطرح است، همچنین نیاز آنها را برای شرکت در برنامه های آموزش مداوم و ارتقای سطح آگاهی خود مشخص می کند. هدف: این مطالعه با هدف بررسی خودکارآمدی مدیریتی پرستاران مسئول شیفت بیمارستانهای آموزشی اراک در سال (1391 ) انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است. جامعه پژوهش را کلیه پرستاران مسئول شیفت شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اراک تشکیل می د ا دند که ( 199) نفر در تکمیل پرسشنامه ها شرکت کردند. پرسشنامه "خودکارآمدی مدیریتی پرستار مسئول شیفت" در 5 حیطه برنامه ریزی، سازماندهی، تامین نیروی انسانی، هدایت/رهبری، کنترل/نظارت طراحی شده بود که میزان اطمینان پرستاران مسئول شیفت را درباره توانایی انجام عملکردهای مدیریتی خودشان می سنجید. اعتبارپرسشنامه بااعتبارمحتوا وپایایی به روش آزمون – بازآزمون(76/0 = α ) اندازه گیری شدند . داده ها با آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: (1 /81 ) درصد پرستاران مسئول شیفت زن بودند که میانگین سابقه کارشان( 10/5 ± 45/6 ) سال و( 2/44% ) بیشتر از (30) سال سن داشتند.اکثریت (3/62%) سطح خودکارآمدی مدیریتی خود را متوسط تعیین کردند. بیشترین خودکارآمدی برای بعد کنترل ( 47/0±73/3 ) و ضعیف ترین عملکرد ها در بعد برنامه ریزی تامین نیروی انسانی ( 57/0±32/3 ) مشخص شد. نتیجه گیری: در تحقیق حاضر خودکارآمدی ضعیف وجود نداشت؛ با این حال وضعیت موجود تا خودکارآمدی ایده آل پرستاران فاصله دارد. لذا مدیران پرستاری می توانند با برنامه ریزی صحیح و مکانیسم های حمایتی و انگیزشی موجبات رشد و توسعه حرفه ای را در ابعاد دیکر عملکرد مدیریتی فراهم نمود.
http://ijnv.ir/article-1-162-fa.pdf
2014-07-22
8
16
خودکارآمدی
مدیریت
پرستار مسئول شیفت
Assessment charge nurses\' managerial self-efficacy
Introduction: Managers’ self-efficacy and belief to fulfill their managerial performance is considered as an indicator for quality of nursing services, it also determine their needs to participate in continuing education programs and promote awareness. Aim: This study was done for assessing charge nurse s' managerial self-efficacy in teaching hospitals in Arak in 2012. Method: This study was descriptive - cross. All of the nurses who worked in teaching hospitals in Arak city were samples that 199of them took part in this study. A self-administered questionnaire " assessment charge nurse s' managerial self-efficacy" was designed in the five areas of planning, organization, staffing, directing / leading and controlling / monitoring that measures charge nurses' confidence about their ability to perform managerial functions. Validity and reliability of the questionnaire were measured respectively with content validity and test - retest reliability (α=0.76). Data with descriptive statistics were analyzed using SPSS software. Results: Data analysis showed that (88.1%) of charge nurses were female the mean of work experience were (6.45±5.10) years and (44.2%) of them had more than (30) year's old. The majority (62.3 % ) of them determined their self-efficacy in moderate level. The highest their efficacy was in the control domain (3.73 ± 0.47) and the lowest their efficacy was in staffing domain (3.32 ± 0.57). Conclusion: Although in this study there was no weak self-efficacy yet the current situation is far from the ideal charge nurse self-efficacy . So, nurse managers could be improving charge nurses' performance with proper supportive planning and motivational mechanisms.
http://ijnv.ir/article-1-162-en.pdf
2014-07-22
8
16
self-efficacy
managerial role
charge nurse
Zahra
Purfarzad
purfarzad7@yahoo.com
1
AUTHOR
Zohre
Vanaki
vanaki_z@modares.ac.ir
2
AUTHOR
Zohre
Ghamari Zare
zohre.ghamari@yahoo.com
3
AUTHOR
Moloud
Farmahini Farahani
mfarmahini@arakmu.ac.ir
4
AUTHOR
Mojtaba
Ghorbani
M_ghorbani32@yahoo.com
5
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
سیستمهای حمایت اجتماعی در دسترس مادران استفاده کننده از حمل جایگزین؛ چالشی فراروی مراکز ناباروری
مقدمه: یکی از متغیرهای مؤثر در ایفای نقش مادری، دسترسی به منابع حمایتی است. مادران استفاده کننده از حمل جایگزین علاوه بر مواجهه با چالشهای مادر شدن برای اولین بار، با موقعیت منحصر به فردی مواجه هستند؛ اما تا کنون مطالعهای به بررسی تجارب این مادران و بررسی نحوهی دسترسی آنان به منابع حمایتی مورد نیاز نپرداخته است. شناسایی این منابع به منظور برنامهریزی مبتنی بر نیاز مددجویان و استفاده بهینه از این منابع در جهت کاهش تنش و دشواریهای انتقال به نقش مادری ضروری است. هدف: این مطالعه با هدف بررسی ادراکات مادران استفاده کننده از حمل جایگزین از سیستمهای حمایتیشان فرآیند مادر شدن صورت گرفته است. روش: این مطالعه با رویکرد کیفی طی بیست ماه در سالهای 1389-1391 صورت گرفته است. روش گردآوری دادهها مصاحبه بدون ساختار و عمیق و نمونه گیری مبتنی بر هدف بوده است. به طور کلی در این پژوهش 32 مصاحبه با 15 مادر استفاده کننده از حمل جایگزین و 5 نفر از پرسنل مراکز ناباروری که در ارتباط نزدیک با این مادران بودند، انجام شد. محیط پژوهش پژوهشگاه رویان و سایر مراکزی ناباروری خصوصی، دولتی، مطبها و مراکز ناباروری شهرستانها که حمل جایگزین در آنها صورت میگیرد، بود. تحلیل دادهها به روش آنالیز محتوای متعارف صورت گرفت. یافتهها: در طی فرآیند آنالیز محتوا در نهایت دو تم که نشان دهنده ماهیت و ابعاد درک مادران استفاده کننده از حمل جایگزین از منابع حمایتی آنها در فرآیند مادر شدن بود، آشکار شد. این تمها شامل : برخورداری از تکیه گاه شامل دو طبقه اصلی " بهرهمندی از حامیان معتمد" شامل 6 زیر طبقه و "حمایت مراکز ناباروری در تسهیل فرآیند مادر شدن" شامل 4 زیر طبقه .همچنین تم حمایت غیر اثربخش شامل سه طبقه اصلی "عدم کفایت خدمات سازمانی"، " عدم برخورداری از حمایت کافی همسر و اطرافیان " و " حمایت درک نشده " می باشد که هر یک دارای زیر طبقات فرعی و فرعیتری می باشند. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد با وجود منابع حمایتی اندک دردسترس در خانواده و جامعه، مادران آگاهانه از آن صرفنظر نموده و در جستجوی تکیهگاههایی قابل اطمینان و افرادی معتمد برای یاری شدن هستند. آگاهی از نیازهای مادران میتواند راهنمایی جهت تمرکز خدمات بوده و به مدیران، برنامهریزان و به ویژه مسئولین مراکز ناباروری در برنامه ریزیهای آتی کمک نماید.
http://ijnv.ir/article-1-189-fa.pdf
2014-07-22
17
28
حمایت
حمل جایگزین
مادر شدن
تکنولوژی های کمک باروری
Social support systems available to surrogacy commissioning mothers challenge facing infertility centers
Introduction: One of the factors affecting maternal role is access to supportive resources . In addition to the challenges of motherhood surrogacy commissioning mothers for the first time, are faced with a unique situation. But so far no study to examine the experiences of these women and how to access support resources . In order to identify these resources is essential for planning based on client needs and optimal use of these resources that reduce stress and hardship of the transition to motherhood . Aim: This study has examined surrogacy commissioning mothers ' perceptions of their support systems in the process of becoming a mother . Method: This study has been done with qualitative approach from August 2010 to Jun 2012. The method of data collection was unstructured interview and sampling was purposeful. Generally 32 interviews were done with 15 commissioning mothers with gestational surrogacy and 5 infertility centers' personnel. Environment of research was Royan Research Center in Tehran and other governmental or nongovernmental infertility centers, hospitals and clinics that have done surrogacy in Iran. Data analysis has been done by use of conventional content analysis method. Results: During the process of content analysis, two themes was revealed that indicate the nature and dimension of commissioning mothers perception about their support resources in the process of becoming a mother. These themes was including: 1. Having the support containe of two main categories “Benefit from the support of a trusted” and “support of i nfertility centers in facilitation of motherhood process” and 2. Non- effective support containe of three main categories: “Inadequacy of organizational services”, “Lack of adequate support from husband, family and friends” and “Not percepted support”. Each one has a more sub- sub-sub- classes. Concusion: Findings show that despite the limited resources available to support of mothers in the family and community , mothers ignore them consciously and they looking for someone who are reliable and trustworthy to help them. Awareness of mothers needs can help to managers , planners and officials , especially in infertility centers in future planning.
http://ijnv.ir/article-1-189-en.pdf
2014-07-22
17
28
Asissted reproductive technology
becoming a mother
support
surrogacy
Mitra
Zandi
zandi.m@modares.ac.ir
1
Tarbiat Modares University
AUTHOR
Zohreh
Vanaki
vanaki_z@modares.ac.ir
2
Tarbiat Modares University
AUTHOR
Marziyeh
Shiva
shivamarzieh@yahoo.com
3
Royan Institute
AUTHOR
Eesa
Mohamadi
mohamade@modares.ac.ir
4
Tarbiat Modares University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
حسابرسی مراقبتهای تغذیه ای در نوزادان نارس
مقدمه: مراقبتهای تغذیه ای عاملی کلیدی در افزایش میزان بقا، سلامت و تکامل نوزادان نارس بوده و با توجه به اینکه یکی از اهداف پرستاران بخش نوزادان برآورده کردن نیازهای تغذیهای نوزادان نارس میباشد، آنها در این زمینه با چالشهای زیادی مواجهند.
هدف: مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان مطابقت مراقبتهای پرستاری تغذیه ای در نوزادان نارس بستری انجام شده است.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، 400 مورد مراقبت پرستاری تغذیه ای در نوزادان نارس مورد مشاهده و بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها، فهرست وارسی مربوط به نحوه انجام مراقبتهای استاندارد در رابطه با تغذیه نوزادان نارس بود که براساس مرور متون و استانداردهای موجود طراحی و روایی و پایایی آن به ترتیب از طریق بررسی روایی محتوا و محاسبه ضریب توافق میان مشاهدهگرها (95/0=ICC) مورد ارزیابی قرار گرفت. روش جمعآوری اطلاعات، مشاهده و ثبت گزینههای فهرست وارسی بود که در بخشهای مراقبتهای ویژه نوزادان (NICU) بیمارستانهای منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1391 انجام شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو در سطح معنی داری( 05/0p <) تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میزان مطابقت مراقبتهای پرستاری تغذیه ای در نوزادان نارس بستری در بخشهای مراقبت ویژه نوزادان بیمارستانهای منتخب، با استاندارد 9/68 درصد ارزیابی شد. بیشترین میزان مطابقت مراقبتها با استاندارد در زمینه تغذیه وریدی، 76 درصد بوده و پس از آن به ترتیب آمادهسازی محلول تغذیه وریدی 68 درصد، آمادهسازی محلول تغذیه رودهای 4/64 درصد و تغذیه رودهای 63 درصد، ارزیابی گردید.
نتیجهگیری: برای کاهش فاصله مراقبتهای تغذیه ای در نوزادان نارس با استانداردها ، بکارگیری راهنمای بالینی مراقبتهای پرستاری تغذیهای نوزادان و نظارت بالینی مدیران پرستاری برای حسن اجرای آنها، پیشنهاد می شود.
http://ijnv.ir/article-1-179-fa.pdf
2014-07-22
29
37
حسابرسی پرستاری
تغذیه
مراقبتهای ویژه نوزادان
نوزاد نارس
Auditing preterm neonatal nutrition nursing care
Introduction: Preterm neonatal nutrition nursing care is a key factor for increasing of chance of life, health and development of preterm neonates. Since, one of the responsibilities of neonatal nurses considered meeting neonatal nutritional needs that might be they are faced with many challenges.
Aim: The aim of this study was to investigate nursing care conformity rate with existing standards, regarding preterm neonatal nutrition.
Method: In this descriptive study (400) preterm neonatal nutrition nursing care were observed and assessed. Data collected using a checklist included standard cares regarding to preterm neonatal nutrition, which was developed according to reviewing literature and existing standards. Content validity and inter rater coefficient reliability (ICC=0.95), were calculated for checklists. Data collection method was observation and documented all of nutritional nursing cares that carried out in NICU in 2012. These wards were in selected hospitals which affiliated to Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Data analyzed by X2 and other statistical methods in (p<0.05).
Results: Conformity rate of preterm neonatal nutrition nursing care in NICU wards of selected hospitals was evaluated (68.9 %). The most conformity rate with standards was evaluated in parenteral nutrition (76%) and then preparing parenteral nutrition solutions (68 %,) preparing enteral nutrition solutions (64/4%) and enteral nutrition (63%) respectively.
Conclusion: For diminishing the gap between nursing standards and current preterm neonatal nutrition nursing care in NICU wards applying clinical guideline in neonatal nutrition nursing care and clinical supervision by nurse managers for optimizing their implementation are suggested.
http://ijnv.ir/article-1-179-en.pdf
2014-07-22
29
37
nursing audit
nutrition
preterm neonates
neonatal intensive care
Hamid Reza
najafi anari
hamidnicu@yahoo.com
1
Shahid Beheshti University of Medical sciences
AUTHOR
maryam
rassuli
Rassouli.m@gmail.com
2
Shahid Beheshti University of Medical sciences
AUTHOR
foroozan
atashzadeh shoorideh
3
Shahid Beheshti University of Medical sciences
AUTHOR
mahshid
namdari
4
Shahid Beheshti University of Medical sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
طراحی الگوی اجرایی شیوه مدیریتی 5S در اتاق عمل: یک مطالعه موردی
<
مقدمه: پیچیدگی و تعدد فرایندهای کاری در اتاق عمل بیمارستانها باعث شده تا محیط کاری این سازمانها از نظم و ساماندهی مطلوبی برخوردار نباشد، و زمان زیادی از وقت کارکنان پرستاری برای جستجوی وسایل مورد نیاز برای مراقبت از بیمار صرف شود. تکنیک (5S ) رویکردی ساده اما قدرتمند برای سامان بخشیدن به محیطهای کاری در بیمارستانهاست.
هدف: این مطالعه جهت بررسی امکان اجرای موفقیتآمیز تکنیک ساماندهی محیط کار (5S ) در اتاق عمل انجام شده تا در نهایت یک الگوی اجرایی برای استفاده این تکنیک ارایه نماید.
روش: این پژوهش یک مطالعه موردی بوده که در اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی اصفهان در سال 1392 انجام گردید. پس از اخذ مجوز و کسب رضایت ، چک لیست ممیزی 5S در سازمانهای مراقبت بهداشتی توسط پژوهشگران برای تعیین وضعیت موجود 5S تکمیل گردید. پس از تعیین نمره ممیزی، کارگاه آموزشی 5S در سازمانهای مراقبت بهداشتی جهت کارکنان پرستاری اتاق عمل برگزار گردیده و مراحل تفکیک، ترتیب، پاکیزه سازی، استاندارسازی و تداوم به مدت 6 هفته اجرا گردید. یک ماه پس از اجرای این پنچ گام، ممیزی 5S مجدداً جهت تعیین اجرای موفقیت آمیز تکنیک، توسط پژوهشگران بررسی شد. همچنین ممیزی از دیدگاه کارکنان قبل و پس از اجرای 5S صورت گرفته و نتایج بوسیله آزمون تی زوجی تحلیل گردیدند.
یافتهها: نمره ممیزی (5S) در اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی اصفهان قبل از اجرای این تکنیک( 2/ 3 ) و بعد از اجرای تکنیک( 6/4 )بوده است. (نمره قابل قبول ممیزی5S ، 2/4 میباشد.) نتایج ممیزی از دیدگاه کارکنان نشان میدهد ترک اتاق عمل توسط پرسنل در حین جراحی و زمان برای جستجوی تجهیزات، بطور معناداری کاهش یافتهاست.
نتیجهگیری: تکنیک 5S در اتاق عمل بیمارستان بطور موفقیت آمیز قابل اجراست لذا پیشنهاد میشود مدیران پرستاری از الگوی اجرایی این مطالعه برای بیمارستانها جهت ساماندهی محیط کار و صرفهجویی در وقت کارکنان اتاق عمل و سایر بخشهای بالینی استفاده نمایند.
>
http://ijnv.ir/article-1-215-fa.pdf
2014-07-22
38
47
تکنیک ساماندهی محیط کار
5S
اتاق عمل
پرستار
Designing applied model for "managerial technique 5 S" in operating room: a case study
Introduction: The complexity and diversity of processes in operating rooms of hospitals, has led to the discipline and organization workplace is not desirable, and the staff nursing spend a lot of time for search equipment for patient care. Workplace organization technique (5S) technique is a simple but powerful approach for workplace improvement in hospitals.
Aim: this study was done to assessing successful applying this technique "managerial technique 5 S" in operation room, and the end an applied model will present.
Method: The case study was conducted in Beheshti hospital in Esfahan in 2013. After obtaining informed consent from hospital (5S) audit checklist for healthcare was used to determine current status of workplace. Then audit score computed and based on workshops in (5S) technique implemented for arrangement the operating room (Sort، Set in order، Shine، Standardize، Sustain) in operation room for 6 weeks. After (30) days (5S) audit were conducted again. Also, before and after the implementation of (5S) audits, staff's points of view have been conducted. All of data were analyzed by paired t-test.
Results: The (5S) audit score was (3.2) before the study and increase to (4.6) after the (5S) implementation. (The minimum acceptable audit score was 4.2). Audit results from staff's point of view showed that reduced the leaving operating room by the personnel during the surgery and time of searching equipment were different significantly.
Conclusion: In operation room "managerial technique 5 S" applicable successfully. So, we recommend that nurse manager use this model for workplace organizing and saving time in operating room and other settings of hospitals.
http://ijnv.ir/article-1-215-en.pdf
2014-07-22
38
47
workplace organization technique
5S
operating room
nurse
Azadeh
Nouri
nouri.azade@gmail.com
1
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
AUTHOR
Mohammadali
Hosseini
mahmaimy2020@gmail.com
2
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
AUTHOR
Asghar
Dalvandi
asghar.dalvandi@gmail.com
3
University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مقایسه ی دانش داروشناسی و مهارت محاسبات دارویی پرستاران بخش های ویژه و عمومی
مقدمه : انجام محاسبات دارویی یکی از وظایف خطیر پرستاران است، که نقص در انجام آن می تواند منجر به خطرات جدی برای بیمار گردد
هدف: این تحقیق تعیین میزان دانش داروشناسی و مهارت محاسبات دارویی در پرستاران شاغل دربخش های عمومی وبخش های ویژه و مقایسه بین آن ها است.
مواد و روش ها: در این پژوهش مقطعی- تحلیلی 163 نفر از پرستاران شاغل در بخش های عمومی و ویژه مراکزآموزشی درمانی شهر اهواز در سال 1391 با نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. بخش ویژه شامل ICU، CCU، دیالیز و اورژانس بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش: اطلاعات دموگرافیک، 40سئوال در مورد دانش دارو شناسی و 10 سئوال در مورد محاسبات دارویی بود که روایی محتوی و پایایی ان با روش ازمون و بازازمون( 80/0) برآورد گردید. داده ها با آزمون آمارتوصیفی وکای دو در نرم افزار SPSS. 16تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد در حیطه مکانسیم اثر دارویی میزان آشنایی(9/41% ) پرستاران بخش های عمومی و ( 39% )ویژه ها در حد خوب بود که اختلاف معنی دار آماری نداشت. در حیطه دسته دارویی( 3/75% ) پرستاران بخش های ویژه و (1/65% )بخشهای عمومی در حد خوب بود که اختلاف معنی دار آماری نداشت. میزان آشنایی با محاسبات دارویی در ( 1 /57% )پرستاران بخش های ویژه و(2/30% ) پرستاران بخش های عمومی در محدوده خوب بود که اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (001/0=P)که نشان دهنده وضعیت بهتر پرستاران شاغل در بخش های ویژه نسبت به عمومی بود. از نظر سابقه، (2/39% ) از پرستاران با سابقه زیر پنج سال و( 2/46% ) پرستاران با سابقه بالای (11 ) سال از دانش داروشناسی شناخت خوبی داشتند. در حالی که (9/5) از پرستاران با سابقه زیر پنج سال و ( 4/15% ) از پرستاران با سابقه بالای ( 11 )سال شناخت ضعیفی از دانش داروشناسی داشتند. که از نظر آماری اختلاف معنی دار نداشت(05/0>Pp).
نتیجه گیری: در راستای نتایج مدیران پرستاری میتوانند با چرخش سغلی پرستاران بین بخشهای عمومی و ویژه حساسیت پذیری انها را نسبت به محاسبات دارویی اقزایش دهند . البته آموزش مداوم پرستاران بالینی در زمینه دانش داروشناسی و مهارت محاسبات دارویی بصورت کاربردی و تخصصی برای هربخشی میتواند مفید باشد.
http://ijnv.ir/article-1-146-fa.pdf
2014-07-22
48
55
محاسبات دارویی
پرستاری
مراقبت ویژه
Comparison of pharmacological knowledge and skills in pharmaceutical calculations in nurses of general and ICU wards in educational hospitals in Ahvaz
Introduction: One of the important tasks for nurses is drug calculation that any mistake could lead to serious risks for patients.
Aim: This study was done for determining and comparing drug knowledge and drug calculation skills among critical and general nurses.
Method: In this cross-sectional study, 163 nurses were selected randomly from general and intensive care units in educational hospitals in Ahvaz in 2012. Intensive units were ICU ،CCU، Dialysis and Emergency Department. Data collected by a questionnaire consisting of two sections: demographic information and (40) questions in drug knowledge and (10) questions of drug calculations. Data was analyzed by descriptive statistic under software SPSS 16.
Results: The results showed the (41.9%) general nurses and (39%) critical nurses were good, had not significant relationship. (75.3%) critical nurses and (65.1%) in general nurses were good in drug category, which had not significant relationship. (57.1%) critical nurses and (30.8%) general nurses were good and had significant relationship (P<0 /001), It means critical nurses was better than general nurses in that subject. Among expert nurses and non-expert nurses, knowledge of (39.2%) nurses who had less than (5) years’ experience and (46.2%) nurses who had more than 11 years’ experience, was good. While knowledge of (5.9%) nurses with less than (5) years’ experience and (15.4%) of nurses with more than (11) years’ experience was poor and the relationship between two group of nurses wasn’t significant (p<0.05).
Conclusion: In order to findings nurse managers might be rotate nurses between general and critical units for increasing their sensitivities' in drug calculation. Of course continuing education in drug calculation would be benefit, if they were applicable and specific for their units.
http://ijnv.ir/article-1-146-en.pdf
2014-07-22
48
55
drug calculations
nursing
critical care
nasrin
khajeali
nasrinkh2009@yahoo.com
1
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
rahim
baghaei
rbaghaei2001@yahoo.com
2
Urmia University of Medical Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
قابلیتهای یادگیری سازمانی در پرستاران
مقدمه: یادگیری سازمانی مهمترین راه بهبود عملکرد در درازمدت است. بیمارستانها از نظر یادگیری سازمانی در جایگاه ویژهای قرار دارند و پرستاران به عنوان یکی از منابع بزرگ دانش سازمانی و از عناصر مهم انتقال دانش در بیمارستانها میتوانند نقش اصلی در فرآیند یادگیری سازمانی ایفا نمایند.
هدف: این پژوهش با هدف تعیین قابلیتهای یادگیری سازمانی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1391 انجام شد.
مواد و روشها : در این مطالعه توصیفی، جامعه پژوهش پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاهی رفسنجان و نمونه پژوهش شامل کلیه پرستارانی بودند که حداقل یک سال سابقه کار داشته و تمایل به شرکت در مطالعه را داشتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی گومز(2005) و روش جمعآوری آنها خودگزارشی بود. ضریب پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ (87/.) به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون t مستقل و آنالیز واریانس توسط نرم افزار SPSSنسخه 18 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان دادند که میانگین نمره کل قابلیت یادگیری سازمانی پرستاران(68/9 ±1/49 ) بود که بر اساس مقیاس لیکرت در سطح متوسط قرار گرفت. در بین سئوالات، بیشترین میانگین مربوط به عبارت"اگر مشکلی در محل کارم ایجاد شود می توانم از طریق تجارب ثبت شده قبلی آنرا حل کنم"(86/.±67/3) و کمترین میانگین مربوط به عبارت " پزشکان و مسئولین مکررا پرستاران را در تصمیم گیریها شرکت میدهند"(11/1±54/2) ، بود.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، تغییر در دیدگاه مدیران به منظور مشارکت پرستاران در تصمیم گیری و داشتن دیدگاه سیستمی؛ اهمیت قائل شدن به تواناییهای افراد و شفاف سازی اهداف از طرف آنها از جمله موارد پیشنهادی است که می توانند در ارتقاء یادگیری سازمانی موثر واقع شوند.
http://ijnv.ir/article-1-210-fa.pdf
2014-07-22
56
63
یادگیری سازمانی
پرستاران
Organizational learning capabilities of nurses
Introduction: Organizational learning is an important way to improve long-term performance. In terms of organizational learning, hospitals are in a special position and nurses as an organizational knowledge resources and important element of knowledge transfer had a main role in organizational learning process.
Aim: The present study was aimed to determine the organizational learning capabilities among nurses in (2013) in hospitals affiliated to Rafsanjan University of Medical Sciences.
Methods: In this descriptive study, participants were all of nurses in Rafsanjan hospitals with at least one year work experience and interest for participation in research. Data were collected using demographic questionnaire and Gomez's organizational learning capability questionnaire (2005) that was completed by self reported. Reliability of the questionnaire was confirmed Cronbach’s Alpha coefficient was (0.87) that confirmed reliability. Data were analyzed using the version 18 of SPSS software with ANOVA and independent t- test.
Results: Data analysis showed that total mean scores of organizational learning capabilities was (49.1±9.68) that from Likert Scales was moderate. Highest mean score was related to problem solving through previous documented experiences (3.67±.86) and least mean of scores was related to involvement of nurses in decision making (2.54±1.11).
Conclusion: According to the results, changing managers, perspective for involvement of nurses in decision making and having systems perspective, consideration of individuals' capabilities and clarification of goals by them is the proposed methods that can be effective in promoting of organizational learning.
http://ijnv.ir/article-1-210-en.pdf
2014-07-22
56
63
Organizational learning
Nurses
tabandeh
sadeghi
1
rafsanjan university of medical sciences
AUTHOR
shahin
heidari
t.b_sadeghi@yahoo.com
2
rafsanjan university of medical sciences
AUTHOR
zohreh
vanaki
3
tarbiat modares university
AUTHOR
mogtaba
khosroangam
4
rafsanjan university of medical sciences
AUTHOR
abbas
rodini
5
rafsanjan university of medical sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
گزارش کوتاه: تاثیر قانون ارتقاء بهره وری کارکنان نظام سلامت بر هزینه های پرسنلی پرستاران : مطالعه موردی
مقدمه : پرداخت هزینه های پرسنلی در فضا یی که قانون ارتقاء بهره وری نظام سلامت در اجرا میشود با توجه به کمبود تامین منابع مالی پرداخت میتواند اثرات گسترده ای بر سازمان داشته باشد .بویژه بهره وری اقتصادی که نقش مهمی در بیمارستانها برخوردار است.
هدف: تعیین تاثیر اجرای قانون ارتقای بهره وری نظام سلامت بر هزینه های پرسنلی پرستاران در بیمارستان مهدیه تهران می باشد.
روش: تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده که با روش نمونه گیری تصادفی یک بیمارستان از بین بیمارستانهای تابعه دانشگاه شهید بهشتی به طور تصادفی انتخاب شده و احکام کارگزینی شامل سه عنوان حق شاغل ،نوبت کاری ، سختی کار، همه پرسنل پرستاری آن که (181) نفر بررسی شده است .ابزار شامل فرم های طراحی شده جهت جمع آوری اطلاعات (حق شاغل ، نوبت کاری ، سختی کار ثبت شده در احکام کارگزینی) و در سه ماهه آخر سال 1390، روش تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t در برنامه Spss انجام شد.
یافته ها: اجرای قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت بر هزینه های پرسنلی در بیمارستان مهدیه تاثیر مثبت (927/8- =t) و (0001/0p<) داشته است و هزینه ها را افزایش داده است.سنوات خدمت(518/0-t=) و (605/>0p) با اجرای قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت بر هزینه های پرسنلی در بیمارستان مهدیه تاثیر نداشته و هزینه ها را افزایش نداده است.صعوبت کار)528/ 3), ( t = 001/0p<) و نوبت کاری (970/14-(t= و (0001/0p<) با اجرای قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت بر هزینه های پرسنلی در بیمارستان مهدیه تاثیر مثبت داشت و هزینه ها را افزایش داده است.
نتیجه گیری: اجرای قانون ارتقاء بهره وری بر هزینه های پرسنلی تاثیر مستقیم می گذارد و آنها را افزایش می دهد و این امر بار مالی بسیار زیادی به صورت اضافه کار به مراکز تحمیل می کند. لذا، مدیران ذیربط باید قبل از اجرای قانون ؛ سازو کار تامین منابع مالی را از طرق مختلف مشخص نمایند.
http://ijnv.ir/article-1-186-fa.pdf
2014-07-22
64
70
واژه های کلیدی: قانون ارتقای بهره وری
کارکنان بالینی
هزینه های پرسنلی
بیمارستان
Effect «rule of productivity promotion» in health system on nursing staff cost: a case study
Introduction: Employment costs payment in health care organization in order to implementation "rule of productivity promotion" would be have huge effect on hospitals when they have shortage in financial resources. Especially, economic productivity has vital role in hospitals.
Aim: Effect "rule of productivity promotion" in health system on nursing staff cost in Mahdieh hospital.
Method: This study was descriptive and in one of hospitals (Mahdieh hospital) affiliated for Medical Sciences of Shahid Beheshti University was done. It selected randomly among teaching hospitals and all of the nursing staff (181) participated in study. In their employment forms three items were assessed work hardiness, work scheduling, and employees' total received salary. This form completed in the latest 3 months in 2011. For doing t-tests and data analyzing the Spss software was used.
Results: The effect "rule of productivity promotion" in health system on nursing staff cost in Mahdieh hospital was positive (p>0.0001), (t= -8.927).On the other hand, it rule resulted to cost increased. Of course, this rule was not effect based on experiences' years (p<0.605)(t-0.518). Although staff work hardiness (p>0.001), (t=3.528) and their work scheduling (p>0.0001)(t= -14.970) resulted to increased staff cost.
Conclusion: The performing "rule of productivity promotion" in health system had positive effect on nursing staff cost and increased them. So, financial managers must be provide
funding resources before implementation of this rule.
http://ijnv.ir/article-1-186-en.pdf
2014-07-22
64
70
rule of productivity promotion
nursing
staff costs
amir ashkan
Nasiripour
nasiripour@srbiau.ac.ir
1
Associate Professor, Department of Health Services management, Science and Research Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran
AUTHOR
seyed mahmud
nayeri
mahmud.nayeri@gmail.com
2
Department of Health Services management, Science and Research Branch , Islamic Azad University, Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی تمایل به ترک حرفه در پرستاران بالینی: مطالعه موردی
مقدمه: تمایل به ترک حرفه یکی از موضوعات حرفه پرستاری است که به عنوان یکی از چالشهای مهم در نظام سلامت مطرح است. ترک حرفه می تواند اثرات مهمی را بر روی بیماران، پرستاران و سازمانهای بهداشتی تحمیل کرده و چه بسا دستیابی به اهداف سلامتی و بهداشتی را با مشکل مواجه خواهد کرد.هدف: این مطالعه با هدف تعیین تمایل پرستاران برای ترک حرفه در بیمارستانهای آموزشی شهر کرمانصورت گرفته است.
روش: پژوهش حاضر مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی است که در سال (1391)بر روی (300) نفر از پرستاران بالینی انجام شدکه با روش غیرتصادفی سهمیه ای از چهار بیمارستان آموزشی شهر کرمان انتخاب شده بودند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای است که علاوه بر اطلاعات دموگرافیک، تمایل به ترک حرفه را در پرستاران می سنجد. این پرسشنامه 20 سوالی پس از تعیین روایی (CVI) (83 %) و پایایی با محاسبه الفای کرونباخ( 87% ) مورد استفاده قرار گرفته است. دادهها پس از جمع آوری توسط نرم افزار Spss16 و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج به دست آمده حاکی از آن است که میانگین تمایل پرستاران برای ترک حرفه( 44/1±9/1 ) (از کل 5) بوده است.همچنین تمایل به ترک حرفه با متغیرهای سن، تعداد سالهای خدمت، نوع بخش مراقبتی و میزان درآمد رابطه معنی-داری داشته است (0/05 > P).
نتیجهگیری: با توجه به نتیجه. مدیران پرستاری بایستی توجه نمایند که این میزان میتواند حاصل ویژگیها و ساختارهای خاص اداری، استخدامی و اقتصادی خاص سازمانهای بهداشتی و از همه مهمتر وضع اشتغال در جامعه باشد، و ممکن است بطور پنهان عوامل موثر و موجود در این پدیده در عملکرد پرستاران اثر گذارد. لذا، بررسی وضعیت عوامل موثر بر ان بطور مداوم توسط مدیران پرستاری لازم است.
>
http://ijnv.ir/article-1-170-fa.pdf
2014-07-22
71
79
تمایل به ترک
حرفه پرستاری
بیمارستانهای آموزشی
پرستار بالینی
Assessment tendency of clinical nurses to leave the profession: a case study
Introduction: Health care staff tendency to leave the profession, is one of the major challenges in that the health system. Professional leave can impact on patients, nurses and healthcare organizations and it would be difficult to achieve to health goals. Aim: This study aimed to assessment tendency of clinical nurses to leave the profession in educational hospitals in Kerman city. Method: A descriptive study- cross was done on the (300) clinical nurses that they were selected by quota non-random sampling in four hospitals in Kerman city. Data collection tool consist two parts one for assessing demographic information and another for assessing tendency to leave was designed .It had (20) questions that its validity (CVI =83%) and reliability (alpha cronbach α=87%) were measured. Data by using SPSS16 and with ANOVA and Pearson correlation analyzed. Results: The results showed that mean of tendency of clinical nurses to leave the profession was (1/9 ±1/44) (total score was 5). Also, their tendency to leave had significant relationship with their age, experiences years, type of nursing care, and income (P <0/05). Conclusions: In order to findings nurse managers must be considered this is affected by special circumstances economic and business in our community and special structure of hospital and rules of employment. And grounded factors would be effect on nurses' performance. So, assessing these factors is necessary by nurse managers.
http://ijnv.ir/article-1-170-en.pdf
2014-07-22
71
79
clinical nurses
nursing profession
tendency to leave
teaching hospital
Abass
Abasszadeh
aabaszadeh@hotmail.com
1
Shaheed Beheshte university of Medical Sciences
AUTHOR
Nozar
Nakhaee
nakhaeen@yahoo.com
2
Kerman university of Medical Sciences,
AUTHOR
Fariba
Borhani
faribaborhani@msn.com
3
Medical ethics and low research center, Shaheed Beheshte university of medical sciences,
AUTHOR
Mostafa
Roshanzadeh
Mroshanzadeh62@bums.ac.ir
4
Birjand university of Medical Sciences, Iran
AUTHOR