1- واحد جنوب استادیار، واحد علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده بهداشت و مهندسی پزشکی، تهران، ایران، واحد علوم پزشکی تهران ، amacademic@yahoo.com
چکیده: (58 مشاهده)
مقدمه:مدیریت کیفیت جامع در مراقبت های بهداشتی یک رویکرد جامع برای ارائه مراقبت برتر از بیمار، کارایی عملیاتی و بهبود مستمر است. کیفیت خدمات بیمارستانی ابعاد مختلفی از جمله اثربخشی بالینی، ایمنی، بیمار محوریوکارایی را دربر میگیرد و پرستاران بزرگترین گروه ارائه دهنده ی خدمات درنظام سلامت بوده که می توانند بر کیفیت خدمات تاثیر بگذارند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و کیفیت خدمات بیمارستانی است که توسط پرستاران در بیمارستانهای منتخب استان خوزستان درک میشود. روش بررسی: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی همبستگی میباشد. جامعه آماری، پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی منطقه ای استان خوزستان (ابوذر اهوازو گنجویان دزفول) است. نمونه پژوهش 269 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامه استاندارد است که روایی آن تأیید و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 میباشد. تحلیل آمار توصیفی توسط نرمافزار SPSS 22 و برای آزمون فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاری توسط نرمافزار Smart PLS 3 استفاده شده است. یافتهها: یافته ها نشان داد مدیریت کیفیت جامع با کیفیت خدمات بیمارستانی رابطه مثبت و معنادار دارد و اعمال اصول مدیریت کیفیت جامع منجربه افزایش کیفیت خدمات بیمارستانی میشود. نتیجهگیری: بنابر یافتههای پژوهش، اجرای شیوههای مدیریت کیفیت جامع دریک محیط بیمارستانی میتواند منجربه رویکردی جامع برای بهبود کیفیت شود که درنهایت منجربه سطوح بالاتر کیفیت خدمات برای بیماران و سایر ذینفعان میشود.
Eslamipanah D, mirzaei A. The relationship between Total Quality Management and Hospital Services Quality from the perspective of Nurses in selected hospitals of khuzestan 2023. مدیریت پرستاری 2024; 13 (1 and 2) URL: http://ijnv.ir/article-1-1099-fa.html
اسلامی پناه دانیال، میرزایی اباسط. رابطه مدیریت کیفیت جامع و کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستانهای منتخب خوزستان 1402. فصلنامه مديريت پرستاري. 1403; 13 (1 و 2)